Amb els avis apropem l’hort a l’escola

Ja des d’un inici, quan estaven fent l’edifici de l’escola, vam demanar que s’adeqüés un espai per a poder fer un hort en el futur. El tercer trimestre del curs 2006/07 vam començar a posar les bases de l’hort ecològic escolar i vam presentar el nostre pla d’innovació del medi ambient al Departament d’educació.Entenem l’hort ecològic com a suport didàctic pels alumnes però també com a mitjà per treballar l’Educació Ambiental  com a instrument pedagògic integrador.L’activitat agrícola està molt relacionada amb el tema de l’alimentació. Fer un hort a l’escola pot contribuir a fer-nos adonar de la importància no sols de l’agricultura sinó també d’una activitat bàsica per sobreviure: alimentar-se bé.Un hort ecològic escolar és una de les maneres de fer educació ambiental. Optem per un hort ecològic, lluny de l’agricultura convencional  que exigeix de la terra la màxima producció, rendiment, rendibilitat i productivitat en el cicle natural veient-se abocada a utilitzar substàncies químiques com plaguicides i insecticides.  L’agricultura ecològica és l’opció més respectuosa amb el medi ambient.  Aquest tipus d’agricultura, coneguda també com agricultura biològica o orgànica, utilitza la rotació de cultius i intenta controlar les plagues de forma biològica. Optimitza els recursos dels quals disposa i no usa productes que puguin resultar contaminants. Per provocar i mantenir la fertilitat del sòl, utilitza deixalles orgàniques, adobs verds, fems d’animals…  Per això, a l’escola, és important tenir  una compostadora que formi part d’aquest cicle i d’aquesta manera apropar-nos a una cultura de la sostenibilitat. Aquest projecte és el resultat d’una preocupació d’una part important del claustre actual amb el compromís i la conducció de l’equip directiu i la implicació de la comunitat educativa. Durant els dos primers cursos de la nostra escola, ja vam portar a terme algunes actuacions relacionades sempre amb l’educació ambiental. Des d’un primer moment vam pensar en les mesures que, com a escola, podíem adoptar i que  sensibilitzaven tant als alumnes com a les famílies d’aquests nens i nenes.  D’aquesta manera, al menjador escolar, vam començar ja a seleccionar els residus en els contenidors de diferents colors separant la matèria orgànica que properament portarem a la compostadora,  a cada aula hi ha el contenidor de paper, cada nen i nena portal’esmorzar a una carmanyola  per a no utilitzar el paper d’alumini altament contaminant…Aquesta activitat de l’hort ecològic escolar és utilitzada com a instrument pedagògic i d’aprenentatge, a la vegada que integradora i de servei a la societat en el vessant de la sostenibilitat. Aquest projecte d’hort ecològic escolar, forma part d’un macroprojecte que apunta cap al que s’anomena “Escola Verda”, un dels principals projectes d’Educació ambiental que es desenvolupen a Catalunya i que s’impulsen des de la Generalitat. D’aquesta manera podrem incorporar  la dimensió ambiental tant en el currículum educatiu  com en la  gestió  del nostre centre. Haurem de fer una auditoria o diagnosi ambiental analitzant quines mancances tenim des del punt de vista del medi ambient per aconseguir ser, finalment, una Escola Verda.