Fem història : Per què som Escola Unesco ?

DENIP – Diada Escolar per la No violència I la Pau – 2016 – Escola El Dofí

Ja fa 24 anys que el nostre centre celebra aquesta diada, els mateixos anys que fa que formem part de la Xarxa d’Escoles Associades a la UNESCO de Catalunya (XEAUC).
Efectivament, el 22 de setembre de 1992 la secretaria general de la UNESCO, ens adreçava des de París, la carta de benvinguda com a Escola Associada a la UNESCO. Dies després, rebíem el certificat signat per Federico Mayor Zaragoza.

Enguany, hem decidit fer visible un compromís signat fa vint-i-quatre anys i que curs a curs hem anat renovant, silenciosament, treballant com a formiguetes, amb la complicitat de tota la comunitat educativa.
Ens hem proposat recordar a tothom què vol dir ser una escola associada a la UNESCO, quin és el compromís, el de veritat, el que no és de neó.

Per aquest motiu, la classe de 6è s’ha encarregat de documentar-se i explicar a les altres classes què és la UNESCO, com va néixer, per què, quins països en formen part, què defensa, quin compromís s’estableix quan una escola o entitat s’hi associa…

Per altra banda, cada tutor ha triat un valor essencial en l’ideari de la UNESCO i l’ha treballat amb el seu grup classe.
Per tal que tots tinguem l’oportunitat de conèixer el treball de totes les classes, us n’oferim un resum:

EI3- La pau:
Ens hem inventat un conte, “El lleó barallador”. Hem decidit que:
– Ens agrada estar en pau, sense baralles
– Si algú molesta, pega i fa mal, es queda sol perquè ningú no vol jugar amb ell.

EI4- El patrimoni immaterial:
El 16 de novembre de 2010 la UNESCO declarava que els Castellers són Patrimoni Immaterial de la humanitat. Nosaltres els hem estudiat, hem vist com es preparen, com construeixen cada castell; els hem dibuixat, n’hem fet una escultura.
– Hem vist videos i hem treballat un conte que es diu “Els castellers”
– Hem après el significat de les paraules: compartir, tolerància, unió, aprendre, amistat, valentia, confiança, esforç, treball en equip i ajudar-se
– Sobretot hem après què vol dir “fer pinya”.

EI5- El dret a l’educació:
Hem estat veient unes pel·lícules curtes, “Camins a l’escola” i , després de parlar-ne molt, hem arribat a les conclusions següents:
– Tots els nens i nenes del món no tenim les mateixes facilitats per anar a l’escola.
– Volem que es respecti el dret a l’educació per a tothom.

1r- La conservació del medi ambient:
Hem treballat el conte “Quan el mar va desaparèixer”
En assemblea, hem arribat a les conclusions següents:
– No s’ha d’embrutar el mar, no hem de llençar-hi brossa.
– No hem de deixar l’aixeta oberta mentre ens rentem les mans o les dents.
– És millor dutxar-nos que banyar-nos, gastem menys aigua.
– Cal vigilar no fer servir massa aigua quan freguem plats.
– Hem de regar les plantes amb regadora no amb la mànega.

2n- El respecte a totes les maneres d’estimar i a les ganes de formar una família.
Hem explicat com és la nostra família i l’hem dibuixada.
Hem treballat el conte “Famílium XXI”
Ens hem posat a la pell de la protagonista del conte i hem pensat com ens sentiríem en el seu cas. Hem representat aquest sentiment i l’hem col·locat al “sentimòmetre” de 2n.
– Hem après que hi ha diferents tipus de família i que això no ens fa diferents. Hi ha famílies nuclears, famílies homoparentals, famílies d’acolliment, famílies adoptives, famílies monoparentals, famílies nombroses.

3r- La fam al món
Hem escoltat un conte que ens ha agradat molt “La sopa de pedres”. Aquest conte parla de la fam que provoquen les guerres.
Parlant en assemblea ens hem adonat que no només la guerra és la responsable de la fam. Hem mirat al nostre voltant. Nosaltres participem en la recollida d’aliments que promouen algunes entitats per ajudar els que en aquests moments passen dificultats.
Hem arribat a una conclusió:
– Creiem que ningú no ha de passar gana. Mentre això passi, hem pensat que si tot som solidaris i aportem una petita quantitat d’aliments, podem evitar que algú, ja sigui gran o petit, passi gana. Qui diu que un dia no ens pot passar a nosaltres?

4t: La llibertat d’expressió:
A través del conte “Nasreddin” hem descobert que el sentit comú i la llibertat d’expressió estan molt lligats.
Hem discutit per grups i, després, hem consensuat les conclusions següents:
– Si algú pensa que el que diu o fa és adequat i no perjudica a ningú, no cal que deixi de fer-ho o dir-ho, només perquè els altres ho critiquin.
– Cal que tinguem en compte les opinions o crítiques de les altres persones quan són positives i ens ajuden a avançar i ser millors persones.
– Quan els comentaris només són burletes o pretenen ferir i no ens serveixen per a res, és molt millor ignorar-los, no fer-ne cas i, sobretot, no sentir-nos ofesos i ridículs.
– Sempre hem de poder dir el que pensem, hem de fer-ho de manera educada i procurant no ofendre a ningú.

5è- El respecte al patrimoni material:
Treballant el projecte del nom de la classe ja havíem descobert que totes les cultures tenen un patrimoni que les identifica, ja siguin edificis, escultures, obres literàries o pintures.
En grups hem consensuat les conclusions següents, cal que tinguem cura del patrimoni perquè:
– Mostra la cultura dels nostres avantpassats
– Tothom l’ha de poder veure
– Ens ajuda a conèixer la nostra història
– Motiva que ens visitin els turistes

6è- Què és la UNESCO?

Resum en video

dofi_editat from Escola Dofi on Vimeo.

Aquest article ha estat publicat en Curs 2015 - 2016. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Una resposta a Fem història : Per què som Escola Unesco ?

1. Damià diu:

Molt interessant! Molt bona feina a tots els cursos!! Gràcies!