7. IMANTS I MAGNETISME

Aquest dilluns vam realitzar una descoberta i experimentació amb  IMANTS!!

De primer vam parlar de quins tipus de material  coneixem: fusta, plàstic, paper, goma, vidre, ferro…

img_0743

I al parlar del què és el Ferro, vam aprofitar per comentar-los que hi ha un tipus de Ferro que té “un poder “ :

té  MAGNETISME!! I ATRAU  ALTRES FERROS COM ELL !!

Tot seguint vam començar a provar diferents material per descobrir si eren ferro ..tot utilitzant un IMANT.

-Quin ensurt de primer!!

img_0536

-“Quina força”!

-“És màgic”!!

img_0762

 

No! No és màgia, és magnetisme!!

I aleshores van començar comprovar  quines coses podia agafar i quantes!!

img_0772

img_0558   img_0535

img_0769

img_0560      img_0749

  • “..té molta força !! mireu quantes coses pot aguantar!!”

img_0533

  • ” Ai, que caurà!!”
  • “no, no! mira quanta força que té”!

img_0764

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6.EL MOVIMENT 1 : RAMPES

En aquestes dues darreres sessions  hem intentat descobrir: el moviment dels cossos.

De primer, calia  veure que: no tots els objectes, per molt que  semblin iguals, es belluguen de la mateixa manera.

Per aquest motiu vam comparar diferents boles, aparentment iguals de mida,  i  vam poder comprovar i experimentar que no pesaven igual, ,…no botaven igual…

img_8840          img_9031

img_9029

El repte final era veure si  dues boles iguals també es movien igual !!?

i les podíem fer moure fins un punt determinat !

Els nens i nenes disposaven de fustes i rampes, però la condició era que no la podien tocar amb les mans per a fer-la córrer!

img_9041

Reunions, deliberacions,

i finalment  van decidir 

BUFAR!!

Però la bola No arribava al lloc o bé es desviava!!!!

  • “Bufarem més fort”!! (  oooh però a  la bola li continuava faltant força    per a  arribar lluny)
  • “posem-hi unes fustes perquè no es desviïn!!” ( però quan la bola tocava   al costat, es frenava!!)

Calia trobar una manera de que la bola anés més ràpid !! mmmm??

  •     ” sí, sí,  ha d’agafar més VELOCITAT“! va dir un!
  •     ..i després de moltes propostes i contrapropostes, ..algú va proposar bufar, però    des d’una rampa que fes baixada i així la bola correria més!

img_9032

img_8843

img_9038

img_9035  img_9034

img_8844img_8849

img_8854        img_8855

img_9040

 

img_9039

Per fi,  després de fer diversos intents  i d’anar “pujant la rampa”, la bola va aconseguir més VELOCITAT i van aconseguir el repte: la bola va entrar directament a l’espai marcat! Molt bé colla!!!

…experimenten, es posen a prova, busquen solucions, …i ho fan en equip!!!! Genial!!!

 

 

 

5. Descobrim l’espai!! 1ra part

 

Aquests dies a la classe dels patinets estem  “ a l’espai”!!!… descobrint planetes, estrelles, constel·lacions, astres i galàxies!!

img_7207

img_7208

Per aquest motiu, realitzarem  algunes observacions-comprovacions-descobertes en relació a l’espai!

En la primera sessió, hem estat realitzant una observació durant tooot el dia!!

El sol el veiem  sempre al mateix lloc???

-“sí” va ser la resposta generalitzada!!però mica  en mica a cada observació que pujàvem a fer al terrat de la nostra escola,…van anar descobrint alguna cosa diferent!!

El sol no sempre el vèiem al mateix lloc!! per això vam anar marcant al terra, ON .. el veiem!

img_7094 img_7099

També observàvem ON ERA DALT DEL CEL?COM EREN LES OMBRES que feia?

A les 9 del matí el Sol era molt baixet, i l’ombra era molt llarga ( 9 passes que va comptar la Marina) i el veiem a l’EST ( paraula que vam aprofitar a introduir )

A les 12 del migdia el sol era més enlaire!! s’havia bellugat!!! i era molt alt en el cel!! Vam comptar l’ombra i era més petita!!!( només quatre passes)

A les 4 de la tarda el sol també s’havia bellugat! i aquesta vegada tornava a estar molt baixet i la ombra encara més llarga ( 20 passes)

A les 5.30 de la tarda el sol…gairebé no es veia ..i a més a més al cel es veia la LLuna!!!

 

img_7103

img_7108

En la darrera observació, de les 5.30 de la tarda, fins i tot hi havia la lluna!

img_7113

Per acabar vam fer la darrera pregunta:

Qui s’ha bellugat? El sol?…o el nostre planeta TERRA???

-“ el Sol”!!

-“ nooo som nosaltres que ens hem bellugat”!!

EL PLANETA TERRA GIRA?!!

Moltes respostes !!! però de difícil comprensió!!  mica en mica aniran trobant respostes!

A veure què farem el proper dilluns?

De moment  aconsellar a tothom…que NO US PERDEU LA OBSERVACIÖ DE LA LLUNA!!! diuen que el dilluns 14 hi haurà una lluna enoooorme i mooolt brillant!!!

4. Segona sessió dels Beebot!!!

Aquesta vegada , el Beebot ens ho va posar més difícil!!

Teníem unes cartes de direccionalitat i acció que primer calien “planificar” i “consensuar” entre tot l’equip i després comprovar si era correcte o si hi havia algun error i rectificar!!!

Quin patir!!!!

Mireu bé les carones que posaven alguns nens mentre miraven preocupats si el Beebot ho faria correcte o no!!!

Je ! je! quin patiiir!!! però què divertiiiiit!!!

img_6660  img_6663

img_6661

img_6665 img_6668

 

 

 

3. EL robot BEEBOT!!

Vísca!!aquesta darrera setmana ens va arribar el Beebot!!

10.rob

El Beebot és un petit robot que ens permet introduir la “programació” a ben curtes edats!

Els nens i nenes posen a prova: l’ordre, el mètode, la planificació,.. la direccionalitat!!

Ho fan en grup! planificant i proposant on i per on ha d’anar el petit Beebot!

img_6460     img_6461

img_6455                   img_6454

 

img_6314       img_6311

img_6310    img_6305

Potser de moment els hi sembla fàcil, però el Beebot els hi ho posarà difícil !!

Els posarà a prova la seva capacitat de reflexionar davant dels errors per a gaudir encara més buscant la solució!!!

 

 

2. L’AIRE porta l’olor! OLOREM!

(Tot i que encara queda part del grup classe per passar per aquest taller d’experiments, us expliquem una mica que vam fer a la segona sessió de la tarda dels dilluns)

Al mig de la taula només hi havia un paquet molt ben embolicat! no es veia res de res, ni s’intuïa el què podia ser.

De primer vaig preguntar si, sense tocar, podien endevinar o pensar què hi havia dins dels paquet!

Un nen del grup  ben aviat va dir “ sento olor de romaní”!!

A partir d’aquesta suposició, tots els caps van començar a ensumar i a anar “acotant” què podia ser .

-“se sent olor de fusta”

-“ se sent olor de fulles”…

I vam començar a dir olors que recordéssim: “ de macarrons”, “ de xuxes”, “ de crispetes”,…

  • Així doncs QUÍ diu el que estem olorant ?
  • “ el nas”!
  • “el respirem”
  • “ens entra pel nas quan respirem i agafem aire”
  • “l’olor va amb l’aire”

img_6124

Sí, però, com és que podem pensar amb un objecte només sentint-ne la olor? Si no veiem el que hi ha!

  • “ perquè me’ n recordo !!”
  • “perquè el nostre cap ens ho diu perquè se’ n recorda”!!

Llarga i reflexionada conversa per arribar a excel·lents conclusions!

“L’ olor la porta l’aire però el cervell és qui diu el que és”!!

Tot seguit vam començar a obrir el paquet…i efectivament en el cistell, hi havia romaní, farigola, molsa, fulles,..i moltes plantes del bosc!!!

img_6132img_6134

img_6135

Per anar posant a prova el seu olfacte vam realitzar un joc endevinar i classificar olors!

img_6137img_6145

img_6138img_6149

img_6141img_6146

1. L’AIRE!

 

La primera sessió del racó d’ experiments,  de primer,   ens va servir per explicar “ com “ ho faríem  ( en grups ) i tot seguit  els vam plantejar  una primera pregunta:

“ …i doncs, què us sembla què és l’aire?

i…on el podem trobar?”

– “ …està als núvols!”, “…al carrer”, …

Però a cada resposta que feien, se’ls en hi  plantejaven més!

– “Ah! Així, aquí on som ara,…no hi ha aire?”

-“Sí! perquè entra per la finestra!”

-“Ah! Doncs tanco la finestra! i ara ? aquí hi ha aire?”

Moltes respostes i moltes “contra-respostes” entre els diferents nens i grups.

Aleshores els hi vam plantejar una “comprovació”!

-“ D’acord doncs, com ho podem fer per agafar l’aire?”

-“Bufant! ”va dir un de ben decidit !

– “Ah, vaja així quan bufem traiem aire?I d’on l’agafem si la finestra està tancada?”

Calia comprovar-ho!! I vam començar a proposar diferents maneres d’agafar l’aire!! …amb la boca, dins d’un globus,…

IMG_5667

També  vam provar d’ agafar AIRE amb el nas i de treure’ l per la boca!

Vam bufar paper! I vam comprovar que l’aire que traiem per la boca “costava” que arribés gaire lluny!

Vam provar de fer-ho amb una canya, comprovant que..perquè la boleta de paper rodolés o la bombolla de sabó s’inflés calia “posar la boca molt petita” i ” tenir la boleta a prop” i ” si l’espelma és lluny l’aire no hi arriba”, ” l’aire s’escapa si va lluny, es perd”!!

IMG_5936

IMG_5674

IMG_5915                           IMG_5665

IMG_5935                       IMG_5929

-“què difícil que és fer que l’aire de la boca entri al foradet!!”

-“ és que l’aire s’en va!”

-“és que l’aire …s’escaaapa!”

IMG_5919

Però mentre ho feien anaven apareixen un munt de preguntes :

“De quin color és l’aire?” ” El podem guardar?” I anaven sorgint moltes respostes: “l’aire no té color”,” el guardem als pulmons, però després el traiem de seguida eeh”, “el bufem en un globus”, …” el posem en una bombolla”, ” nosaltres respirem aire i a dins el mar no podem  perquè hi ha aigua!”…”benuuu jo sí que respiro sota l’aigua si porto aquell tub”……

Moltes respostes i moltes reflexions que els  feien “rumiar”, pensar !

IMG_5686                   IMG_5918

El darrer repte va ser una darrera comprovació:

-“ Així sí cal que traiem aire per la boca per poder apagar una espelma,..què passarà si al davant hi posem un obstacle, una fusta’”??

-“ Que NO s’ apagarà!”

– “ Perquè?”

-“ Perquè l’aire xoca amb la fusta i no arriba,… se’n va!”

IMG_5941                 IMG_5696

-“I si posem una ampolla?”

-“Tampoc”!

I al comprovar-ho,..oooooooh sorpresa! l’espelma es va apagar!

IMG_5947

-“Perquè?”

Després de pensar-hi mooooolt van deduir que l’aire havia “fet la volta” a l’ampolla!

-“l’aire ha fet un camí rodolant per el pot”!

-“l’aire a la fusta ha marxat pels costats i al pot ha fet la volta!”

IMG_5698                    IMG_5697                IMG_5944

Quins misteris!!!! Visca!

Molt bé colla!!! Heu “pensat”, heu “ comprovat” i heu “descobert” moltes coses de l’ aire !!!

 Fins  el proper dilluns!!!

(Una estoneta de reflexió entre tots i vam tancar la primera sessió !!!

Je! je!je! havent deixat moltes preguntes …però també moltes reflexions i respostes al damunt de la taula!!!!)

..però

ara que hi penso…

mmm?? l’aire pesa??..potser un altre dia en parlarem doncs!