Extraescolars

APRENENTATGE I DIVERSIÓ EN SORTIR DE CLASSE

extraescolares

Les activitats extraescolars es realitzen al marge de l’horari escolar i contribueixen a despertar inquietuds, reforçar coneixements en algunes àrees, fomentar la creativitat, promoure les relacions amb altres persones i desenvolupar valors.

És fonamental a l’hora d’escollir una activitat comptar amb l’opinió de l’infant, en cas contrari, al poc temps sorgirà la desmotivació i acabarà sense agradar-li.

Trobem diferents activitats extraescolars:

  • Esportives.
  • Acadèmiques.
  • Artístiques.

Esportives: contribueixen al desenvolupament físic dels nens/es i amplien capacitats com la percepció espacial, la coordinació motora, l’agilitat i l’equilibri. També aprenen a assumir responsabilitats, comprendre les normes establertes, viuen els éxits i afronten els fracassos.

Tipus d’activitats esportives:

  • Bàsquet: ajuda a controlar les accions individuals per adaptar-les a la resta del grup. Desenvolupa la rapidesa, la flexibilitat i l’agilitat.
  • Arts Marcials: afavoreixen el desenvolupament mental i psicomotriu. Incentiven la concentració, milloren la coordinació, la resistència, la força, la velocitat, la flexibilitat i l’autodisciplina.
  • Futbol: millora la capacitat dels reflexos i la velocitat. Fomenta el treball en equip.
  • Patinatge artístic: millora la coordinació, l’equilibri i les habilitats motrius.
  • Tenis: millora els reflexos, la coordinació i la psicomotricitat.
  • Gimnàstica rítmica: millora les habilitats motrius, el coneixement del seu propi cos i el ritme.
  • Voleibol: incentiva la tolerància, l’esportivitat, el respecte als companys i les regles.
  • Natació: és una de les activitats més completes, milloren la coordinació motora, el sistema circulatori i respiratori.
  • Escacs: desenvolupen la memòria, el raonament lògic, la intuició, la concentració i la imaginació. Asumeixen els encerts i errors, desenvolupen el sentit de la responsabilitat i incrementen la paciència.

Acadèmiques: l’objectiu és l’assoliment de coneixements, l’aprenentatge d’algun idioma i el reforç de les assignatures de l’escola.

Tipus d’activitats acadèmiques:

  • Idiomes: els nens/es poden aprendre dues llengües al mateix temps i ambdues són recollides en la mateixa àrea del cervells. La seva utilitat futura tant en l’acompliment professional com la vida personal és indiscutible.
  • Informàtica: les noves tecnologíes són una eina d’ús quotidià, han de ser utilitzades com uns recursos didàctics per afavorir l’aprenentatge.

Artístiques: potencien el gust per l’estètica, la creativitat, la reflexió i l’afany de superació.

Tipus d’activitats artístiques:

  • Pintura: desenvolupa la creativitat, la destressa manual/visual i l’expressió plàstica.
  • Teatre: estimula la memòria, la imaginació, la creativitat i el control de moviments. També fomenta la lectura.
  • Música: estimula la imaginació i ajuda a desenvolupar la creativitat, la memòria, la capacitat d’atenció sostenida i l’anàlisis. Millora la capacitat de concentració i desenvolupa la sensibilitat.
  • Dansa: influeix positivament en l’expressió i la comunicació corporal, desenvolupant el sentit musical, la coordinació, el treball en equip, les capacitats motrius, millora les habilitats sensorials i estimula la sociabilitat.
Share
Publicat dins de Extraescolars, General | 1 comentari

Planificació d’una sortida al circ

Bon dia nois i noies!
Avui a classe hem estat parlant sobre el tema de les sortides i les excursions per als infants i hem pogut saber que són molt importants perquè són motivadores, col·laboren en l’aprenentatge i es basen en el joc.
El dia 1 de Març a classe, vam fer una activitat que consistia en  planificar una sortida com a futur/es educadors/es, en aquest cas el nostre grup vam planificar que la nostra escola anés de Sortida al Circ.
Per planificar la sortida vam haver de tenir en compte 3 fases:

1a FASE- Abans: Preparació de la sortida
Objectius de la sortida:

  • Gaudir de l’activitat
  • Conèixer el món del circ
  • Fomentar la Creativitat

Edat dels infants: De 2 a 3 anys
Nombre d’infants: 20 infants aproximadament amb 2 educadors/es
Data de la sortida: 12 de Maig del 2017
Mitjà de transport: Autocar
Activitats lúdiques:  Recrear les activitats que es realitzen al circ adaptades als infants.
Llista de Materials:

  • telèfon mòbil
  • targetes sanitàries dels infants
  • mudes i bolquers
  • farmaciola
  • càmera de fotos

Circular per a les famílies:

  • esmorzar i dinar etiquetat per cada infant
  • gorra
  • aigua
  • calçat còmode
  • xandall de l’escola

Hora de Sortida: 9:00 h
Hora d’arribada: 16:30 h aproximadament

2a FASE- Durant: realització de la sortida

Activitats durant el viatge:
Durant el viatge perquè no sigui tan pesat per als infants podem cantar cançons i explicar contes.
Activitats al lloc de destinació:
Primer de tot, quan arribem esmorzarem i tot seguit, un cop esmorzats mostrarem als infants de manera lúdica els diferents artistes que apareixen al circ. Un cop acabat el circ, dinarem al “Parc Catalunya” i deixarem als infants que quan acabin de dinar tinguin el seu joc lliure.
Paper de l’educador/a:
L’educador/a en tot moment ha d’estar observant i vigilant als infants, controlant-los amb una llista al llarg del dia que estiguin tots i no hi falti ningú. També és un paper important per si hi ha algun conflicte intervenir-hi, a més a més, d’estar al costat dels infants en tot moment que es realitzen les activitats.

3a FASE- Després: seguiment i avaluació de la sortida

Activitats de consolidació:
Un cop arribem a l’escola podem demanar als infants, dibuixar i pintar alguns personatges que els hi hagi cridat l’atenció del circ
Avaluació final:
Un cop acabada la sortida podrem avaluar si s’han complert les expectatives de la sortida o si podrem tornar-la a repetir a partir de l’observació que hem fet als infants. A més a més podrem preguntar als infants si els hi ha agradat l’activitat, i si han descobert coses sobre el món del circ.

 

Share
Publicat dins de Planificació d'una sortida | 1 comentari

PLANIFICACIÓ D’UNA SORTIDA A LA GRANJA

Les sortides i les excursions en l’àmbit formal, en aquest cas a l’escola bressol, són molt importants, ja que són motivadores pels infants, col·laboren en l’aprenentatge constructivista, és a dir, és un aprenentatge significatiu, a través de l’experiència aprenen i es basen en el joc.

El dia 1 de Març, en la classe de Joc, vam fer una activitat amb l’objectiu de planificar una sortida com a futurs/es educadors/es. En el nostre cas, vam simular que l’escola bressol “la Baldufa” anirà el dia 10 de Març a la Granja “Aula Entorn Rural Can Jordi”. Per dur a terme aquesta sortida lúdica amb els infants de 2 a 3 anys, s’haurà de planificar tenint en compte tres fases: abans, durant i després de la sortida.

FASE – ABANS: PREPARACIÓ DE LA SORTIDA

Els Objectius de la sortida:

1.  Conèixer els diferents animals d’una granja.
2.  Descobrir un nou entorn.
3.  Gaudir de la sortida.

Edat dels infants: 2-3 anys.

Nombre d’infants: 20. Educadors/es: 4.

Data de sortida: 10 de Març del 2017.

Mitjà de transport: Autocar.

Activitats prèvies: Prèviament farem activitats a l’aula perquè sàpiguen on aniran, què veuran i anant motivant-los. El primer que farem serà explicar-li el conte de “la granja dels animals que parlen” per conèixer els animals que veuran a la granja. En segon lloc, farem altra activitat que tractarà d’identificar el so dels animals. Aquesta consistirà a ensenyar-li unes imatges dels diferents animals, posarem els diferents sons i hauran d’endevinar de quin es tracta. I per últim, els hi posarem el vídeo de “En Teo visita una granja escola” per veure un exemple d’uns infants que van a visitar una granja hi posar-los en situació.

Aquestes activitats les farem durant la setmana del 6 al 9 de Març, repartides en els diferents dies.

Llista de materials: Farmaciola, càmera de fotos, autoritzacions, mòbil del centre, alguna muda estàndard de l’escola, la targeta sanitària, aigua, crema solar i bolquers.

Llista de materials que han de portar els infants: aigua, dinar, esmorzar, berenar, gorra, crema solar (posada de casa). Tot això en una motxilla còmoda.

Horari: 9:00h a 18:00h.

En aquest apartat farem una circular als pares explicant-li on anirem, horari de sortida i d’arribada i el material que han de portar.

Una vegada planificat l’horari de les educadores, trucarem a la granja per veure si el dia que hem pensat el tenen disponible. Una vegada ens han confirmat el dia, visitarem la granja per veure l’espai i si és adequat pels infants i les activitats que vulguem realitzar. En el cas que plogui ajornaríem la sortida per un altre dia i com a “plan B” faríem activitats lúdiques a l’escola relacionades amb la granja.

2ª FASE – DURANT: REALITZACIÓ DE LA SORTIDA:

Activitats durant el viatge: Abans de pujar a l’autocar farem un recompte de tots els infants i comprovar que tinguem totes les autoritzacions. En el cas que faltes algun infant, trucaríem a les famílies per saber el motiu. Cada infant portarà una targeta identificativa on posarà el seu nom, l’escola bressol “La Baldufa” i el telèfon de l’escola.

A l’autocar, perquè el viatge es faci més curt, cantarem diferents cançons treballades a l’escola, per exemple: el gall i la gallina, una mosca volava per la llum, el lleó no em fa por, etc.

Activitats al lloc de destinació: Un cop arribem, esmorzarem. A continuació vindran els monitors o monitores contractats i dividiran els infants en grups de 7 o 8. Primerament, realitzaran l’activitat del passeig amb carro. Consisteix fer un passeig per la granja en un carro dirigit per un cavall. Després muntaran a cavall amb l’ajuda de les monitores. I l’última activitat consistirà a poder conèixer els animals més a prop i poder tocar-los.

Les primeres dues activitats les farem al matí, després d’esmorzar. A continuació dinarem i es farà una migdiada. Quan es llevin farem l’última activitat, berenarem i deixarem temps lliure fins a l’hora de marxar.

Paper de l’educador/a: Quan ja estiguem a la granja, tindrem un paper secundari, de suport als monitors o les monitores. En tot moment estarem observant i vigilant a tots els infants, donant-los seguretat. En el cas que hi hagi algun conflicte meditar. I tant aquesta sortida com a l’escola serem models d’actuació en tot moment pels infants, per exemple llençar els papers a la paperera i no a terra.

3ª FASE – DESPRÉS: SEGUIMENT I AVALUACIÓ DE LA SORTIDA:

Activitats de consolidació: El dilluns 13, que serà el pròxim dia, farem un recordatori de la sortida, per veure què és el que més recorden. Posarem fotos d’aquell dia i les comentarem. A continuació cadascú farà un dibuix del que més els ha agradat. També posarem fotos d’aquell dia i les comentarem.

Avaluació final: Farem preguntes als infants per veure si coneixen tots els animals, si han gaudit de l’activitat, si tornarien un altre cop a la granja… Després ens reunirem totes les educadores i els educadors per veure si s’han complert tots els objectius i si repetiríem aquesta sortida.

portada-300x225 visita_granja_195foto2-visita-granja   gal4

Share
Publicat dins de General | Deixa un comentari

Planifica una sortida: Visitem l’Aquarium

2zpr6bwe

L’ objectiu d’aquesta activitat és planificar una sortida lúdica amb infants de 2-3 anys, tenint en compte les tres fases.

1ª FASE:

Objectius de la sortida:

  • Conèixer l’entorn on viuen els animals marins.
  • Conèixer els diferents tipus d’animals que viuen al mar.
  • Aprendre les diferents textures de diferents animals.
  • Desenvolupar la motricitat fina i gruixuda mitjançant el tacte.
  • Gaudir de l’activitat.

Edat dels infants:

  • 2-3 anys.

Nombre d’infants:

  • 20 infants.

Data de la sortida:

  • 10 de maig del 2017 (tot el dia).

Mitjà de transport:

  • 1 autocar.

Activitats prèvies:

  • Anteriorment a classe ensenyarem amb videos i imatges els diferents tipus d’animals que podrem veure a la visita.
  • Explicar un conte: l’Estrella de mar i els seus amics.
  • Aprendre la cançó “animals sota de l’aigua´´

Llista de materials:

  • Autoritzacions dels pares i mares.
  • Targetes sanitàries dels infants.
  • Identificacions per als infants.
  • Farmaciola.
  • Càmera fotogràfica.
  • Esmorzar, menjar i aigua.
  • Mudes de roba.
  • Gorra del sol.
  • Bolquers.

2ª FASE:

Activitats duran el viatge:

  • Cantar la cançó que previament havien après a l’aula:

Sota de l’aigua hi ha un altre món

naden els colors en el mar profund uoohh!

Hi han peixos grans, hi han peixos petits,

hi han peixos gruixuts, hi han peixos prims,

estrelles de mar de cinc potes

i grans taurons que ha tots ens espanten…

  • Abans d’entrar a l’Aquarium farem una rotllana on cada infant dirà l’animal que coneix del fons del mar, i després tots junts esmorzarem.

Activitats al lloc de destinació:

  • A priori, s’haurà contractat el servei d’un monitor/a que farà la visita guiada per l’Aquarium.
  • Després el monitor/a els hi explicarà un petit conte sobre els animals del mar.
  • Seguidament és farà l’activitat: “ Les estrelles i el mar´´, els infants podràn tocar i observar les estrelles de mar.
  • Una vegada terminem amb la visita ens farem la foto de grup amb el tauró que hi ha a l’entrada i anirem a un parc del costat a dinar. Tot seguit els hi deixarem una estona de joc lliure, fins que arribi l’autocar per tornar a l’escola.

Paper de l’educador/a:

  • Vetllar per la seguretat dels infants.
  • Acompanyar als infants.
  • Estimular l’observació.
  • Actuar en casos de conflictes.

3ª FASE:

Activitats de consolidació:

  • L’Aquarium haurà facilitat diversos fulls amb diferents dibuixos dels animals vistos i coneguts, es pintarán i entre tots els enganxarem a un mural.
  • Fer puzzles amb peces ven grans dels animals marins que han conegut.
  • Ballar i cantar la cançó que van aprendre: animals sota l’aigua.

Avaluació final:

Educadores:

  • Han assolit els objectius previstos?
  • Hem tingut una bona organització?
  • Alguns aspectes a millorar?

Infants:

  • Ha agradat la sortida?
  • Han estat motivats?
  • Han après?
  • Han conegut nous animals?

reservas-aquarium-barcelona_li

Share
Publicat dins de General | Deixa un comentari

Planificació d’una sortida: Sortida al CosmoCaixa, taller Calaix dels sons.

Taller Calaix dels sons

  • Objectius de la sortida:
  • Experimentar amb les vibracions.
  • Descobrir sons nous.
  • Desenvolupar el sentit de l’oïda.
  • Edat dels infants: de 2 a 3 anys.
  • Nombre d’infants: 40 infants dividits en 2 grups de 20.
  • Data de la sortida: 4 d’abril de 2017.
  • Mitjà de transport: autocar.
  • Activitats prèvies:
  • El divendres o previ a la sortida (31 de març) realitzarem un taller amb les famílies on convidarem als pares i mares a elaborar els seus propis instruments amb materials reciclats.
  • El dilluns abans de la sortida proposarem dur a classe diferents objectes (capses, gots, pals,…) de diferents materials per experimentar amb les seves propietats sonores. I l’aula farem cops amb els materials per descobrir la seva sonoritat.
  • L’educador/a col·locarà a l’aula imatges d’instruments i posarà un àudio de diferents sons dels instruments per que els infants aprenguin a reconèixer el seu so.
  • Llista de materials:
  • Per a el/la educador/a: esmorzar, dinar, aigua, gorra, autoritzacions de les famílies, mudes de recanvi, mocadors, farmaciola, mòbil de l’escola.
  • Per als infants (circular):

Estimats pares i mares,

El pròxim dia 4 d’abril de 2017, realitzarem una sortida curricular al Cosmocaixa, amb l’objectiu de realitzar un taller de sons.

L’hora de sortida serà a les 9.15h, però es demana puntualitat i es convoca als infants a les 9h al centre.

Caldrà que els infants portin a la seva bossa l’esmorzar, el dinar, l’aigua i alguna peça de fruita (el berenar el farem a l’escola), tot ben senyalitzat per que l’infant el reconegui.

Cal que entregueu l’autorització i el pagament abans del dia 25 de març.

El dia de la sortida, caldrà que dugin el xandall de l’escola i la gorra.

Atentament,

La coordinació del centre.

  • Activitats durant el viatge: ja que la sortida esta relacionada amb el so, cantarem cançons treballades a classe.
  • Activitats al lloc de destinació: en arribar esmorzarem, i a mesura que els infants vagin acabant realitzarem una activitats. Aquesta serà, el pica-paret, el veo-veo i color-color (que toquin un color).
  • Paper de l’educador/a: l’educador/a haurà de vetllar en tot moment per la seguretat dels infants, acompanyar als infants, mediar en cas de conflicte, ser un referent en tot moment i motivar als infants en l’observació i la recerca.
  • Activitats de consolidació: realitzar un dibuix del que els infants creguin més significatiu de la sortida, veure les fotografies de l’excursió i, en funció del que ha vist l’educador/a realitzarà preguntes als infants (per veure que han après i alhora servirà per l’avaluació).
  • Avaluació final:

De les preguntes que hem realitzat abans els infants n’extraurem les respostes per a realitzar la nostra pròpia avaluació:

  • S’han aconseguit els objectius?
  • Què han après?
  • Què han dibuixat?
  • Repetirem la sortida?
  • Els hi ha agradat?
  • Ha tingut una bona organització (horaris, expectatives,…)? (del Cosmocaixa i de l’escola)
  • Hi ha hagut conflictes entre els infants?

 

 

Share
Publicat dins de General | Deixa un comentari

La Ruleta dels Jocs

Bon dia a tots i totes!

El passat dimecres 15 de febrer, la classe de 1er de TEI vam posar en pràctica els jocs que hem estat preparant per a una futura implementació a l’escola Sallarès i Pla, fent servir una Ruleta dels Jocs que van construir alguns dels nostres companys.

foto-ruleta

La Ruleta dels Jocs!

Cada any, els alumnes de primer curs d’Educació Infantil preparen una sèrie de jocs de diferents categories per fer la seva primera implementació amb infants d’una escola. Però abans, per tal de practicar i corregir possibles errors o dubtes, es construeix un joc d’atzar on s’hi col·loquen tots els jocs treballats, i es posen en pràctica amb els companys i companyes de classe.

En el nostre cas, dins de cada grup encarregat de preparar jocs d’un tipus (cooperatiu, multicultural, tradicional…) s’escollia una persona per formar part d’un comité responsable de la construcció del joc que s’utilitzaria per escollir quins jocs implementar a la pràctica. Anys anteriors s’havien fabricat jocs com l’Oca o dards, pero la nostra classe, després de plantejar diferents idees i fer votacions, va triar fer una gran Ruleta dels Jocs. La decisió va ser arriscada, ja que la construcció d’una estructura rodona que donés voltes va resultar més difícil del que esperàvem, però amb un bon treball en equip vam aconseguir un resultat fantàstic.

foto-ruleta-grup

La nostra classe amb la Ruleta dels Jocs

La ruleta consta de 26 formatgets, 4 per grup, i cada un amb un joc diferent. Els formatgets van ser dissenyats i dibuixats pels integrants dels diferents grups de jocs, per tal que cada un pogués encarregar-se dels seus propis. No hi havia restriccions en els dissenys, exceptuant els marges que es necessitaven per enganxar-los a la ruleta després.

Durant l’assaig vam sentir una forta satisfacció al veure que funcionava correctament i que tothom demanava el seu torn per fer-la girar, fent les hores de pràctica más divertides i entretingudes. Tota las classe va gaudir de les activitats, i ens va servir per millorar les nostres implementacions futures.

Esperem que us hagi agradat l’article, i fins un altre!

 

 

 

 

Share
Publicat dins de General | Deixa un comentari

JOCS ADAPTATS: “La gallineta cega”

Bon dia a totes i tots!

El dia 24 de Gener, la classe de 1r TEI vam anar al gimnàs a implementar els jocs adaptats per grups que vàrem estar preparant la setmana d’abans.

Aquesta implementació va consistir en fer grups de 4 o 5 persones, escollir un joc (tradicional, multicultural…) i adaptar-ho per a que persones amb diferents diversitats funcionals puguin participar sense cap mena de dificultat.

El meu grup format per 4 persones, vam escollir el lloc tradicional de la gallineta cega i vam decidir adaptar-lo per a persones amb diversitats funcionals visuals i motrius.  Per tant el nostre joc havia d’estar adaptat per infants amb cadira de rodes i cecs/cegues.

ESCOLLIR EL JOC:

Inicialment cal dir que vam escollir aquest joc perquè a totes les integrants del grup ens agradava i ens semblava divertit i també perquè no veiem molta dificultat a l’hora d’adaptar-lo. Aquest joc es de tipus sensoriomotriu pensat per a infants de 5 o 6 anys. La durada va ser d’uns 20-30 minuts tal i com havíem pensat i ho vam portar a terme al gimnàs de l’escola.

ADAPTACIONS I VARIACIONS DEL JOC:

Després d’haver escollit el joc que faríem, ens havíem de posar d’acord per decidir quines adaptacions faríem. El primer que va sortir va ser l’adaptació de la gallineta cega, que hauria de portar una campaneta i fer-la sonar tota l’estona que caminava. Després la limitació d’espai al gimnàs, ja que hi ha una zona de columnes i podia ser perillós per a les persones que havien d’agafar el  rol de cecs/cegues. Una altra variació important es que les noies i nois amb diversitats funcionals havien de fer abans de començar a jugar un reconeixement de la sala, per tenir una mica clar per quin espai havien de moure’s.
I per últim, totes ens vam posar d’acord que per a les noies o nois cegues/cecs i amb cadira de rodes, els hi seria més fàcil jugar si tenen una persona al costat que els recolza i ajuda una mica. Però per veure si això sortia d’elles mateixes sense dir res, la primera ronda la deixaríem lliure i a partir de la segona si que diríem que havien d’ajudar a les companyes.

2    1

PROCÉS D’ IMPLEMENTACIÓ A CLASSE:

Per començar, vam explicar a tothom quin joc faríem i després vam afegir les diversitats funcionals, les qual vam decidir que hi haurien dues persones amb cadires de rodes i quatre cecs/cegues. Això ho vam decidir fent un sorteig. Les companyes van anar passant d’una en una per una fila i una de nosaltres va anar repartint uns papers. Si el paper sortia blanc significava que aquella persona no tenia cap diversitat funcional o si sortia escrit, el paper ja et deia que hauries de fer (agafar una cadira de rodes o un antifaç).
La persona que va fer de gallineta cega també va ser escollida per l’atzar i quan va sortir li vam explicar que a part de portar els ulls tapats, havia de portar una campaneta per a que les persones cegues puguin saber quan s’apropa i per on va caminant. Faríem diferents rondes i podrien anar canviant els rols, ja que moltes companyes volien provar la sensació de tenir una diversitat d’aquest tipus.

Una vegada va estar tot organitzat, vam començar a jugar.

En la primera ronda que vam jugar, després d’explicar el joc vam deixar que juguessin sense posar cap norma més per a nosaltres poder observar el comportament de les noies i nois de classe. Però a la segona, vam proposar que podien ajudar tant com volguessin a les persones amb discapacitat. Cal dir que és una classe molt empàtica i des del primer moment per elles mateixes va sortir la decisió d’ajudar a les persones que més dificultats tenien.

La implementació va ser bona, a les persones que els hi havia tocat fer un rol es van ficar totalment en el paper i molts d’ells/elles demanaven ajuda als seus companys/companyes perquè es sentien molt insegurs/es.

 3    4

AVALUACIÓ:

Quan va finalitzar el joc, vam proposar a totes les nostres companyes i companys de seure al terra. Una vegada allà vam fer una petita avaluació del joc tenint en compte totes les seves opinions i punts de vista. Els hi vam fer preguntes com: us ha agradat?, faríeu alguna cosa diferent?, com us heu sentit les persones que teníeu el rol d’alguna diversitat funcional?, ha sigut difícil?, anàveu més segurs quan algú us ajudava?, heu demanat ajuda o no ha fet falta?…

D’aquesta manera vam poder fer una valoració del joc i crear les nostres pròpies conclusions i també arreglar alguns detalls per a què una altre vegada no passin.

OBSERVACIONS FINALS:

Nosaltres, com a educadores, mentre les companyes i companys jugaven, vam estar observant la seva participació. Cal dir que tothom va participar de forma voluntària i en aquest aspecte vam quedar molt contentes. Un aspecte que ens interessava molt veure, era si havia empatia amb els companys/es que havien de ficar-se a un determinat rol i sortia d’ells/es mateixos ajudar o li hauríem de dir. Aquest aspecte va ser molt positiu perquè només començar el joc, ja anaven ajudant-se els uns als altres. I per últim, a l’hora del sorteig hi havia algunes persones que no volien seure a la cadira de rodes per ficar-se al rol i per a nosaltres era totalment respectable, llavors els hi donàvem un altre paper on hi havia una altre diversitat.

Sota el nostre punt de vista va ser una bona implementació, tot i que va haver moments que ens vam sentir una mica ignorades pels nostres companys/es, perquè no ens deixaven parlar. Però fent un resum de tot, ens vam quedar amb els moments bons i la participació i entusiasme de tots els nostres companys/es quan els hi vam explicar a quin joc jugaríem.

Share
Publicat dins de General | Deixa un comentari

LA BOMBA

 El dia 24 i 25 de Gener, els alumnes de 1r de TEI, vam implementar al gimnàs jocs adequats per a infants de 3 a 6 anys, en aquest cas adaptats segons les necessitats educatives especials (N.E.E). El nostre grup vam simular com que una nena de classe, la Laura López, té una diversitat funcional auditiva.

 El joc que vam fer va ser el de “LA BOMBA”. Pot durar l’estona que vulguis però, perquè no sigui tan repetitiu, podem finalitzar-los al cap de vint minuts. Es tracta de situar als infants, en una sala amb espai ampli, per exemple al gimnàs. Indicar als infants que facin un semicercle situant a la nena afectada davant de l’educadora. L’ideal seria que estigués acompanyada d’una vetlladora, però no sempre en tenen.

 L’educadora començarà l’explicació del joc acompanyant-lo d’unes imatges o plafons, que us mostraré a continuació, perquè sigui més comprensible, gesticulant molt i parlant a poc a poc, vocalitzant. També si fa falta, pots anant explicant-lo i  a la vegada simulant-lo.

 Per començar, repassen els números de l’u al deu, que és necessari per jugar-hi, en veu alta i a la vegada amb la llengua de signes.

 Dir-li als infants que han de fer una rotllana amb un voluntari o voluntària al mig.

retocada-11

 El grup situat en rotllana, passarà la pilota de mà en mà cap a un sentit. L’infant situat al mig haurà de comptar fins a 10 interiorment.

20170209_111532

 Un cop finalitzat aquest compte, haurà d’ensenyar el primer cartell de color groc, orientat cap a l’infant sord dient “la bomba s’encén” per a la resta d’infants.

numero3

 Seguidament, un altre cop torna a comptar fins a 10 i ensenya el cartell taronja orientat cap a l’infant sord dient “la bomba està a punt d’esclatar”.

numero4

 I per últim, comptar un altre cop fins a 10 i ensenya el cartell vermell orientat cap a l’infant sord dient “bomba”.

numero5

 L’infant que en aquest moment tingui la pilota en les mans, haurà de passar al mig i la nena o el nen que està al mig canviarà al lloc amb aquest.

 En el cas que la bomba esclati en les mans de l’infant amb diversitat funcional auditiva, passarà al mig i en el moment que l’infant aixequi els cartells dels diferents colors, l’educadora o vetlladora serà qui digui verbalment la consigna que l’acompanya.

 En finalitzar l’explicació del joc, l’educadora aclarirà possibles dubtes a tots els infants.

 A l’hora de realitzar-lo al gimnàs, la primera companya que va sortir al mig, no ho va entendre gaire bé en el sentit que només mostrava les imatges. Les educadores li van fer saber que encara que la companya sorda no escoltés, per a la resta de classe havia de cridar les consignes. A més, la nena sorda també pot llegir els llavis, per això és important vocalitzar bé. Els altres companys i companyes, no van tenir cap dubte, tot es va entendre bé. Pel que vaig observar, ha sigut un joc encertat per jugar-hi,  ja que és senzill d’explicar i realitzar, a la vegada que és divertit. En acabar el joc, vam fer una valoració grupal fent una sèrie de preguntes dirigides als nens i nenes com: Us ha agradat?, La nena amb discapacitat auditiva, li ha costat entendre el joc? I la resta de companys i companyes?, Han sabut contar tots i totes fins a 10?…

 L’infant amb discapacitat funcional auditiva com a experiència personal, va aportar que va entendre bé el joc, sobretot gràcies a les imatges visuals. La resta de companys i companyes van considerar que no interfereix tenir un nen o nena a classe amb aquest tipus de discapacitat. Ha sigut una manera de reforçar la competència numèrica i fomentar la cohesió grupal. I sobretot gaudir de l’activitat passant una bona estona amb la classe.

numero6

Share
Publicat dins de Jocs adaptats | Deixa un comentari

Panera dels tresors

Com ja sabeu els nens des de ben petits tenen la necessitat d’examinar, explorar, manipular, conèixer i així poder créixer i madurar, i tot això ho podrà aconseguir a través de l’aprenentatge. Per això, és important que des de l’infancia li donem les millors eines per potenciar-ho.
Avui en dia les joguines que utilitzen els infants són de plàstic. Si us doneu conte, es cansen molt ràpidament,d’aquestes joguines perquè no els aporta el mateix que una panera de tresors. I us preguntareu què és una panera dels tresors?
Una panera dels tresors és simplement un cistell de vímet on posem objectes de la vida quotidiana, que no siguin perillosos, és a dir, que no es trenquin amb facilitat, que no siguin molt petits perquè se’ls ficaran a la boca i podrien ofegar-se.
A través d’aquest objecte els infants els miraran, examinaran i se’ls portaran a la boca i amb tot això rebran informació del que senten és a dir que li trameten aquells objectes com el so, la temperatura, olor… I així podran treballar el pensament, la coordinació ull-boca, concentració i entre altres.
És important que els objectes que escollim siguin objectes naturals, fusta, roba, vidre, metàl·lic i que no sigui de plàstic perquè no els aporta cap sensació.
Per finalitza, aquesta activitat va dirigida a infants entre 6 i 12-15 mesos quan ja són capaços d’asseure per ells mateixos. El que heu de fer és posar la panera dels tresors davant de l’infant i ell mateix, començarà mouràs per agafar els objectes que més li cridin l’atenció i començarà amb l’experimentació. Cal afegir que aquesta activitat és individual, ja que cada nen o nena experimentarà pel seu compte, sense relacionar-se amb altes infants. L’únic que farà l’educador o educadora serà observar l’infant com experimenten i donar-li la seguretat que té algú a prop seu. Aquesta activitat es pot realitzar fins que l’infant comenci a caminar, llavors serà el moment d’iniciar el joc heurístic.

Share
Publicat dins de Jocs de descoberta | Etiquetat com a | Deixa un comentari

Visita a l’Escola Bressol Espronceda

Hola amics i amigues, benvinguts al nostre bloc!

Avui us parlaré de la nostra sortida tutorial que hem realitzat els i les alumnes  de primer de TEI el passat dimecres 9 de novembre. Nosaltres que som els futurs/es educadors / es per sort hem pogut gaudir d’una visita a l’escola infantil Espronceda, una escola que es troba a la localitat de Sabadell i és molt reconeguda per la gent del barri. La visita ha estat guiada en tot moment per Laura, la directora, que ha estat molt comprensiva i amable amb nosaltres, ens ha deixat poder gaudir i veure gairebé totes les instal·lacions de l’escola a més de resoldre certs dubtes que teníem alguns.

L’escola infantil Espronceda es caracteritza per la seva gran diversitat, són 107 alumnes aproximadament procedents de països com la Xina, el Marroc i països subsaharians. Tot això fa enriquir les diferents cultures, i des de l’escola es treballa molt aquest xoc cultural. Cert és que l’equip de mestres intenten adaptar-se a les famílies, a les seves cultures i festes. Tots els infants són iguals, però no hem d’oblidar de ser professionals, i posar en casos necessaris la barrera entre alumne / a – família – educadors/es.
Segons ens ha comentat la Laura, aquesta escola ha estat una de moltes que ha patit les retallades de l’educació en aquests temps de  crisi, a partir d’això l’escola ha hagut de treure  projectes que tenien com ara els espais familiars, a part de reduir la plantilla de treballadors/es, actualment treballen 7 tutores, una per a cada aula.

Nosaltres com a educadors / es som un gran exemple i model per als més petits, hem d’intentar ser neutres i sense prejudicis, disposats sempre d’estar informats constantment, d’aprendre i créixer juntament amb tots els infants. I aquesta és la base que utilitza l’equip d’aquesta escola infantil, el seu objectiu és acompanyar els infants en el seu desenvolupament i creixement.

L’escola realitza dos informes i obligatòriament una entrevista amb cada familiar de l’infant, a part de donar recursos a les famílies perquè estiguin informades de les activitats que realitzen els seus fills / es. Els petits alumnes de l’Espronceda no utilitzen agenda escolar, però els seus pares i mares poden veure fotografies que realitza l’escola a més de la pàgina web.

També ens han parlat dels nous projectes que està realitzant l’escola, i que té uns resultats molt positius. Aquest projecte compta amb el treball per espais temàtics, és a dir,  el joc lliure en cada classe temàtica on els infants desenvoluparan moltes activitats. Divideixen les aules per poder donar més llibertat i espai per jugar als petits, poder realitzar més observacions, treure profit de les activitats a realitzar i sobretot poder satisfer totes les seves necessitats. Durant el primer trimestre l’equip educatiu avalua el seu grup i l’espai, en el segon trimestre són els infants qui decideixen a quina aula volen assistir i quines activitats els interessa o agrada més.

Si parlem del procés d’adaptació, en principi són quatre dies on les famílies tenen permès participar per poder facilitar l’adaptació del seu petit. La Laura ens ha comentat els diferents casos que hi ha hagut durant aquesta temporada, i la veritat és que l’equip educatiu intenta que les adaptacions siguin les adequades  a les necessitats de cada família, sempre que no perjudiquin a la resta de l’equip.

D’altra banda, el sistema metodològic d’aquesta escola permet que  els infants escullin al que volen jugar aquell dia,  també és destacable i que personalment m’ha semblat molt afortunat són les joguines que disposa l’escola. A primera vista no hi ha moltes joguines ni materials comprats i això mateix va ser els que ens ha intentat transmetre la Laura, que no sempre necessitem gastar diners perquè els petits puguin gaudir del joc en si. Hi ha moltes joguines fetes amb elements reciclables i elements naturals.

El pati està dividit per edats, i una cosa que m’ha cridat molt l’atenció ha estat la mínima decoració dels passadissos que té l’escola, i la raó és que la intenció que tenen els educadors i educadores és que els infants no es distreguin amb facilitat. Tampoc realitzen experiments amb els aliments, cosa que hauria de ser igual a totes les escoles infantils, segons el meu parer.
L’escola no realitza excursions pel baix nivell econòmic de les famílies, encara que disposen d’un pot comú on els pares i les mares poden deixar la seva petita aportació, amb la qual  l’escola pot fer petites activitats lúdiques, com ara contractar a un contacontes. Les festes que organitza l’escola també intenten ser neutres i que no estiguin marcades per la religió  de cadascú, tot i que consideren que les festes són un motiu per crear vincles amb la família, i fer que ells se sentin còmodes.

Per finalitzar aquest article m’agradaria donar les gràcies a l’equip educatiu de l’escola infantil per obrir-nos les portes de la seva dolça escola.

 

Share
Publicat dins de General | Deixa un comentari