Només tornar, segona sortida

Copèpodes

Demà dimecres dia 1 d’octubre farem la segona sortida a recollir plàncton. L’Elsa, l’Òscar, la Sílvia, la Marina i un alumne més sense determinar (de moment) sera els encarregats de dur a terme la recollida.
Sortirem de l’escola a les 10:00 h, amb la Maitane. S’ha d’agafar el metro a Sant Antoni i fer transbordament a Pg. de Gràcia. Baixeu a Ciutadella- Vila Olímpica i, passant entre les dues torres, gireu a l’esquerra, baixeu al moll de Mestral i el seguiu, girant sempre a la dreta. Arribareu al moll d’espera. Allà serà la barca del CSIC. Salparem a les 11:00h i retornarem a port a les 13:00h.
Podeu consultar la previsió meteorològica al meteocat.

Bona mar!

Sortida al mar

Després d’un petit incident al metro (a les 8 del matí és normal passar-se d’estació), vam arribar al port.

arribada

Allà ens esperava la furgoneta del CSIC, l’Alícia i el capità del vaixell.

Vam descarregar el material i el vam pujar al vaixell, i després d’una estona navegant, vam arribar a l’estació 1 (E1, i no pas Eu),la que es trobava prop de la costa.

a bord

Allà la nostra feina principal va ser apartar-nos del camí del capità i l’Alícia (difícil perquè el vaixell era petit) , mentre ells treballaven i ens anaven explicant pas per pas el procediment per a la recollida de les mostres:
1. Apuntar en els pots la data,l’hora, l’estació i la xarxa.

temperatura

2. Mesurar la temperatura de l’aigua, apuntar les coordenades, la profunditat, l’estat del cel, de la mar, del vent i la xifra inicial del fluxòmetre en una taula.

taula

3. Es mesura la turbidesa de l’aigua amb el disc de Secchi.

4. Es llancen els bongos (de 300 i de 500 micres) vigilant que ni s’enfonsin massa, perquè si no, no estaríem recollint mostres de la zona que toca. La velocitat del vaixell havia de ser d’uns 2 nusos, i es desplaçava paral•lel a la costa.

bongos
5. Es controla el temps en que es recullen les mostres (uns 10 min) i mentrestant llancem la xarxa de fitoplàncton.

6. Recollim els bongos amb l’ajuda d’una petita grua i amb una mànega les acabem de rentar. Un cop fet això omplim els pots de mostra amb el que hem recollit ajudats per un embut i un cubell.

7. Fem el mateix amb la xarxa de fitoplàncton.

8. Repetim el mateix a l’estació 2 (E2).
Com que ja sabíem tot el procediment de la recollida de mostres vam poder participar-hi més en la segona recollida i un cop a terra, després del tranquil viatge (sort perquè sinó, de segur que ens haguéssim marejat), vam fixar les mostres amb formol per que es conservés tot en bon estat.

Cèlia, Marta, Mònica, Eric i Carles

Dijous primera sortida!

Un cop acabat el procés de selecció de mariners, i ja escollits els cinc primers, dijous dia 29 de maig farem la primera sortida al mar a recollir les mostres de plàncton.

posbarca

Quedem doncs a l’escola a les 8:00 h del matí, d’on sortirem cap al port per embarcar-nos. Aquí teniu un plànol de la situació de la barca. La sortida durarà de les 9:00h fins a les 11:00h. Un cop finalitzada, tornarem a l’escola.

Recordeu que cal portar bolígraf i llibreta, cal anar esmorzats, i portar alguna beguda i menjar per quan estiguem a la barca o per després. També es necessari un impermeable, gorra i crema solar. La càmera fotogràfica ja la portaré jo. Important també la motxilla per portar les mostres. (Atenció a la Biodramina pels que la necessitin).

Us deixo aquí per a tots la còpia del protocol que ens han fet arribar.

Protocol Vida al Mar

A l’espera de projectes de treball de recerca

Amb les proves corregides, només queda una cosa per treure les llistes d’alumnes seleccionats per a la primera sortida al mar: les propostes de treball de recerca.

xarxa

Aquells que tingueu pensat de fer el treball de recerca al voltant d’un tema relacionat amb aquesta activitat, feu-me arribar una nota per tenir-vos presents en la planificació de les sortides.

La data límit d’admissió de propostes amb dret a puntuació serà dilluns 5 de maig. Dimarts 6 es penjaran les llistes a la cartellera del passadís.

Comencem a parlar de tècniques

Avui, i a la espera de acabar de corregir les proves, us penjo un documental de la sèrie Mediterrània de TV3.

[kml_rm movie=”http://video.xtec.cat:8080/ramgen/edu3tv/video/tvc/mediterrania/001_71372.rm” width=”352″ height=”288″/]

Ja té uns quants anys, però segueix sent molt interessant, especialment ara que entrem a la primavera, l’época per excelència de les marees rojes.

En aquest reportatge s’expliquen, a més dels components del plàncton,  les tècniques de recollida i observació i elements d’ecologia marina.

Necessiteu tenir instal·lat el realplayer i els altaveus connectats.

Han arribat les meduses

No a les platges, però sí a les pàgines del bloc. Amb el macro i megaloplàncton acabem el recorregut per alguns dels grups d’éssers vius que conformen el plàncton a la Mediterrània.

Ja són aqu?

Per cert, aprofito per fer el recordatori de que el dia 2 d’abril (és a dir, dimecres vinent), tenim la prova-oposició. Recordo que no es tracta de fer cap empollada ni de saber-se de memòria noms d’espècies i classificacions, sinò de conceptes generals (que us soni de què estem parlant), i de saber aplicar els vostres coneixements.

Canvi de dates

reparacions

Hem rebut un mail en el qual ens comuniquen un canvi de dates per a les sortides. La sortida del dia 24 d’abril, la primera, no serà possible ja que el patró ha fet saber que toca la revisió anual del vaixell. Les dates alternatives que es proposaven quedaven massa a prop de les que ja estaven posades, i, donat que el seguiment estacional del plàncton requereix sortides espaiades al llarg de l’any, s’ha tingut que desplaçar al mes de març del 2009.

El nou calendari de sortides quedaria així:

• 1ª sortida: 29 de maig (dijous), de 9 a 11am
  • 2ª sortida: 1 d’octubre (dimecres), de 11 a 13h
  • 3ª sortida: 10 de desembre (dimecres), de 9 a 11am
  • 4ª sortida: març 2009

Es necessiten mariners

Ha arribat el moment de començar a seleccionar personal per tal de dur a terme la recollida de mostres. Com ja us vaig comunicar, la primera sortida a mar serà el dia 24 d’abril, i necessitarem cinc de vosaltres. Davant de les preguntes: De quina manera es farà la selecció? Cóm es decidirà qui va en el vaixell? calia una decisió el més salomònica possible, i finalment hem ja ens hem decidit.

Mariners

Ho farem per concurs-oposició. I què vol dir concurs-oposició? Doncs vol dir que els mariners seran escollits en funció de dos factors:

a) els mèrits

b) els resultats d’una prova.

A partir de tots dos factors s’obtindrà una puntuació que donarà l’ordre de prioritat dels aspirants. Els cinc primers seran els que s’embarcaran el dia 24 d’abril. Cas de necessitar sustituts, seran els números sis, set… etc.

Quins seran els mérits a valorar?

• La nota mitjana de la nota del 1r i 2n trimestre de Biologia, calculada a partir de les següents equivalències:
    • E-10, N-8, B-6, S-5, I-4.
    • La meitat del resultat obtingut seran els punts de nota, amb un màxim de cinc.
  • La proposta d’un projecte per continuar la feina en el treball de recerca de batxillerat pot sumar un màxim de dos punts. La valoració del total de punts atorgats dependrà de la qualitat i adeqüació del tema. Aquest projecte implica el compromís de dur-lo a terme.

Els  tres punts restants s’obtindran mitjançant una prova que tractarà dels ecosistemes marins i els seus habitants. Els continguts estaran delimitats pels que es troben a les pàgines d’aquest bloc. La data de realització de la prova serà dimecres 2 d’abril.

Els resultats es donaran a conèixer dintre de la setmana següent.