Enregistrar la veu amb el micròfon

L’objectiu d’aquesta activitat és fer un enregistrament de la veu amb el programa Audacity i guardar-lo en diferents formats.

1. Posem en marxa el programa Audacity, amb l’accés directe de l’escriptori o anant a Inicio > Programas > Audacity.

2. Anem al menú Edita > Preferències, pestanya E/S d’àudio i comprovem que a la secció Canals del bloc Enregistrament hi ha l’opció 1 (Mono).

clip_image002

3. Fem clic al selector de freqüències que hi ha a la part inferior esquerra de la barra d’estat i selecciona el valor 22.050 Hz

clip_image004

4. A la barra d’eines de mescla, ajustem el volum d’entrada i seleccionem el canal Micròfon (pot ser que rebi un nom similar “Microphone” o “Mic volume”).

El volum d’entrada també es pot regular amb el mesclador d’entrada o d’enregistrament. Recordem que per accedir-hi cal fer dos passos: doble clic a l’altaveu de la barra de tasques , menú opcions – propietats – enregistrament.

5. Recordem els consells esmentats abans, per a fer un bon enregistrament, i cliquem el botó d’enregistrar . Llegim el text següent o un altre d’una llargada semblant:

“Bon dia. Bah, nens i nenes, aixequeu-vos que la natura ens espera. Baahh, viinnnga, amuuunnnntt.

Dins la finestra de l’Audacity apareixerà l’espectre del so que estem enregistrant. Si volem fer una pausa en l’enregistrament, fes clic al botó Pausa. No premerem Stop fins que no hagem finalitzat l’enregistrament, ja que es crearia una nova pista d’àudio. Si es dóna el cas, tanquem les dues pistes d’àudio i tornem a començar.

6. Quan acabem cliquem el botó Stop. Rebobinem i escoltem l’enregistrament. Si no ens agrada com ha quedat, tanquem la finestra de la pista i tornem a enregistrar. Per tancar una pista cal fer clic a la creu de la cantonada superior esquerra. clip_image006

El fet que l’Audacity sigui multipistes fa que, cada vegada que es fa clic al botó d’enregistrament, es crea una nova finestra de pista d’àudio amb l’enregistrament que es faci en aquell moment, així podrem tenir tots els enregistraments d’un mateix projecte junts en un únic fitxer de projecte.

Acabarem aquesta pràctica donant un nom a la pista que acabem d’enregistrar i guardant la feina feta.

Per posar un nom a la pista, que per defecte és “Pista d’àudio”, hems d’anar al menú de pista > Nom… i al quadre que surt pots escriure: Veu.

L’Audacity i els fitxers.

L’Audacity fa servir un format propi d’extensió .AUP (AUdacity Project) per a desar els fitxers, que només ell entén. Aquest format és útil per a desar projectes complexos, amb múltiples pistes, i amb els que vulguem treballar al llarg de més d’una sessió. No és un format de so i només el pot interpretar aquest programa. En realitat és un fitxer que pesa poc ja que conté únicament les operacions que hem realitzat. L’Audacity crea automàticament una carpeta de nom igual que el fitxer del projecte + _data on hi ha els fitxers d’àudio també amb extensió .aup. Per exemple si el nom del fitxer del projecte és veu.aup la carpeta que crea tindrà el nom: veu_data

Per guardar un projecte (totes les pistes d’àudio) en un fitxer d’extensió .aup, s’utilitzen els comandaments Anomena i desa projecte… o Desa el projecte del menú Fitxer i per a recuperar-lo per seguir fent feina, Fitxer > Obre…

També podem obrir fitxers d’àudio (*.wav, *.mp3, *.ogg) amb Fitxer > Obre… però pensem que l’Audacity els obre en una finestra de treball a part per a cada un d’ells. Per tal d’obrir dos fitxers o més en una sola finestra de treball hem d’anar al menú Projecte > Importa àudio… o la combinació de tecles Ctrl+I. D’aquesta manera cada fitxer d’àudio és una pista, que es representa en forma de finestra horitzontal que es van col·locant una damunt l’altra.

En tenir un muntatge de so amb diverses pistes finalitzat, si el volem escoltar i fer servir amb altres programes, caldrà exportar-lo. En aquest cas, totes les pistes es converteixen en una de sola. Hi ha tres opcions, que es troben al menú Fitxer: exportar a WAV sense comprimir, exportar a MP3 o exportar a Ogg – Vorbis.

Recordem que els formats comprimits sacrifiquen una mica de qualitat per a obtenir unes mides de fitxer acceptables. Per aquesta raó l’exportació a MP3 o a Ogg ha de ser sempre el darrer pas en l’edició d’un projecte. Cada vegada que importem i exportem un fitxer de so comprimit perdem una mica de qualitat.

iTunes-wav 8cbef247ef4379b40b93c2ba7c08c033 itunes-ogg

Per exportar el so que hem enregistrat, hem d’anar al menú Fitxer > Exporta com a WAV…cerquem la carpeta de treball del curs i desem el fitxer amb el nom veu.wav confirmant l’operació.

Repetim el procediment anterior exportant el fitxer com a MP3 (veu.mp3) i confirmem. Apareixerà una finestra de diàleg on ens donen la possibilitat d’indicar les etiquetes ID3. Inventem un títol, posem el nostre nom i acceptem.

Podem provar també a fer una exportació a format Ogg Vorbis (veu.ogg).

Aquest article ha estat publicat en Enregistrament de veu. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.