Benvinguts i benvingudes al projecte “El nostre barri canvia”.
Es tracta d’un projecte educatiu per primer de primària de l’escola Maria Auxiliadora de Terrassa, amb l’objectiu principal de conèixer el seu entorn més immediat i la seva realitat cultural i econòmica en continu canvi, així com dinamitzar l’ús de les noves tecnologies amb els alumnes i els pares.
Descripció del projecte:
1 Temporalització
La durada del projecte és d’un trimestre. Caldrà dedicar al projecte entre 1 i 3 hores setmanals adaptant l’horari als interessos dels alumnes i les dinàmiques que s’estableixin a partir de la metodologia de treball per projectes interdisciplinaris engegada a l’escola.
2. Finalitat / Objectius
OBJECTIUS GENERALS
El tractament de la llengua i les matemàtiques des de una perspectiva competencial.
Integració de les TIC dins de les diferents àrees treballades.
Coneixement de l’entorn immediat de manera globalitzada, integrant la localització en el plànol amb els llocs reals on es realitzen les activitats.
OBJECTIUS ESPECÍFICS
1. Coneixement de l’entorn (Barri de la Maurina i de Ca N’Aurell)
Percebre l’entorn com una realitat viva en contínua transformació, en una realitat social que s’adapta a les estacions i a les demandes socials i econòmiques.
Conèixer la realitat cultural i intercultural a través del Pla de Barris i de les entitats culturals que hi participen.
Partint de l’entorn més immediat, aprofundir de manera global en el coneixement del barri, així com dels serveis comuns públics (biblioteca, centre cívic, C.A.P., Casal d’avis, oficina de correus, església) i privats com els diferents comerços presents al barri (peixeteria, forn, geladeria…).
Percebre i analitzar les estratègies que fan servir els diferents comerços per tal d’afrontar els moments de crisi així com les que que impulsa l’Ajuntament a través del PROGRAMA COMERÇ a la Maurina així com l’Agenda del PLA DE BARRIS.
Introduir els plànols i les eines telemàtiques de geolocalització.
Crear i dinamitzar un bloc que vertebrarà i servirà d’eina d’expressió i participació dels pares, alumnes i entitats que vulguin col•laborar-hi.
2. Aproximació a la figura de Maria Aurèlia Capmany
Aproximar-nos a la figura històrica i literària de l’autora Maria Aurèlia Capmany a partir de la visita del centre Cívic que li dóna nom a partir d’una adaptació de Tirant lo Blanch que serà representada en el mateix Centre Cívic.
Representar l’adaptació a l’obra Tirant lo Blanch al Centre Cívic Maria Aurèlia Capmany.
3. Competències de ciudatania.
Conèixer el Pla de Barris i les diferents actuacions cíviques realitzades per entitats i particulars.
Adquirir competències en l’ús dels serveis bàsics que ofereixen algunes d’aquestes entitats: saber enviar una postal, demanar informació sobre cursos pels avis i els pares, demanar una instància per tal de representar una obra de teatre al Centre Cívic, saber promocionar a través d’Internet i els mails el dia i l’hora de l’obra.
Treballar la tipologia textual de la postal i saber enviar-la.
Conèixer el funcionament del servei de préstec i d’organització dels llibres de la biblioteca i sensibilitzar-nos per fer un bon ús.
Aprofundir en els camps semàntics vinculats als serveis visitats: peixateria, vies de circulació, CAP, Correus, església, forn, gelateria, Caixa de Terrassa, drogueria i altres.
Simular situacions de comerç realitzant diferents racons a la classe per tal de treballar habilitats de càlcul i de mesura.
Introduir les tecnologies de la geolocalització i de comunicació (mail i bloc’s).
4. L’art que ens envolta
Conèixer les xemeneies de Terrassa i la seva història.
Realitzar un treball de recerca per Internet sobre les diferents xemeneies de Terrassa.
Realitzar un treball plàstic en 3D de reproducció de les xemeneies de Terrassa, que s’exposarà a l’entrada de l’escola.
Conèixer l’edifici de la Sagrada Família de Terrassa principalment la simbologia religiosa representada en la seva iconografia i elements visuals i escultòrics representatius.
Treballar la fotografia com a element que permet l’estudi transversal dels canvis produïts en la història del barri.
3 Material didàctic
Dossier de la sortida.
Guió de l’obra de teatre (guió elaborat pels tutors).
Dossier Maria Aurèlia Capmany
Bloc del projecte http://blocs.xtec.cat/elnostrebarricanvia/
Maquetes.
Interfície de geolocalització mapskip:
http://www.mapskip.com/index.php?place=4891
5. Bibliografia
Barcelona: Edicions Don Bosco, [1977] (Col•lecció “Teatre Edebé”) ISBN: 84-236-1316-X
Escamilla, Amparo (2009): Las competencias en la programación de aula. Infantil y primaria (3-12 años) Editorial Graó, Barcelona.
JOANOT MARTORELL, ADAPT. DE ROSA NAVARRO, EDEBE, 2009
ISBN 9788423684601
Martorell, Joanot. El Cavaller Tirant [adaptació de Maria Aurèlia Capmany].
TIRANT LO BLANC EXPLICAT ALS INFANTS
Tirant lo Blanc, en adaptació de Maria Aurèlia Capmany (23 d´abril de 1969)
Rosa M. Masana Ribas. Propuesta para la homologación nacional/internacional al libro de records mundiales Guiness de la chimenea de la Bóbila Almirall. Terrassa : [s.n.], 1990
Webgrafia
http://blocs.xtec.cat/elnostrebarricanvia/
http://www2.terrassa.cat/terrassaalmon/patrimoni/vapors.htm
http://www.xtec.es/recursos/curricul/socials/xemene/xemene.htm
http://www.xtec.es/recursos/curricul/socials/xemene/s4.htm
http://issuu.com/pladebarris/docs/interior_llibre_dones_de_la_maurina_def_baixa
http://phobos.xtec.cat/edubib/intranet/index.php?module=Pages&func=display&pageid=144
http://member.guinnessworldrecords.com/es/