14. LA PROHIBICIÓ DE LA LLENGUA CATALANA EN LA DICTADURA DE PRIMO DE RIVERA.

24 de gener de 1929
Carta del consolat de Barcelona al ministeri d’afers estrangers francès i a l’ambaixada de Madrid
(traduïda)
[ADP: Europe Z, Espagne 1918-1929, vol.39]

La premsa local publica una nota del governador civil assenyalant que un col·legi religiós ha rebut una multa de 2000 ptes. per no haver hissat ahir la bandera nacional per la festa del Rei. El director m’ha dit haver fet com sempre i actuat de bona fe, i que no ho entenia. Segons el que he pogut saber, deixava els seus alumnes, fills comerciants o industrials, parlar lliurement entre ells la llengua catalana i és possible que aquesta tolerància sigui la veritable raó de la sanció presa, completament desproporcionada per la falta invocada.
Tanmateix un cert número de pares d’alumnes, enfadats per la sanció, han dit que es farien càrrec de la multa imposada al col·legi.

Activitats:

1.Per què havia estat oficialment multada aquesta escola? Per què ho havia estat en realitat, segons sembla?

25 de febrer de 1929
Carta del cònsol francès a Barcelona al govern de París
(traduïda)
[ADP: Europe Z, Espagne 1918-1929, vol.39]

“Alguns diaris francesos es fan ressò del rumor que corre per Barcelona que el Vaticà, sota demanda del govern espanyol, hauria invitat el clergat català a només fer ús de la llengua castellana.
De la meva recerca en surt que res no confirma aquest rumor. Una decisió tal entraria en contradicció amb els principis de l’Església sobre l’ús de la llengua materna amb els fidels.”
« Le catalan continue d’ailleurs d’être employé en chaire dans les églises de Barcelone. Quand bien même une réforme lui substituerait le castillan, elle serait absolument inapplicable dans la campagne où des villages entiers, à commencer par le prêtre, ne comprennent pas un mot d’une autre langue que le catalan.
On dit, et ce serait peut-être là l’origine du bruit en question, que certains prêtres catalans, ayant poussé l’intransigeance jusqu’à refuser d’entendre des confessions en espagnol, auraient été invités par leurs supérieurs à faire preuve de plus de tolérance ».

Activitats:

2. Resumeix l’essencial d’aquesta carta.