SOM CIENTÍFICS

 
 
Quan pensem en la ciència acostumem a pensar en experiments espectaculars o amb complexes teories a l’abast només d’unes poques ments privilegiades; però, en realitat, la ciència és simple: es tracta d’observar, fer-se preguntes i trobar respostes. Això, els nens i nenes,  i fins i tot els nadons ho fan constantment. En el nostre dia a dia estem envoltats de ciència, d’aspectes físics, químics, biològics o tecnològics sobre els que  podem reflexionar i experimentar.

SOM ARQUITECTES

A l’ambient d’arquitectes, els nens i les nenes disposen d’una gran varietat de materials com per exemple: peces de fusta de múltiples tamanys i formes, capses de cartró, tubs de paper, taps de plàstic…

Aquest material es deixa a disposició dels alumnes i ells són els que decideixen què volen fer i com ho volen fer. A partir d’aquí, els alumnes de forma individual o en petits grups van experimentant amb totes les possibilitats que aquests materials els hi ofereixen. Hi ha qui construeix una gran casa, d’altres que fan un supermercat, d’altres més imaginatius que fan tot un poble…

 FOTOS 1R TRIMESTRE 
FOTOS 2N TRIMESTRE
FOTOS 3R TRIMESTRE

Ells mateixos se n’adonen, amb la pròpia experiència, de com ho han de fer perquè la seva construcció  s’aguanti dreta, deixen volar la seva imaginació afegint detalls i inventen històries envers allò que han creat.

A més, també s’introdueix el concepte de plànol i molts d’ells en dibuixen un abans o després de fer la seva construcció.

Abans d’acabar la sessió els alumnes comparteixen el que han fet amb la resta de companys i expliquen com ho han fet, perquè serveix, els problemes que han tingut…

I abans de marxar cal fer una feina molt important! Fer una foto de les construccions i recollir tot el material. Aquesta tasca és força complexa i entren en joc molts conceptes: clasificar per formes, tamanys, colors, tipus de material… Però recollint també ens ho passem molt bé!.

La finalitat d’aquest ambient és:

– Potenciar la imaginació.
– Tenir un coneixement del que és bidimensional i tridimensional a nivell manipulatiu.
– Construir el concepte d’espai.
– Aprendre a compartir la construcció.
– Endreçar els materials correctament.

SOM ARTISTES

Resultat d'imatges de arteL’EXPRESSIÓ PLÀSTICA ÉS UNA DE LES ACTIVITATS MÉS ESPONTÀNIES I GRATIFICANTS PER ALS INFANTS. L’INFANT APRÈN A PARTIR DE LA INTERACCIÓ AMB ELS ALTRES I LA REALITAT QUE ELS ENVOLTA; PER TANT, ÉS CLAU QUE L’ADULT LI PROPORCIONI EINES PER EXPERIMENTAR, ASSIMILAR, INDUIR O OBSERVAR.
ÉS PER AQUEST MOTIU QUE, L’OBJECTIU PRINCIPAL D’AQUEST AMBIENT ÉS: AFAVORIR EL DESENVOLUPAMENT INTEGRAL, LA PERCEPCIÓ, LA CREATIVITAT, L’ AUTOESTIMA i EL DESENVOLUPAMENT COGNITIU I MOTOR DELS INFANTS.
EN L’AMBIENT DE SOM ARTISTES ELS NENS I NENS PODEN MANIPULAR AMB DIFERENTS TIPUS DE MATERIALS I ANAR TREBALLANT DIFERENTS TÈCNIQUES COM: DIBUIXAR, PUNXAR, RETALLAR, ENGANXAR, ESQUINÇAR…TAMBÉ PODEN DESENVOLUPAR LA SEVA CREATIVITAT I IMAGINACIÓ JA QUE TOTS ELS NENS/ES PASSEN PELS DIFERENTS ESPAIS DE L’ AMBIENT I PODEN TREBALLAR I CREAR LLIUREMENT.

FOTOS  1R TRIMESTRE

FOTOS 2N TRIMESTRE

ELS DIFERENTS RACONS QUE HI HA EN L’AMBIENT SÓN:

  •      GRAFISME I DIBUIX:

EN AQUEST RACÓ ELS ALUMNES PODEN FER DIBUIXOS AMB RETOLADORS, CERES I COLORS DE FUSTA,…TAMBÉ DIBUIXOS AMB AQUAREL•LA I DECORAR LES PRODUCCIONS FETES AMB PLASTILINA I FANG.

  •      COLLAGE:

ELS INFANTS PODEN MANIPULAR DIFERENTS MATERIALS RECICLATS PER PODER ELABORAR UN COLLAGE. ES FAN SERVIR MATERIALS COM: TAPS D’AMPOLLA, POREXPAN, LLANA, OUERES, TROSSOS DE ROBA, CARTRÓ, PAPERS DE DIFERENTS TIPUS.

  •      PINTURA:

AQUÍ PODEN FER PINTURA AMB ELS CAVALLETS O EN PAPER D’EMBALAR. CADA NEN/A TRIA ELS COLORS QUE VOL UTILITZAR I EL DIBUIX QUE VOL FER.TAMBÉ PODEN PINTAR ESTRUCTURES O OBJECTES QUE HAN CREAT.

  •      PLASTILINA I FANG:

ELABOREN FIGURES EN VOLUM O EN PLA JA SIGUI  MODELANT AMB LA PLASTILINA I EL FANG I. DESPRÉS HO ENGANXEN AMB COLA EN TROSSOS DE CARTOLINA.

 

COS I MOVIMENT

L’ambient de cos i moviment convida als alumnes a dur a terme activitats en les quals el propi cos es el vehicle d’aprenentatge.
La sala està distribuïda en diferents racons que motiven als infants a explorar les seves possibilitats motrius i sensorials, i els ajuden a expressar-se mitjançant el joc, el gest, la música, la dansa…
Aquests racons es plantegen amb la intenció d’oferir als nens/es la possibilitat d’observar i experimentar amb curiositat i interès.

FOTOS 1R TRIMESTRE

FOTOS 2N TRIMESTRE

També, durant les converses en rotllana, es fomenta l’aportació d’idees, desitjos, propostes…dels alumnes, acordant entre tots com dur-les a terme durant les sessions. Aquest moment és idoni per treballar aspectes com: el diàleg, esperar el torn de paraula, el respecte als altres i a les seves aportacions, arribar a un consens…
D’aquestes converses poden sortir jocs motrius i d’expressió corporal, com: el joc de les estatues, curses de salts, caminem com els animals, joc de les cadires (fem servir coixins), jocs de mímica… Tots aquests jocs afavoreixen el coneixement del propi cos, i les seves possibilitats, la construcció de l’esquema corporal, i fomenten el desenvolupament intel·lectual, afectiu i físic dels infants. 

LA PETITA CIUTAT

L´ambient de la petita ciutat és un dels més apreciats pels infants. La seva distribució en varies zones (restaurant, botiga, caseta i hospital) facilita que els nens i nenes realitzin activitats de joc simbòlic que els apropa a la vida adulta.
Per exemple poden anar a comprar amb el seu nadó, portar-lo al metge, anar a dinar al restaurant i menjar el que altres infants han cuinat…

Aqui us deixem unes fotos per què pugueu veure com és l’aula de la Meva Petita Ciutat:
– Aula

El joc simbòlic, és el joc en el qual l’infant imita accions de la vida quotidiana del món dels adults .Apareix quan l’infant ha adquirit la capacitat de representació, mitjançant la qual  representa accions i regles bàsiques imaginàries que es refereixen als acords sobre a què es juga. El fet d’explorar i reproduir el món adult fa que es desenvolupi el pensament creatiu i els ajuda a resoldre conflictes, tensions, sentiments. No hem d’oblidar que el joc simbòlic és un aprenentatge que ajuda a l’infant a conèixer-se a si mateix i a l’entorn social que l’envolta.

Mitjançant el joc simbòlic el nen canalitza un seguit de tensions i desitjos afectius, li serveix per liquidar conflictes, per compensar necessitats no satisfetes, per invertir papers (obediència-autoritat).
Tot aquest procés de simbolització es fonamenta bàsicament als avenços que va fent el seu llenguatge, el qual li possibilita arribar a acords amb els nens que comparteix el joc. Aquesta col·laboració implica un objectiu comú i l’acceptació de normes de joc, d’uns rols.
Conforme el nen i la nena es van fent grans, es pot observar com aquest tipus de joc es va fent cada vegada més complex
 
En aquest ambient també s´ajuda a millorar la seva intel.ligència intrapersonal i facilita l´adquisició de rols no sexistes, cosa necessària per formar ciutadans i ciutadanes responsables que ajudin a millorar el futur de la nostra societat.
Des d´una perspectiva lúdica, els infants imaginen com enfrontar-se a un treball de metge, poden regular el sistema de compres per casa seva, anar al super a buscar els productes i fer cues, dins un espai que els permet canviar de rol i ampliar la seva mirada del món dels adults.

Quan acaba la sessió es recull i es fa la xerrada on poden exposar les seves sensacions i que permet la reflexió sobre el seu paper en el joc i d´altres aspectes.

Aquí podeu veure les fotos del primer trimestre:
Fotos 

Aquí teniu les fotos del segon trimestre:
Fotos

En el següent enllaç podeu veure les fotos del tercer trimestre: 
– Fotos