2. IGUALS I DIFERENTS ALHORA
- Tots els essers humans som diferents en molts aspectes (físics, mentals, culturals, etc.), però iguals en tant que som persones, com a subjectes de drets fonamentals (dels drets humans).
- El racisme, entès com a diferenciació valorativa de grups humans a partir de les seves característiques físiques, no té cap fonament científic.
- Alió que mes diferencia els grups humans es la cultura.
- El terme cultura té, com a mínim, dues grans accepcions: 1. El conjunt de totes les millors realitzacions humanes en els diversos camps: coneixements (art, ciència, religió, ideologies, etc.), pràctiques (tècniques, formes racionals de vida política, ètica, etc.). 2.Tot el conjunt de llengua, creences i formes de vida (costums, pràctiques alimentàries, educatives, etc.) d’una comunitat determinada.
- La primera accepció selecciona allò comú a la humanitat i s’assimila al concepte de civilització. Aquesta selecció es fa sovint sota els criteris d’una cultura determinada (normalment, d’occidental), amb la qual cosa es cau en l’etnocentrisme. La segona accentua les característiques especifiques de cada cultura que les diferencia de les altres. El perill és caure en el relativisme cultural.
- La identitat és el conjunt de característiques que defineixen una persona o un grup. Les identitats son múltiples i canviants. Quan es ressalta massa una de les característiques en detriment de les altres, hi ha el perill de l’esquematització i la radicalització davant dels altres.
- Les diferències poden provocar conflictes o, per contra, enriquiment. Però hi ha diferències que són desigualtats (econòmiques, socials, de gènere, etc.). Cal no confondre-les.
- La desigualtat de gènere, el domini de l’home sobre la dona, ha estat una de les més profundes i esteses, i ha abastat gairebé tots els camps (legal, social, polític, educatiu, etc.).
- Avui dia, en moltes societats la dona ja té la igualtat legal, però a la pràctica continuen les discriminacions de tota mena.





