Ràdio Vitamènia i l’escola

A Santa Maria de Palautordera hi ha una ràdio local, Ràdio Vitamènia, de titularitat municipal i amb la qual estem en contacte. El fet d’establir un treball amb la ràdio local ens ha facilitat molt la part tècnica i material, així com poder comptar amb els especialistes que fan que el projecte sigui més fàcil per les mestres i molt més interessant i ric pels alumnes.
La motivació que comporta poder conèixer i treballar amb la gent especialitzada i amb els recursos materials necessaris fa que tot sigui “de veritat” i que el treball sigui mot més dinàmic.
A la nostra escola els grups de primària comparteixen molts, nens i nenes amb necessitats educatives específiques, nens amb diferents ritmes d’aprenentatge, nens acabats d’arribar d’altres països ( Romania, Bolívia, Senegal…) i per tant uns nivells de llengua oral i escrita molt diferents i aglutinar tot això és una tasca difícil .
Per tal de poder fer un treball de grup , de cohesió i fomentar el treball cooperatiu vam pensar que una bona idea seria participar a la programació de la ràdio local.
No cal dir que la motivació que implica poder participar en una activitat com aquesta fa que els nens i nenes s’ engresquin a treballar i s’esforcin molt tant a nivell individual com col•lectiu per tal de superar les pròpies dificultats i les de grup.
Incloure aquesta activitat dins del procés d’aprenentatge de la llengua i de l’activitat de l’escola comporta la total implicació dels mestres i de tota la comunitat educativa en general .
La ràdio, com a tal, és un element amb moltes possibilitats didàctiques, ja que pot ser una eina motivadora en altres àrees, o bé constituir per si mateixa una matèria.

Una de les tasques més importants en els centres educatius és la formació crítica dels futurs ciutadans. Cal treballar un aspecte de la seva formació molt important: saber ser crítics davant la informació que ens transmeten els mitjans de comunicació, dels seus llenguatges, aprendre a llegir i escriure amb els audiovisuals.
Per l’escola, la ràdio pot ser un recurs molt important. El so és un element d’ús comú. De fet, ja des de parvulari, els mestres i les mestres fem servir aquest mitjà com a element d’aprenentatge del llenguatge oral (vocabulari, comprensió i expressió, construcció gramatical, etc.).
En els cicles de primària, l’aprenentatge de la llengua continua sent un punt molt important de la formació de l’alumnat. Amb l’enregistrament de moments de la classe, frases dels infants o cançons, els ajudem a escoltar-se, a autoavaluar-se, etc.
Podem fer, davant d’un micròfon, exercicis d’expressió verbal (lectura, dicció, jocs de la veu) i d’expressió corporal creant personatges diferents amb veus diferents, fent-los recitar poemes, explicar contes, cantar, embarbussaments…
Els nens i les nenes poden utilitzar aquest mitjà per fer treballs d’altres assignatures: socials, naturals, etc.
Avui dia, en moltes escoles utilitzem programes de presentació de conferències, de projectes en els quals el so té una gran importància.
Per poder treballar amb el mitjà sonor, cal fer un aprenentatge per saber utilitzar els equipaments tècnics de què disposa el centre o l’emissora de ràdio.
L’altra vessant important és comptar amb la ràdio com a mitjà d’expressió i comunicació, l’aprenentatge dels elements que intervenen en el llenguatge radiofònic com la veu, música, efectes, silenci… Amb tot aprenem a construir els guions que s’han d’utilitzar en els programes de ràdio, construir personatges, simular entrevistes, recitar poemes o altres textos literaris, fer petites interpretacions d’obres de teatre i adaptacions radiofòniques de contes o narracions curtes, o inventar històries sonores amb només efectes i sorolls.
L’escola ha de donar a l’alumnat els instruments necessaris per tenir una actitud crítica davant l’allau d’informació que rep. Els mitjans de comunicació cada vegada tenen una presència més gran i cal educar en aquesta actitud.
L’anàlisi comparativa de programes informatius de diferents cadenes o emissores radiofòniques, la distinció entre què és opinió i què és informació, la identificació d’alguns gèneres periodístics diferents (crònica, reportatge, etc.), la simulació d’entrevistes o debats mirant d’encaminar la conversa cap a un tema triat… ens ajudaran a realitzar aquesta tasca.

Us deixem l’enllaç a Ràdio Vitamènia

Una resposta a Ràdio Vitamènia i l’escola

  1. anna i agatha(la seva cosina) diu:

    hola os escric desde granollers a casa de la meva cosina agatha
    QUE OS VAGI BÉ EL CAP DE SETMANA

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *