El que ensenyem (o ens fan ensenyar) II

A posteriori, un cop fet l’article sobre la matèria de “Educació financera” i les seves nefastes conseqüències amb el format actual, un bon col·lega del meu centre em va fer arribar una breu reflexió que complementa i matisa el posat en l’article del dia 5 de juny (veure http://blocs.xtec.cat/cienciasexperimentals/2017/06/05/el-que-ensenyem-o-ens-fan-ensenyar/).

Vull recordar que l’article va ser escrit per denunciar el fet de que ensenyem sovint conceptes i fomentem actituds, valors i normes, que s’oposen entre si. Ensenyaments que ens venen en la majoria de casos “donats” i que no qüestionem o simplement els expandim sense més, sense veure les seves conseqüències en altres parts. Si volem treballar per un món sostenible hi ha determinades praxis que no hauríem de fer…..

Us deixo doncs en les bones mans (en aquest cas “amb les bones paraules” ) de Victor Caballero, professor de filosofia  del nostre centre.

REFLEXIONS AL VOLTANT DEL TALLER “LÍMITS I VINCLE”

“No solament cal renovar a cada instant, i al llarg de tota la vida, les habilitats tècniques i l’educació centrada en el treball; cal fer el mateix, i encara amb més urgència, quant a l’educació per crear ciutadans”

ZYGMUNT BAUMAN

Si observem la història dels models i mètodes educatius pel que fa a la història pedagògica  d’occident arribem a la conclusió d’un triomf hegemònic de l’escola medieval fins l’arribada de l’actual model neoliberal. En ambdós casos,  sembla ser, que  no s’ha pogut arribar a l’ideal de la paideia grega o educació formal i integral de l’ésser humà.

La funció de la paideia grega  era la de conrear  l’excel·lència areté en tots els àmbits de l’ésser humà per assolir l’estatus de ciutadà i la persona del mestre encarnava tota aquesta sèrie de virtuts que l’alumne havia d’assolir. Finalment, conèixer els grans autors com, per exemple, Homer, suposava entendre quins eren els valors que interessava mantenir dins de la polis. No hem d’oblidar però, que la primera educació que rebia el nen començava tot just dins del nucli familiar. Continua la lectura de El que ensenyem (o ens fan ensenyar) II

El primer canvi climàtic d’origen humà es va desencadenar fa 11.500 anys

Dins d’una mostra de sediments extreta del Mar Mort, els investigadors van descobrir taxes d’erosió a nivell de conca dramàticament incompatibles amb els règims tectònics i climàtics coneguts del període registrat. L’erosió acabada de descobrir es va produir durant la Revolució Neolítica, la transició a gran escala de les cultures humanes de la caça i la recol·lecció a l’agricultura i l’assentament …. Sempre hem interaccionat amb la natura… però tan com ara?

Un nuevo estudio de la Universidad de Tel Aviv ha descubierto las primeras indicaciones geológicas conocidas del cambio climático provocado por el hombre, de hace 11.500 años. Dentro de una muestra de sedimentos extraída del Mar Muerto, los investigadores descubrieron tasas de erosión a nivel de cuenca dramáticamente incompatibles con los regímenes tectónicos y climáticos conocidos del período registrado.

“El impacto humano en el medio ambiente natural está poniendo en peligro a todo el planeta”, dijo el profesor Shmuel Marco, director de la Escuela de Geociencias de TAU, quien dirigió el equipo de investigación. “Por lo tanto, es crucial entender estos procesos fundamentales. Nuestro descubrimiento proporciona una evaluación cuantitativa para el comienzo de un impacto humano significativo en la geología y los ecosistemas de la Tierra”. Los resultados del estudio se publicaron en Global and Planetary Change. La investigación fue llevada a cabo por el estudiante de post-doctorado de la Universida de Tel Aviv Yin Lu en colaboración con el profesor Dani Nadel y el profesor Nicolas Waldman, ambos de la Universidad de Haifa. Se llevó a cabo como parte del proyecto de perforación profunda del Mar Muerto, que aprovechó un núcleo de perforación de 500 metros de profundidad para ahondar en la cuenca del Mar Muerto. La muestra proporcionó al equipo un registro de sedimentos de los últimos 220.000 años. La erosión recién descubierta se produjo durante la Revolución Neolítica, la transición a gran escala de las culturas humanas de la caza y la recolección a la agricultura y el asentamiento. El cambio resultó en una población humana exponencialmente mayor en el planeta, informa Phys.org.

“La vegetación natural fue reemplazada por cultivos, los animales fueron domesticados, el pastoreo redujo la cubierta vegetal natural, y la deforestación proporcionó más área para el pastoreo”, dijo Marco. “Todo esto resultó en la intensificación de la erosión de la superficie y el aumento de la sedimentación, que hemos descubierto en la muestras del Mar Muerto”. La cuenca de drenaje del Mar Muerto sirve como un laboratorio natural para entender cómo las tasas de sedimentación en una cuenca profunda están relacionadas con el cambio climático, la tectónica y los impactos causados por el hombre en el paisaje.

“Observamos un aumento de tres veces de la arena fina que fue llevada al Mar Muerto por las inundaciones estacionales”, dijo Marco. “Esta erosión intensificada es incompatible con los regímenes tectónicos y climáticos durante el Holoceno, la época geológica que comenzó después del Pleistoceno hace unos 11.700 años”. Los investigadores están actualmente en el proceso de recuperar el registro de terremotos del mismo núcleo de perforación. “Hemos identificado alteraciones en las capas de sedimentos que fueron provocados por el temblor del fondo del lago”, dijo Marco. “Nos proporcionará una memoria de 220.000 años, el registro de terremotos más extenso del mundo”.

Fuente: Medio Ambiente