FELICITACIÓ DE NADAL

Estem a punt d’acabar aquest primer trimestre, i ara ens disposem a fer una pausa per celebrar les festes nadalenques. Són, probablement, les festes més importants de l’any, les que vivim amb més càrrega emocional. Segons la nostra edat i la nostra història o circumstàncies personals, poden tenir un contingut diferent, o potser, més aviat, una distribució diversa dels seus components. Perquè a tots se’ns hi barregen sentiments d’alegria, d’esperança i d’amor, alhora que de l’absència en diferent grau d’algun d’ells.

Malgrat tot, el calendari és implacable, i cada any tornen en les mateixes dates el Nadal, el Cap d’Any i i el dia de Reis. I quina sort que sempre ha estat així! La humanitat, els homes i les dones que ens han precedit, en el seu llarg procés de construcció de la convivència i la comunitat, sabia que la repetició periòdica dels rituals fundacionals era imprescindible per garantir la pervivència de les seves agrupacions socials, des de la més petita unitat familiar fins a les nacions o els imperis.

Tornant al nostre present, ens podríem preguntar ara, i a la nostra comunitat escolar, també és tan important  el Nadal? Ens aporta, potser, quelcom de molt necessari perquè l’escola aconsegueixi les fites que li són pròpies? Doncs, és clar que sí, a ningú se’ns escapa que la resposta ha de ser positiva.

El dia de Nadal ens dóna l’oportunitat de posar l’amor al centre de les nostres vides, de convertir-lo en el referent a partir del qual veiem i tractem les persones del nostre entorn. Quan en l’àmbit escolar ens dotem d’aquesta actitud acollidora i oberta, estarem possibilitant l’enriquiment que la diversitat i diferència dels companys i companyes ens aporten, alhora que estarem augmentant el nostre creixement en una de les fites més específiques de l’escola: l’aprenentatge de la socialització i la convivència.

I el Cap d’Any i Any Nou, què poden significar per a l’escola? Doncs, podria ser ràpida la resposta: si en el canvi d’any és quan fem, o renovem, els bons propòsits per al període següent, també en el nostre àmbit tothom ens podem plantejar algun compromís de millora; cadascú des de la seva responsabilitat; famílies, mestres i alumnes, tots ens podem autoexigir aquelles actuacions o actituds que potenciaran el nostre creixement individual i grupal.

La nit de Reis, finalment, també és molt necessària. És la nit de les il·lusions, dels desigs, de les expectatives… de la carta amb els possibles i els impossibles: la nit de les utopies. D’elles es diu que són com l’horitzó: no l’abastes mai però t’orienten en el camí. Creieu que la humanitat hauria avançat sinó hagués somiat un futur millor? I per la nostra escola, no podem fer per ella també la carta als reis?

En la salutació del principi de curs us deia que estem refent el nostre Projecte Educatiu, i us convidava a participar-hi. Bé, ara tenim les eleccions per al Consell Escolar, i formar-ne part és una de les millors oportunitats per aportar-hi les nostres millors idees, així com la nostra implicació per tirar-les endavant. Animeu-vos, doncs, i presenteu-hi les vostres candidatures.

En el si del Consell Escolar es formen diferents comissions. Aquestes són les encarregades d’estudiar i desenvolupar les noves propostes o alternatives.  A tall d’exemple us diré que una de les seves comissions, la de convivència, ja ha estat treballant durant aquest trimestre per implementar algunes iniciatives de millora. És evident, per altra banda, que tothom no podrà formar part del Consell Escolar, però sí que us podreu apuntar a les comissions. Tanmateix, això no ha de constituir un obstacle per una bona comunicació ja que sempre hi tindreu la possibilitat de fer arribar les vostres expectatives i els vostres compromisos: cada sector de la nostra comunitat escolar té les seves persones representants en el consell per recollir les unes i els altres.

Serien, doncs, aquesta implicació i comunicació, que compartides en un clima d’amistat, recollirien millor l’esperit nadalenc. Si de debò el fem present en les nostres vides, segur que serem més feliços i millors persones.

Molt Bon Nadal per a Tothom!

Vilanova del Vallès, a 17 de desembre de 2012