Projecte Sostenibilitat 2016

Hola a tothom,

Com alguns ja sabreu perquè ja ho he comentat en alguns articles anteriors, aquest curs 2016 – 2017 m’està essent molt més difícil penjar material per compartir amb vosaltres.

El per què? Doncs perquè a l’escola on treballo (i a la ZER de la qual formem part), estem en canvi de metodologia i maneres de fer. Això, està comportant reestructurar tota la feina i, d’alguna manera, fa que el material a crear ja no provingui només del meu cap pensant. Tot el que anem fent, ho anem consensuant amb els alumnes. És per això que tot el material, segurament, us ho compartiré en forma de dossier d’aquí un temps (potser fins i tot cap a final de curs). Això, d’alguna manera també anirà amb un canvi d’imatge del bloc que fa temps que em volta pel cap per tal de què us sigui més agradable i fàcil d’usar.

A la nostra escola estem inmersos de ple en un projecte de sostenibilitat; el nostre objectiu és aconseguir ser una escola el màxim de sostenible possible. Per què el màxim? Doncs perquè mentre anem fent la feina, investigant, descobrint, ens n’adonem que hi haurà algunes coses que ens costaran canviar perquè no només intervenim nosaltres, si no que intervenen molts altres agents de la societat. I tot això, implica posar-se d’acord, debatre i consensuar. Una tasca que, per bàsica que sembli, no sempre s’hi està acostumat.

Tots aquests entrebancs que anem trobant pel camí, aquestes contradiccions que ens posen entre l’espassa i la paret, que ens fan replantejar tot el nostre sistema de creences, fa que el treball per projectes sigui lent però ens requereixi una gran coordinació per part de tothom: alumnes i mestres. En un projecte d’aquesta mena, tothom és molt important i imprescindible. Si un de nosaltres es desconnecta fa que l’engranatge vagi coix.

El projecte sostenibilitat el vam proposar des de l’equip de mestres. El punt inicial va ser esbrinar on havíem estat aquest estiu. I posant en comú tots plegats de la cosa que més ens havia agradat, diferents mestres van exposar que el lloc on havien estat, no tot era precisament bonic: una perquè havia com es desforestava la selva, l’altre perquè havia com es desfeien els glaciars a marxes forçades, una altra perquè havia vist llacs secs i vegetació cremada per la poca pluja, una altra perquè havia trobat una notícia que parlava sobre els continents de plàstic que s’estan generant als oceans, etc… Això ens va portar a fer-nos preguntes tipus:

I nosaltres què hi podem fer?

A partir d’aquí vam orientar amb les idees dels alumnes els quatre camins a seguir pels quatre cicles de l’escola.

Alguns pensareu que treballar per projectes no es fa a partir de les idees del mestres; que l’únic camí és a través del que els interessis els alumnes. Personalment, i vull deixar clar que és opinió meva, crec que els projectes no només s’han d’iniciar a través del que volen els alumnes. També pot ser possible a través de les inquietuds que puguin tenir els mestres. Si tu creus en allò, també faràs que es motivin i que tinguin ganes per conèixer i seguir investigant. En el fons, la vida consisteix en això: concretar un problema, una situació per resoldre i dedicar totes les teves habilitats i potencialitats a afrontar-lo i solucionar-lo. L’educació hauria d’anar per aquí; d’aquesta manera si que aconseguirem crear una societat amb persones competents.

I ja l’article parla sobre la sostenibilitat, el cap de setmana del 19 i 20 de novembre del 2016, el Diari Ara va publicar tot una sèrie d’articles amb un munt d’informació per tal de conèixer tot el que s’amaga darrera del canvi climàtic i el consum que nosaltres originem. Us ho recomano molt, ja que hi teniu molts recursos per poder treballar aquest tema amb una base d’informació sòlida. Us deixo els dos enllaços del Diari Ara, per si us els voleu comprar en format digital i no heu tingut possibilitat de conseguir-los en l’edició de paper.

Edició dissabte 19 de novembre de 2016            Edició diumenge 20 de novembre de 2016

        

Realment, allò que es diu a “sottovoce” de què aturar el canvi climàtic és responsabilitat de totes i tots, cada dia pren més sentit i és més necessari aplicar-ho. Com deia ja els anys 90 l’actor Pep Parés com a Capità Enciam: ELS PETITS CANVIS SÓN PODEROSOS.

I si som sincers amb nosaltres i amb el nostre entorn, aquesta frase memorable la podem aplicar a qualsevol àmbit de la nostra vida.

Enric Coll

“El monstruo viene a verme…”

Fa forces dies que no escric i també forces dies que no puc penjar gaire material. Per una part, em crea neguit perquè us tinc una mica abandonats però aquest curs, el material anirà penjant-se amb més lentitud de l’esperada tot i que espero que sigui per un bé en la seva qualitat.

Avui, m’agradaria parlar-vos de la pel·lícula “Un monstruo viene a verme”, estrenada recentment a les sales de cinema, dirigida J.A. Bayona amb guions de Patrick Ness (autor de la novela).

El primer que us en puc dir és que vaig sortir de la sala del cinema tocat. Però també amb la idea de què és una pel·lícula que ha de ser visualitzada a l’escola pels alumnes de cicle superior ja que pot ser una bona ajuda pels docents de les nostres escoles per treballar l’educació emocional.

Al film s’hi tracten temes com l’assetjament escolar, les malalties i la seva gestió emocional dins la família, així com la gestió pròpia de les emocions.

I tot sota la visió d’un noi anomenat Connor que, amb només dotze anys, ha de fer front a una sèrie de conflictes emocionals que el porten a construir un personatge nou a la seva vida: el monstre.

No us vull desvetllar gaires més detalls sobre la pel·lícula perquè us recomano, de totes totes, anar-la a veure i parlar-ne a les aules. Potser no trobareu adequat veure la pel·lícula però potser us animeu a buscar-ne el llibre i fer llegir certs passatges als vostres alumnes.

Estic segur que, si us endinseu en aquesta història, la portareu a l’escola d’una manera o una altra.

L’educació emocional, per sort, cada cop agafa més importància dins de l’escola perquè no ens podem oblidar que estem formant persones i, l’aspecte emocional, la intel·ligència emocional és un dels més importants perquè tota la resta vagin a l’hora de manera equilibrada.

Si l’acabeu veient, recordeu que estaré encantant de llegir les vostres opinions i intercanviar-ne de noves. Les emocions ens enriqueixen!

Enric Coll

Transicions entre cursos…

Hola a tothom,

Fa forces dies que vull escriure un article per tancar el curs 2015 – 2016 des de l’Escac Entaulat. Però és curiós com n’és de difícil desconnectar; aquest estiu, la transició cap a un nou curs serà amb poca desconnexió degut al munt de coses que vull seguir fent!

Des del meu punt de vista és una cosa bona (tot i que companys/es de professió em recomanen que faci un “reset” en algun moment) perquè em noto amb moltes ganes i motivació de seguir fent coses, preparant projectes per començar ja el curs que ve.

El curs que ve a l’escola on treballo i a la ZER de la qual formo part, venen setmanes i mesos de molts canvis: nous projectes, noves metodologies, nous pensaments, noves mirades…  I tot plegat implica moltes preguntes i incerteses però sobretot: treball col·laboratiu per part de tota la comunitat educativa!

Tal i com il·lustra la imatge de l’article (dibuix col·laboratiu fet amb la meva neboda Martina), per construir una nova mirada educativa calen tots els agents necessaris; una mirada que tingui en compte totes les peces del puzle.

És una gran tasca la que tenim per davant i sóc coneixedor de què un gran nombre d’escoles també es troben en la nostra situació (només cal mirar la gran demanda que hi va haver per poder entrar dins el Projecte Escola Nova 21). Per sort per les noves generacions, venen aires nous, aires de renovació i una de les feines que tenim entre tots és fer viure a tothom aquest somni, aquest canvi. No es tracta de convèncer-los a través de grans “matxacades” si no, a través de fets i d’experiències, però sobretot, a través de l’escola activa. Hem de ser capaços d’escoltar (sense por) totes les veus que integren els nostres claustres a les escoles però també totes aquelles veus de la comunitat educativa. Escoltant podem aprendre molt de l’altre i si ja ho combinem amb paciència (i perdoneu per l’expressió) és la re-ostia! (i que consti que sóc el primer que m’haig de fer molt amic de la paciència).

Deixem de banda tots aquells “rifi-rafes” que ens separen i anem a treballar pel nostre objectiu essencial i primordial: l’educació, l’aprenentatge i el creixement dels nostres alumnes!! Tenim una tasca entre mans brutal i única; podem ser partícips d’un moment clau en la història de la nostra societat.

I abans de tot això, ara sí, faig el tancament del curs 2015 – 2016. Vull donar les gràcies, primer de tot, als meus alumnes per tot el que m’han ensenyat i per la paciència d’utilitzar aquest bloc per aprendre. Gràcies també a tota la resta de persones que heu visitat el bloc de l’Escac Entaulat i que m’aneu seguint també des de la xarxa social Facebook.

Bones vacances a tothom i que torneu al setembre amb les piles ben carregades. Per part meva, així ho faré!

Enric Coll

Jimmy Fallon i molts artistes!

Hola a tothom,

Crec recordar que en algun article anterior, ja us havia compartit un vídeo del Jimmy Fallon (presentador i humorista d’un dels lates shows més famosos dels EEUU) i del grup The Roots.

Junts, han gravat ja forces vídeos de versions de cançons molt famoses, juntament amb l’artista estrella, i ho han fet (sempre sota des del meu punt de vista) d’una manera molt divertida i atractiva tot utilitzant instruments que podem trobar a les aules de música de les nostres escoles.

Arran de què dimarts 24 de maig de 2016 vaig poder gaudir del concert de l’Adele (al Palau Sant Jordi de Barcelona), el primer vídeo que us compartiré serà el d’ella cantant la seva cançó més recent, Hello, juntament amb tota la tropa del Jimmy Fallon i els The Roots.

Tot i així us convido a buscar més vídeos d’ell ja que en té amb artistes com la Megan Trainor, Miley Cirus, etc.

I pels més petits de la casa us poso aquesta versió d’aquesta cançó que segur que heu cantat una vegada rera l’altre.

VISCA LA MÚSICA!!!

10. PLATJA AQUÍ I PLATJA ALLÀ… (MAQUILLAJE – MECANO)

Hola a tothom,

S’acosta el temps, per la majoria de les escoles, d’anar de colònies. Com cada any, he preparat una cançó perquè tots els alumnes de la ZER La Cerdanya puguin cantar-la durant les colònies.

En aquest cas, vaig escollir transformar la cançó Maquillaje del grup Mecano. I després de la transformació, l’he passat a anomenar: PLATJA AQUÍ I PLATJA ALLÀ.

Com sempre amb totes les cançons, us en deixo la lletra, el vídeo de la cançó original i el vídeo de la cançó transformada (en aquest cas, cantada per mi).


La cançó cantada per mi, he utilitzat la base instrumental creada per Karaoke Doberman.

Un cop més, espero que tot aquest material us pugui ser molt útil.

VISCA LA MÚSICA!



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TRASPLANTEM UNA PLANTA! (i fem un TEXT INSTRUCTIU)

Hola a tothom,

El divendres 15 d’abril de 2016, vam explicar, aplicar i experimentar quina era la millor manera per trasplantar una planta que podem tenir per casa o per l’escola.

Ens vam adonar que per saber tot el que necessitàvem i els passos a seguir ens calia fer un text amb una organització. I quina és el text que millor ens ajuda a fer-ho? Doncs el text instructiu. També heu de pensar que en la majoria d’experiments que hem dut a terme els divendres a la tarda, el text instructiu és el que ens ha ajudat sempre a explicar millor la manera per dur-ho a terme.

Així, entre tots els alumnes (mentre jo feia la pràctica amb una de les plantes) van decidir com organitzar bé el text perquè tothom pogués trasplantar una planta a casa seva o a l’escola en cas de necessitat. El resultat d’aquest text és el següent (jo hi he afegit algunes anotacions sobre les parts que ha de tenir un text instructiu per si us pot servir també per treballar a l’escola):

També us comparteixo el vídeo que hem creat a partir d’aquest text instructiu. On, de manera visual, es veu el material i els passos a seguir per trasplantar una planta.

Esperem que a les vostres escoles o casa vostra dueu a terme aquesta experiència!

Celebrem 2 anys de l’Escac entaulat!

Hola a tothom,

El passat 1 d’abril de 2016, va fer dos anys exactes que vaig posar en marxa el blog ESCAC ENTAULAT. Que ràpid que passa el temps!

Miro enrere, i la feina duta a terme fins ara, i estic content d’haver engegat aquest projecte personal i professional. Després de dos anys, seguim aquí amb les mateixes ganes de treballar i seguir compartint material propi, donant-vos a conèixer propostes d’altres mestres (que n’hi ha molts i de molta qualitat) i, d’alguna manera, seguir enriquint-me com a professional a través del treball de mestre! I sobretot, seguir aprenent dels més petits!!

Sabeu que podeu seguir l’activitat del blog també a través de la pàgina de facebook que, recentment, hem arribat als 200 seguidors/es!! I per això també us vull donar les gràcies per la vostra confiança.

Com he dit, seguirem treballant per fer créixer, més i més, l’Escac Entaulat i que pugui ser un lloc de recerca i trobada de material. L’objectiu continua inamovible: ser útil i oferir recursos pensats per mares i pares, per mestres, però sobretot, per als més importants: els infants!

Us espero seguir veient tots/es a l’espai de l’ESCAC ENTAULAT!

Pot de la calma

Hola a tothom,

Fa uns dies, durant alguns divendres, a l’aula de cicle mitjà de l’escola Santa Coloma de Ger, hem estat  fent una manualitat anomenada EL POT DE LA CALMA.

La idea la vaig trobar a llegint sobre la metodologia Montessori.

Independentment d’això, vaig trobar molt interessant tenir una eina/recurs com aquest a l’aula. Els vaig explicar als meus alumnes per què servia un pot de la calma i es van mostrar molt entusiasmats de poder fer servir una eina que, en certs moments els tranquil·litzés.

De fet, potser encara us esteu preguntant: PER A QUÈ SERVEIX UN POT DE LA CALMA?

Doncs bàsicament per això! Per calmar; per tranquil·litzar; per relaxar.

El pot està format de tres elements: aigua, cola transparent i purpurina. Quan sacseges, la purpurina s’expandeix per tots els racons del pot i, amb l’efecte de la cola, torna al seu lloc lentament. Si l’alumne es concentra a veure com cau aquesta purpurina, el seu sistema nerviós es relaxa i l’ajuda a tornar a estar en un estat més tranquil i equilibrat.

A la nostra aula n’hem fet un per cada alumne i us puc assegurar que els alumnes, lliurament, s’aixequen quan ho necessiten i l’utilitzen. Els primers dies potser s’aixequen una mica més del que nosaltres voldríem però, amb el pas dels dies i una mica de paciència per part nostre, ells mateixos es regulen i en fa un correcte ús.

Sóc conscient que hi ha moltes escoles que el fan servir però, a totes aquelles que no, us animo a dedicar, no més d’una hora i mitja, a construir un pot de la calma per els alumnes. Estic convençut que us farà un gran servei en la gestió de la vostra aula. I més, si a les vostres aules hi ha alumnes nerviosos, inquiets i molt actius.

Tingueu que també és una bona manualitat que podeu fer a casa amb els vostres fills/es!

Us hi animeu?

Doncs ho deixo el vídeo que hem creat amb els alumnes de la meva aula on s’explica, pas per pas, què heu de fer!

Llistes de vocabulari i graella d’avaluació

Hola a tothom,

Després de força temps sense poder penjar material (degut a que, tal i com us vaig dir, està immers de ple en la construcció del SITES de cicle mitjà de la meva escola), us comparteixo unes llistes de vocabulari que hem creat, juntament amb els alumnes, de paraules que hem de saber escriure bé.

Com veureu, les paraules solen tenir relació amb treball ortogràfic com: els plurals, els dígrafs, b o v, etc…

Nosaltres, amb aquestes llistes de vocabulari el que en fem és un treball memorístic per tal de, quan les escrivim en texts, podem tenir la seguretat de com s’ha d’escriure.

Pràcticament cada setmana, en solem fer un dictat i, de totes les paraules que hi ha, jo n’escolleixo 30 (independentment de si la llista és de 31 o 46).

També us penjaré una graella on, cada dia que fem dictat, apuntem el resultat i així, tindrem constància de la nostra pròpia evolució.

Per entrar al material, teniu dues opcions: la primera (i com sempre) descarregar-vos-ho directament del meu compte de SlideShare o clicar els enllaços que trobareu a continuació (que connecten amb el drive de domini públic).

SLIDESHARE:

I aquí teniu la graella d’avaluació per veure l’evolució dels dictats:

DRIVE:

LLISTA 1 —->                                             https://docs.google.com/document/d/1aFMDpvMW4QzaE1PI1ij1OcAeRgtq8eSgeVcU9cgNntY/edit?usp=sharing

LLISTA 2 —->                                   https://docs.google.com/document/d/1QSA0I7xJktClzn594oTYIYNczYsJ7eYJSUaqecE_Uis/edit?usp=sharing

LLISTA 3 —-> https://docs.google.com/document/d/1fSU3XDebk3frzkMcxotsv9f-5Y_CSdneAuwMKXo05OY/edit?usp=sharing

LLISTA 4 —->                               https://docs.google.com/document/d/1f9Xh5ukFGMVCUbhqjxhaa6IkHDcNuMnqlgEjszF1P-0/edit?usp=sharing

Espero que sigui un material que us pugui fer servei i que en traieu un profit!

NOTA: AL LLARG DE TERCER TRIMESTRE S’ANIRAN AMPLIANT LES LLISTES DE VOCABULARI. PER TANT, NOMÉS CAL QUE ENTREU AL MEU COMPTE DE SLIDESHARE O A LA CARPETA DEL DRIVE PÚBLIC. US DEIXO A CONTINUACIÓ ELS ENLLAÇOS:

http://www.slideshare.net/enriccollvilella

https://drive.google.com/folderview?id=0BxjbxG2I_7RaMVczaWxKa1MtalE&usp=sharing

Seguim aquí!

Hola a tothom,

Fa molts dies que no puc penjar res i la llista d’article amb esborrany cada cop és més i més gran.

Us escric per dir-vos que segueixo aquí, amb moltes idees i a punt per penjar molt material. Ara porto un temps concentrat en construir un bon SITES. Cada dia hi afegeixo coses noves pels meus alumnes de cicle mitjà i això ja em treu molt de temps.

Espero ben aviat penjar-vos més articles d’opinió, fitxes imprimibles, i enllaçar-vos un munt de recursos que van arribant a les meves mans.

Seguim aquí!!