L’arquitectura del teatre grec

Per poder resoldre millor els exercicis del tema del teatre (unitat 9, Grec 1 ed. Teide), us recomano que consulteu les informacions i els enllaços que ofereix Sebastià Giralt. Així com un treball d’un alumne de Grec 1 de la T.Devesa  sobre el teatre d’Epidaure o el vídeo següent:

Habiliteu el Javascript i el Flash per veure aquest Flash video.

A més del vídeo del YouTube Del teatre grec al teatre romà:

Habiliteu el Javascript i el Flash per veure aquest Flash video.

Imatge de previsualització de YouTube

Si voleu veure fotografies de teatres, cliqueu aquí.

25 thoughts on “L’arquitectura del teatre grec

  1. TERESA

    L’autora de la presentació sobre el teatre d’Epidaure és Sívia Villà de l’IES Isaac Albéniz de Badalona. En ser una alumna com vosaltres us pot ajudar molt a resoldre els vostres dubtes.

  2. Verónica Vega

    Hola!
    Margalida he vist tots el vídeos dels teatres i trobo que estan força bé. Les reconstruccions ajuden a imaginar com eren aquests teatres en la antiguitat.

  3. Sara Perez

    Hola!! Estan molt bé el videos i es veu molt bé a les reconstruccions com eren els teatres abans.

  4. Sara Perez

    Hola un altre cop!! ex.8. El teatre d’Epidaure es va construir el s. IV a.C. i el seu autor va ser Políclet el jove. És d’ordre corinti. Tenia una capacitat de 14.000persones i una acustica impresionant. L’orquestra tenia 10 m de diametre.

  5. bouchra

    he visitat les webs de sebastià Giralt i només vull afegir una petita informació sobre l’acropoli que va ser construïda de 10.000 tones de marbre durant el regnat de Clístenes i l’esplendor de la democràcia i els grecs van escalar les muntanyes per arribar a l’acropoli i defensar-se dels perses.Això ho vaig veure en el documental que et vaig comentar.

  6. Joana

    El teatre d’Epidaure és un dels més importants del món grec antic…
    Quina pena que no el poguem anar a veure en persona… seria al·lucinant!!!!

  7. andrea gonzalez

    Els teatres grecs són famosos per la seva inmillorable acustica, d’aquestes construccions fa ja milions d’anys, i avui en dia encomptes de copiar i millorar el que els avant pasats sabien, fem llocs gegants en que l’acustica és pèsima i em d’otilitzar les noves tecnologies, quan podrien ser innecesàries.

  8. Raquel Martos

    Jo pensava que aquests videos, ja els havia comentat, perquè els havia vist, però no havia comentat encara.
    La veritat és que estan molt bé, i ens faciliten imaginar com eren aquestes reconstruccions, i aquests teatres.

  9. judit vilanova

    Que bé sabem elegir videos eeh Lida?
    a tothom li a agradat!
    Si es que estan molt bé, amès em van ajudar molt a l’hora de presentar el meu treball. Ens fefia una idea de com eran aquests edificis que a la seva epoca van ser tant importants i interessants.

  10. Cristian

    És increíble com feien aquest teatres els grecs… seria genial poder assistir a alguna representació en aquells temps. Encara que ja impacta només veure algunes de les restes d’aquests teatres, la seva construccio i disposició, i el fet de que tinguèssin una acústica tant bona

  11. Marina Caimel

    aquets videos suposo que són per complementar el treball de la judit no? jajajaja ella té raó, sabeu escollir els videos molt bé:)

  12. Camila

    A continuació faig un petit resum de la unitat 9 del Teatr, responent als exercicis de la pàgina 210 de llibre de grec Teide:
    El teatre té l’orígen en les celebracions religioses populars i està lligat al culte del dèu Dionís.Parlant de l’arquitectura del teatre grec, és important destacar que les representacions teatrals es feien a l’aire lliure i que les parts principals dels teatres grecs eren:
    -Les grades, reservades al públic.
    -L’orquestra, una pista de sorra rodona, delimitada per les grades, al centre de la qual estava situat el petit altar de Dionís. A l’orquestra el cor hi dansava, dirigit per el seu director, i també hi actuaven en un principi els actors.
    -L’escena, era l’única part edificada amb decoració fixa, columnes, estàtues i relleus, al darrere de la qual hi havia les cambres per als actors, els vestidors, els magatcems, etc…
    – El prosceni, era la part més avançada de l’escena, una mena de cornisa o pòdium no gaire ampli. Avui l’identifiquem amb el nostre escenari.
    -Les portes d’accés, a banda i banda del prosceni.

  13. Marc

    Intentaré fer un resum de la unitat 9, el teatre desde el punt de vista arrquitectònic.

    El teatre disposava de grades per el public, d’orquestra: una pista de sorra per les recreacions tant de ballarins com actors. Escena: tangent de l’orquestra, era l’unica part edificada amb decoració fixa. Prosceni: era la part més avençada de l’escena, una mena de cornisa o podium no gaire ample. Portes d’acces: a banda i banda del posceni.

  14. Laura G

    El teatre té origen en les celebracions religioses populars i està lligat, especialment, al déu Dionís. Segons Aristòtil, s’atribueix l’origen de la tragèdia al ‘ditirambe’, cant líric en honor de Dionís, i el de la comèdia, als cants fàl·lics, precedents del culte dionisíac.
    Els teatres eren al aire lliure i és construien al peu d’un turó, però en el cas d’Atenes, al peu de l’acròpoli.
    Les parts principals dels teatres grecs eren:
    Grades- reservades al públic.
    Orquestra- on estava situat:l’altar dedicat a Dionís, el cor, i els actors.
    Escena- part edificada i amb decoració fixa(columnes,estàtues i relleus).Darrere hi havien cambres pels actors amb vestidors.
    Prosceni- Era una mena de pòdium no gaire ample(el que ara considerem ‘escenari’)
    Portes d’accés

  15. Edgar Delgado

    El teatre, com tantes altres coses, és un invent grec.El teatre grec va tenir els seus orígens en el segle VI aC en les festes en honor a Dionís.

    Aquestes festes religioses s’efectuaven a la ciutat al voltant de la segona setmana de març, Duraven cinc dies, el primer dedicat a la processó, el 2n a la representació de cinc comèdies i els tres últims es dedicaven a una competició de tragèdies. Cada dia un escriptor representava tres tragèdies prèviament seleccionades per alts funcionaris.

    Les obres eren seleccionades per un jurat en concurs públic, els poetes havien de presentar tres tragèdies i un drama. El vencedor rebia com a premi una corona d’or i llorers.

  16. Ana Mª Falcón Durán

    Xaipete!

    Molt interessant aquest apunt, ja que ens mostra com es construïen els teatres a l’Antiga Grècia i ens ensenya les seves estructures. Els vídeos estan molt ben fets perquè les reconstruccions dels teatres es van fent pas per pas.

  17. Pingback: L’arquitectura a l’Antiga Grècia | Aracne fila i fila

  18. Pingback: El teatre també neix a Grècia | Aracne fila i fila

  19. Alina Roman

    Xaipete!

    El teatre té origen en les celebracions religioses populars i està lligat, especialment, al déu Dionís. Segons Aristòtil, s’atribueix l’origen de la tragèdia al ‘ditirambe’, cant líric en honor de Dionís, i el de la comèdia, als cants fàl·lics, precedents del culte dionisíac.

    Els teatres eren al aire lliure i és construien al peu d’un turó, però en el cas d’Atenes, al peu de l’acròpoli.

    Les parts principals dels teatres grecs eren:

    Grades- reservades al públic.
    -Orquestra- on estava situat:l’altar dedicat a Dionís, el cor, i els actors.
    -Escena- part edificada i amb decoració fixa(columnes,estàtues i relleus).Darrere hi havien cambres pels actors amb vestidors.
    -Prosceni- Era una mena de pòdium no gaire ample.

  20. Iria Rael

    Xaipe!
    Molt bon apunt!
    Les característiques principals del teatre romà van derivar al principi de les del teatre grec, ja que moltes de les característiques generals de l’arquitectura romana deriven directament de l’arquitectura del període hel·lenístic.

    Els primers teatres es van construir en fusta i tova; aquests es derrocaven després que l’esdeveniment per al qual van ser erigits conclogués. Una llei impedia la construcció de teatres permanents, però, en el 55 a. C. es va construir el Teatre de Pompeyo amb un temple per evitar la llei.
    Amb el pas del temps, els teatres romans van desenvolupar característiques específiques. La major part dels teatres romans conservats segueixen el model arquitectònic proposat per Vitrubio, constant de:

    – Scaenae frons (front escènic), normalment compost d’un doble ordre de columnes.
    – Orchestra: semicercle o una mica més d’un semicercle davant l’escena en què s’asseien les autoritats, actuava el cor i s’alçava un altar en honor a Dionís.
    – Aditus: Passadissos laterals d’entrada a l’orchestra.
    – Cavea: Estructura semicircular en la qual, segons el rang social, se situaven els espectadors. Es dividia en ima cavea, mitja cavea i summa cavea, dividits per passadissos horitzontals (diazomatas). Es divideix en sectors circular

  21. Abril Ramos

    Xaipe,

    Hi havia diversos elements escènics d’ús comú en el teatre grec a part dels principals, com per exemple:

    Machina; Una grua que donava la impressió que un actor volava (que per això va rebre el nom de theologheion o deus ex machina).
    Ekkyklema; Una plataforma rodant amb diferents usos: es podia fer servir per pujar-hi i que els espectadors tinguessin millor visibilitat de l’actor.
    Trapes o obertures similars a terra per treure a la gent a l’escenari.
    Pinakes; Imatges penjades a la paraskenia per simular una escena o paisatge.
    Thyromata; Imatges més complexes situades a l’alçada del segon pis de la paraskenia.
    Periaktoi; Pantalles giratòries per canviar de decorat.

  22. Abigail.Dina

    Bon apunt!La veritat es que em sembla impressionant l’arquitectura del teatre grec ,ja que era molt arquitectònic .
    El gènere teatral és de creació grega i l’edifici que alberga l’espectacle també és una construcció típicament grega. Tots els grans teatres es van construir a cel obert.
    Al principi s’utilitzava un espai circular de terra llisa i compacta denominat «orchestra» en el centre de la qual se situava un altar («thymile») on se sacrificava un be en honor del déu Dionís. Més tard es van construir edificis adjacents de fusta perquè els actors es vestissin i graderies per al públic aprofitant generalment el vessant d’un pujol. Conforme la representació teatral es va ser complicant la grandària de l’altar va ser disminuint fins a sortir fora de la «*orchestra» que va quedar reservada per al cor, es va construir un escenari elevat o «proskenion» on els actors realitzaven la representació, una «skené» o caseta perquè els actors es canviessin de màscares i indumentària i les graderies es van construir de fusta o de pedra.

    Les parts d’un teatre grec clàssic són les següents:

    «Orchestra»
    «Skené»
    «Koilon»

  23. Ariadna Z.

    I com sempre dic, gràcies als grecs per aportar al dia d’avui totes aquestes coses, que a sobre ens han ajudat tantíssim. Entre d’elles el teatre grec que va ser creats per ells al S. VI aC.

    El teatre es va inventar com a festa religiosa, on es representaven mites donant culte als dèus.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *