LLEGIR I RECITAR POEMES

Aquesta setmana m’he fet dos regals.

Una petita joia que he sumat a la meva biblioteca poètica: el llibre “44 poemas para leer con niños” de Mar Benega. El llibre ofereix una selecció de poemes molt interessant. El niño mudo, de Federico García Lorca; Érase un hombre a una nariz pegado, de Francisco de Quevedo; Canción del pirata, de José de Espronceda; Adiós, d’ Idea  Vilariño; Quiero la risa, de Juan Kruz Igerabide…

A part del recull de poemes, hi ha dues coses que m’agraden molt d’aquest llibre: una és que al final de cada pàgina hi ha una frase que proposa al lector adult, diferents maneres d’establir sinergies entre ell i la resta de lectors amb qui comparteix aquell moment, per tant, de manera implícita , fa un plantejament de lectura compartida on l’oralitat , la lectura en veu alta o la recitació, hi tenen un paper fonamental.  L’altre element que m’agrada especialment és el magnífic decàleg que trobareu a la part inicial del llibre que us ajudarà a descobrir què és el que no heu de fer a l’hora de  llegir i recitar poemes. Una manera de “desaprendre” es mals hàbits que, a voltes, s’associen a la poesia.

https://www.marbenegas.es/presentacion-44-poemas-para-leer-con/

De la mateixa autora, i per completar el lot, un llibre per cuinar poesia, A juego lento. Taller de poesia. Amb un índex suggerent convida a entrar a la cuina de la poesia: este libro y tu, para ser poeta, juegos de poetas, cosas y casas de poetas, cocina de poeta. Amb nanes, cançons, dadaisme, kaikus… una invitació a descobrir, experimentar i manipular poesia.

SOU UNA POL?

“La llengua és una activitat total, que penetra completament una cultura, i que n’és al mateix temps un element dinamitzador i un agent de transformació interna. Cada manera de parlar és simultàniament la materialització d’una facultat comuna de tota la humanitat (la que ens distingeix dels altres animals, segons alguns) i una manifestació única.”

Diversitat lingüística a l’aula. Construir centres plurilingües. Eumo editorial. Fundació Bofill

Fer de la diversitat un valor també és aplicable a les llengües. I l’escola ha de ser un espai que potenciï el respecte cap a totes les llengües.

En aquesta línia l’Enric Serra ha elaborat un test d’obertura lingüística que, d’una manera lúdica, pretén mesurar el grau de sensibilitat que tenen els alumnes vers les llengües.

http://www.intercat.cat/ca/test-obertura-linguistica.jsp

Aquest joc proposa respondre vint-i-cinc preguntes que us diran si  sou o no una POL. Què és una POL? Doncs una Persona Oberta a les Llengües.

FERRATER MORA, FILÒSOF

Avui comparteixo amb vosaltres una novetat editorial, el còmic sobre Ferrater Mora fruit del Premi que la Càtedra Ferrater Mora va convocar l’any 2016, amb motiu del vint-i-cinquè aniversari de la mort d’aquest filòsof català.

El llibre, amb guió de l’escriptor gironí Josep Pastells i amb il·lustracions d’Iván García, guanyadors del Premi Ferrater Mora,  vol donar a conèixer la vida i l’obra de Ferrater Mora arribant a un públic més general, i sobretot perquè el jovent conegui l’extraordinària vida de Ferrater Mora.

MESTRE, PER A QUÈ SERVEIX L’ORTOGRAFIA?

Font: https://cat.elpais.com/cat/2017/01/02/cultura/1483351532_279417.html

L’ortografia és un dels aspectes  de l’escriptura que més costa als alumnes. Malgrat el temps que s’hi dedica, els resultats continuen essent millorables.

No hi ha fórmules que serveixin per a tots els nens i nenes, n’hi ha a qui els va millor l’entrenament visual, d’altres el treball auditiu… amb el que sí que estan d’acord els experts és que no hi pot haver aprenentatge de l’ortografia si no hi ha reflexió metalingüística, és a dir, reflexió sobre la llengua.

Avui us proposo una activitat lúdica per fer adonar de la necessitat d’escriure sense faltes a la nostra societat, on sens dubte un text amb faltes perd prestigi.

 

Ortografia_atrapa La Falta by Montserrat on Scribd

MÉS RECURSOS PER A L’ANY POMPEU FABRA

Aquí teniu alguns recursos que us permetran complementar la presentació de la figura de Pompeu Fabra.

 

 

 

 

 

També són interessants els audios, vídeos i l‘itinerari Fabra, que trobareu a la pàgina de gencat.

Si hi teniu interès podeu seguir el compte de twitter @anyfabra, i les novetats de L’Any Fabra a través del web  AnyPompeuFabra.cat. En aquest web hi trobareu el Mapafabra, que té la voluntat de geolocalitzar tots els llocs, espais públics i infraestructures dedicades a Fabra que hi ha arreu dels territoris de parla catalana. Tothom pot fer-hi les seves aportacions mitjançant un formulari en què es pot trametre la denominació exacta del lloc amb fotografies, coordenades, etc.

RIURE A L’HORA DE LLENGUA

Font de la imatge:https://nitodolocontrario.wordpress.com

Us proposo una activitat lúdica per parlar i reflexionar sobre la llengua, i fer adonar als alumnes  del valor de la semàntica  a partir d’acudits lingüístics. En altres ocasions us he parlat dels acudits com a recurs per aprendre llengua ja que, a  més de treballar el vocabulari i el sentit figurat, també permeten fer una aproximació a la naturalesa metalingüística del llenguatge. Podeu consultar les entrades al bloc sobre aquest tema a,

També us convido llegir l’article “Ai que em peto de riure” que va editar el diari Ara, i que vaig tenir el goig de participar. El text planteja les virtuts dels acudits com a recurs de llengua.

Per a l’activitat que us proposo, repartiu els acudits lingüístics i doneu uns moments perquè els nens i nenes els llegeixin individualment. A continuació convideu-los a “dir-los” en veu alta i feu una ronda d’explicació d’acudits. Atureu-vos a cadascun i parleu d’on és la gràcia. Fent aquesta reflexió els alumnes estan inferint el significat real i relacionant-lo amb el sentit figurat. Estareu parlant de llengua sense adonar-se’n i d’una manera lúdica i divertida.

 

Chistes Lengua by Montserrat on Scribd

POMPEU FABRA, NOTES BIOGRÀFIQUES

Font: http://blog.textolibros.com/biografias-y-autobiografias-recomendadas/

En motiu de la celebració de l’any Fabra, i seguint en la línia dels dos articles anteriors, us animo a fer descobrir la figura del filòleg i a parlar i reflexionar sobre els convencionalismes de la llengua.

Aquesta vegada podeu demanar als alumnes que investiguin i escriguin algunes notes biogràfiques sobre l’autor.

Si és del vostre interès, també podeu fer un cop d’ull al post Llegir biografies per escriure biografies.

Som-hi!

Pompeu Fabra_notes Biogràfiques by Montserrat on Scribd

POMPEU FABRA, EL FILÒLEG

Signatura de Pompeu Fabra i Poch
© FOTOTECA.CAT

Amb el 2018 encetem la celebració de l’any Pompeu Fabra, per tant pot esdevenir un bon moment per fer descobrir la figura i la tasca del filòleg entre els nens i nenes de cicle superior.

Us proposo una activitat per llegir, imaginar i dibuixar amb l’objectiu d’aproximar-se a la figura del filòleg a través de les paraules de Josep Miracle.

Pompeu Fabra_llegir i Imaginar by Montserrat on Scribd

TRET DE SORTIDA A L’ANY FABRA 2018

Pompeu Fabra

150 anys del naixement de Pompeu Fabra i 100 anys de la publicació de la Gramàtica Catalana. 

Aquest 2018 pot ser un bon moment per  fer conèixer el gramàtic i lexicògraf, pare de la Gramàtica catalana (1918), que l’Institut d’Estudis Catalans la va adoptar com a oficial.

A tot el país es desenvoluparan diverses propostes una de les quals pretén elaborar el  MapaFabra, un mapa col·lectiu que geolocalitzarà tots els carrers, places, espais públics i infraestructures que porten el nom de Fabra.

També pot ser un bon moment reflexionar sobre l’ensenyament de la gramàtica a l’escola. Per aquest motiu, us enllaço una de les conferències que, en el marc del programa Ara escric del Departament d’Ensenyament, parla de l’enfocament metodològic de l’ensenyament de la gramàtica a primària, des d’un enfocament textual.

Alhora, us enllaço  l’Acadèmia Oberta als Ensenyants (AOE), un espai on us permetrà fer una aproximació a les noves obres normatives, la Gramàtica de la llengua catalana i l’Ortografia catalana, En aquest espai també trobareu un fòrum dedicat a mestres de primària i un per a professorat de secundària, on es van comentant  materials provinents de la Gramàtica bàsica i d’ús de la llengua catalana, obra en curs de redacció i pensada molt especialment per al món de l’ensenyament.

PER TRENCAR EL GEL A L’HORA D’ESCRIURE

Si voleu començar a preparar a carta als reis, avui comparteixo alguns llibres que us serviran per a trencar el gel a l’hora d’escriure i de fer escriure.

Llibres amb idees per ajudar a desvetllar l’escriptura creativa en els alumnes:

  • Las Palabras Viajeras: Taller de Escritura Creativa 2 (Talleres), de Mar Cantero
  • El taller de la imaginación, de Care Santos
  • Taller de escritura creativa para niños i adolescentes, de Esmeralda Berbel
  • El tiempo en la narración, de Esmeralda Berbel
  • Taller de escritura: el método, de Silvia Adela Kohen

Llibres que us ensenyaran a escriure creativament a vosaltres. El mestre que no experimenta el procés d’escriure, difícilment podrà acompanyar en el procés d’escriptura dels seus alumnes.

Bona escriptura!

 

DESEMBRE A L’AULA

Il·lustració de Claire Robertson

Idees que trobaràs al blog per a fer a l’aula aquest desembre.

Llibres, contes i altres coses…

Poemes

Nadales: