Els senglars transmeten la pesta porcina per Europa

Com és prou sabut, a Catalunya hi ha tants porcs com persones. És, per metre quadrat, una de les zones del planeta més plenes de porcs. La indústria agroalimentària basada en els productes del porc és la més potent de la península Ibèrica i els fabricants catalans exporten arreu.

La indústria del porc de tots els països, està en màxima alerta pel lent avanç de la malaltia des de l’est del continent. L’origen del brot se situa a Geòrgia (per restes contaminats procedents d’un vaixell que es van introduir en la cadena alimentària porcina), passant per Rússia, Bielorússia i altres països ex soviètics. La malaltia, per ara, no afecta els humans, encara que sí la poden transmetre.

http://www.publico.es/ciencias/ciencia-sanidad-jabalies-transmiten-peste-porcina-europa.html Continua la lectura de Els senglars transmeten la pesta porcina per Europa

Malgrat “la Niña” més forta, el gener de 2018 va ser el cinquè més calent en el rècord climàtic de 138 anys

Els senyals principals d’una tendència constant i inexorable de l’escalfament global van continuar sent evidents al gener de 2018, segons registres de la NASA .

El primer mes d’aquest any es van observar temperatures globals en el rang de 0,78 graus centígrads per sobre de la línia de base del Segle XX de la NASA, o al voltant d’1 C més càlid que les mitjanes de 1880 quan es va iniciar el manteniment de registres de la NASA .

Malgrat la influència de La Niña, que durant el 2018 és més forta que un esdeveniment de refredament similar a l’oceà Pacífic de 2017 , el mes de gener va ser el 5è mes més calent en tots els rècords climàtics mundials de 138 anys. Segons la NASA, tots els primers cinc geners més calorosos registrats s’han produït des del 2007, amb quatre dels cinc que s’han produït durant els últims cinc anys .

Despite Stronger La Nina, January of 2018 was the Fifth Hottest in the 138 Year Climate Record

Despite Stronger La Nina, January of 2018 was the Fifth Hottest in the 138 Year Climate Record

Continua la lectura de Malgrat “la Niña” més forta, el gener de 2018 va ser el cinquè més calent en el rècord climàtic de 138 anys

El canvi climàtic anuncia temps turbulents per als viatges aeris

Des de l’augment de les temperatures que eviten l’enlairament fins a les pistes d’inundació dels mars en augment, l’aviació ha d’adaptar-se als canvis que ja tenen vols a terra arreu del món.

Gràcies al canvi climàtic, ben aviat, 48 ºC pot semblar poc habitual. A mesura que el món s’escalfa i el clima es fa més extrem , els dissenyadors d’aeronaus, els planificadors d’aeroports i els pilots han de respondre tant a l’aire com a terra. Amb uns 100.000 vols a tot el món amb vuit milions de passatgers cada dia, això és un gran problema.

Per què és un problema de calor per als avions? En una paraula: aixecar. L’elevació és la força ascendent creada per desviar l’aire al voltant de les ales quan un avió es mou per la pista d’aterratge. És més difícil d’aconseguir quan l’aire s’escalfa, ja que l’aire calent és més fi que l’aire fred (hi ha menys molècules ).En condicions normals l’aire és dens i les seves molècules estan juntes. Durant l’enlairament, la velocitat de l’avió provoca una empenta de l’aire contra les ales i es produeix una força de sustentació vertical. En condicions de calor, les molècules se separen i disminueix la fricció i per tant la força de sustentació.

L’Organització de l’Aviació Civil Internacional (OACI) va advertir el 2016 que, com a resultat, les temperatures més altes “podrien tenir conseqüències greus per al rendiment de l’enlairament de l’avió”.

Les aeronaus necessitaran expulsar passatgers, càrregues o combustible per obtenir el mateix ascensor en un dia calorós, augmentant els costos i que requereixen més vols.

Veure també: https://www.univision.com/noticias/clima/descubre-por-que-los-aviones-no-pueden-volar-cuando-hace-demasiado-calor

https://www.theguardian.com/environment/2018/feb/19/climate-change-spells-turbulent-times-ahead-for-air-travel Continua la lectura de El canvi climàtic anuncia temps turbulents per als viatges aeris

Europa porta 15 anys retrasant una norma que obliga als productors de fertilitzants a reduir els nivells tòxics

El cadmi és un metall blanc blavós, dúctil i mal·leable. Es pot tallar fàcilment amb un ganivet. En alguns aspectes és semblant al zinc. La toxicitat que presenta és semblant a la del mercuri

Un dictamen de l’Agència de Seguretat Alimentària va admetre en 2009 que “l’exposició al cadmi de la població ha de reduir-se”. La Comissió Europea ha proposat un pla de reducció al que s’oposa a la patronal i que està pendent de negociació amb els governs de la UE. El reglament actual de 2003 admetia el perill del cadmi contingut en aquests productes i incloïa un mandat per redactar una regulació específica

El cadmi és un metall tòxic que pot presentar efectes dolents segons la dosi. Pot arribar a ser molt destructiu a exposicions prolongades. Pot causar diversos problemes mediambientals i tòxics per als éssers vius si és inhalat o ingerit. Normalment es troba al sòl i a l’aigua en baixes concentracions. Usualment s’extreu de minerals de zinc, especialment de sulfur de zinc. Algunes de les vies d’intoxicació del cadmi són els aliments com el paté, el marisc, algues seques, cacau; l’ús de fertilitzants i excrements d’animals com a adobs, canonades per al transport d’aigua i el tabac. En l’ambient el cadmi és molt perillós perquè s’acumula amb gran facilitat a les plantes i animals. En el cas dels mamífers, si tenen una dieta pobre en calci, aquest encara s’absorbeix més. Una vegada absorbit, s’associa a les proteïnes de baix pes molecular, metal·lotioneïna, i s’acumula en ronyons, fetge i òrgans reproductors (té un temps de vida mitjana de 10 anys). Petites dosis causen vòmits, diarrea i colitis. Quan l’exposició és prolongada causa hipertensió, engrandiment del cor, osteoporosi, osteomalàcia i en cas extrem la mort. Determinades proves han demostrat que el cadmi provoca anomalies cromosòmiques i càncer de pulmó. El cadmi és tòxic perquè pot substituir el zinc en molts sistemes biològics, ja que ambdós tenen el mateix estat d’oxidació i en la seva forma iònica tenen un mida semblant. En particular, el pot substituir en coenzims que contenen lligands lleugers (sulfurs). S’uneix deu vegades més fort a aquests coenzims i per això és tan difícil d’eliminar.

http://www.eldiario.es/sociedad/Europa-retrasando-obligue-fabricantes-fertilizantes_0_740876684.html Continua la lectura de Europa porta 15 anys retrasant una norma que obliga als productors de fertilitzants a reduir els nivells tòxics

Protegir la varietat de les abelles, essencial per garantir la pol·linització cultius

Conservar les abelles és important però assegurar a més que la població d’aquests insectes és diversa és fonamental per garantir la pol·linització dels cultius i maximitzar la producció.

El nombre d’espècies i l’abundància de pol·linitzadors és més gran en paisatges agrícoles amb camps petits que amb camps grans. Els pol·linitzadors utilitzen els marges entre camps com autopistes o corredors per on viatjar i buscar refugi. La tendència de fer camps de cultiu cada vegada més grans està posant en perill les poblacions d’insectes pol·linitzadors i la seva capacitat de pol·linitzar els cultius.

Dos articles confirmen aquestes afirmacions:

http://www.ecoticias.com/naturaleza/180906/puede-hacer-para-ayudar-supervivencia-polinizadores

Cada vez hay más evidencia científica que avala que los monocultivos son el gran mal de los polinizadores. Esta semana, un estudio publicado en Proceedings of the Royal Society B liderado por la Universidad de Goettingen (Alemania) ha comprobado que cuando un paisaje agrícola está formado por campos de cultivos de tamaño pequeño y forma irregular el número de insectos polinizadores y su diversidad se dispara. Esto se debe a que en estos paisajes hay más márgenes y que estos espacios entre cultivos son un espacio vital para mantener unas buenas poblaciones de insectos polinizadores.

¿Qué se puede hacer para ayudar a la supervivencia de los polinizadores?

De forma natural, entre un campo de cultivo y otro se forma siempre un borde con vegetación y flores muy favorables para los insectos polinizadores. El investigador del CREAF Jordi Bosch, integrante del equipo catalán liderado desde Solsona por el CTFC, explica que han comprobado que estos márgenes funcionan como autopistas para los insectos. Continua la lectura de Protegir la varietat de les abelles, essencial per garantir la pol·linització cultius

Holanda tindrà la primera planta d’energia solar que surarà al mar

No és el país d’Europa amb més sol però la seva aposta és clara. Potser que aprenguem a aprofitar els recursos que ens proporciona la natura. El sol d’Espanya serveix per a alguna cosa més que atreure el turisme a les nostres platges

https://www.elespectador.com/noticias/ciencia/holanda-tendra-la-primera-planta-de-energia-solar-que-flotara-en-el-mar-articulo-738879 Continua la lectura de Holanda tindrà la primera planta d’energia solar que surarà al mar

Els productes químics que fas servir en el dia a dia contaminen tant la ciutat com el cotxe

Un nou estudi publicat a la revista Science revela que la pol·lució pels compostos orgànics volàtils emesos per productes de neteja, pesticides o perfums suposa un problema per a la qualitat de l’aire molt més gran del estimat. Els compostos orgànics volàtils penetren en l’atmosfera i reaccionar per produir ozó o partícules.

http://www.publico.es/ciencias/contaminacion-productos-quimicos-dia-dia-contaminan-ciudad-coche.html

Los productos químicos que contienen compuestos refinados del petróleo, como los productos de limpieza para el hogar, los pesticidas, las pinturas o los perfumes, están contaminando el aire de las ciudades al mismo nivel que los vehículos.

Según un estudio del Instituto Cooperativo de Investigación en Ciencias Ambientales (CIRES, por su sigla en inglés) de Estados Unidos publicado este viernes en la revista Science, este tipo de productos de uso cotidiano está rivalizando con las emisiones de los vehículos de motor como la principal fuente de contaminación del aire urbano.

“Los perfumes, la pintura y otros productos contribuyen tanto a la contaminación del aire como lo hace el sector del transporte“, dijo el autor principal de este estudio, Brian McDonald, científico de la división de Ciencias Químicas de la Agencia Nacional de Océanos y Atmósfera (NOAA) de Estados Unidos. “A medida que el transporte se vuelve más limpio, esas otras fuentes se vuelven más y más importantes”, apuntó McDonald.

En el caso de un tipo de contaminación (pequeñas partículas que pueden dañar los pulmones de las personas), las emisiones formadoras de partículas de los productos químicos son aproximadamente dos veces más altas que las del sector del transporte, según el estudio.

, ambos regulados en los Estados Unidos y en muchos otros países debido a su impacto en la salud, incluido el daño pulmonar.

Contaminación subestimada

En las últimas décadas, gran parte de la contaminación del aire provenía de las emisiones de automóviles y camiones o de las bombas de gas con fugas.

McDonald y sus colegas reevaluaron las fuentes de contaminación atmosférica clasificando estadísticas recientes de producción química compiladas por industrias y agencias reguladoras, realizando mediciones detalladas de la química atmosférica en el aire de Los Ángeles (EEUU) y evaluando las mediciones de la calidad del aire interior realizadas por otros. Continua la lectura de Els productes químics que fas servir en el dia a dia contaminen tant la ciutat com el cotxe