Els boscos són sagrats

Avui, revetlla de Sant Joan s’escolten menys petards dels acostumats per aquestes dates. En plena onada de calor des de fa dies, molts Ajuntaments han prohibit l’incendi de fogueres i el llançament de petards. Esperem que imperi el sentit comú i aquestes mesures siguin suficients.

Mentrestant, altres boscos també estan en perill. Líders religiosos i indígenes de tot el món es reuneixen a Oslo per unir els seus esforços i coneixements al voltant d’una causa: frenar la desforestació de la selva tropical.

“Si continuem desforestant és un suïcidi …” Continua la lectura de Els boscos són sagrats

Les onades de calor seran ‘letals’ per a l’ésser humà

Estem patint la segona la de calor en pocs dies, i en aquest cas el verb patint fa honor al seu significat. Les persones grans i els bebès són els que més pateixen qualsevol clima extrem. Demà, celebració de la revetlla de Sant Joan, és un dia especialment conflictiu. Si normalment el perill d’incendi és present en aquest dia pel risc de la utilització dels petards habituals, aquest any el seu ús és especialment perillós per a tothom.

Riscos puntuals al marge, les onades de calor extrema són majors i més abundants per efecte de l’escalfament global. El cos humà només pot funcionar dins d’un rang estret de temperatures corporals de 37 º C. Les onades de calor suposen un risc considerable per a la vida humana perquè el clima calent, agreujat amb alta humitat, pot elevar la temperatura corporal, duent a estats que amenacen la vida. Continua la lectura de Les onades de calor seran ‘letals’ per a l’ésser humà

Ventalls de paper contra el canvi climàtic

El conseller de salut de Madrid proposava utilitzar ventalls de paper als estudiants per suportar les elevades temperatures de les aules. Com és evident tothom se li va llençar  al damunt. Però posar aire condicionat, com proposen molts, és millor? L’aire condicionat consumeix electricitat i contribueix per tant al canvi climàtic (ja que per produir electricitat cremem combustibles fòssils i generem CO2).

En un article publicat al diari “ElDiario” (veure http://www.eldiario.es/ultima-llamada/Abanicos-papel-cambio-climatico_6_655894406.html), els autors  del mateix  (vells coneguts d’aquest bloc) es qüestionen aquesta idea de l’aire condicionat i d’altres. Es pregunten perquè en lloc de l’aire condicionat no s’han fet cases bioclimàtiques, perquè no s’utilitzen més les bicicletes a les ciutats, perquè no incorporem matèria orgànica als nostres sols, perquè no estalviem energia….etc.

El nostre país és un dels més exposats davant el canvi climàtic. Exposat a patir sequeres i elevades temperatures. Exposat a patir més incendis i desforestació.  Exposat a la desertificació..

Cal fer pasos en la direcció adient des de ja i el primer és “canviar de model econòmic”. Canviar del BAU, del créixer-créixer, a un altre model on es prioritzi la sostenibilitat per damunt dels ingressos econòmics. Un model més just socioeconòmicament, amb millor redistribució dels recursos. Sense això no hi haurà res a fer i el canvi climàtic cada vegada anirà a pitjor…..i això és ja mateix….. Continua la lectura de Ventalls de paper contra el canvi climàtic

“Hem de sortir de la Terra”

Jules Verne explicava viatges fantàstics que després s’han fet realitat. Per què no poden ser certes aquestes declaracions de Stephen Hawking, algun dia, i no meres conjectures?

El que si és cert, malauradament, són les declaracions que també va realitzar en l’entrevista a la qual fa referència l’article:

“El món s’està tornant massa petit per a nosaltres; els recursos físics s’estan explotant a un ritme alarmant “

“Estamos al principio de una nueva era espacial”, declaró ayer el cosmólogo británico Stephen Hawking. Continua la lectura de “Hem de sortir de la Terra”

El canvi climàtic multiplica els incendis devastadors….

El canvi climàtic, amb les seves temperatures extremes i sequeres importants incrementa la possibilitat de que un territori pateixi focs de gran magnitud com el d’aquests dies a Portugal. Aquesta és una de les conclusions de la ONU pel que fa al sud d’Europa i la Península Ibèrica.

El més important són els llargs períodes de sequera en una zona i les altes temperatures que fan que la vegetació és converteixi en material fàcilment inflamable. Si a més li sumem una gestió mediambiental de la massa forestal dolenta i una insuficient inversió en medis de control, tenim la tempesta perfecta (veure http://www.eldiario.es/sociedad/incendios-violentos-Portugal-cambio-climatico_0_656185098.html).

Com és evident caldrà invertir molts diners en prevenció d’incendis ja que el canvi climàtic ja està aquí i ha vingut per a quedar-se. Diners que cada vegada són més escadussers…. Continua la lectura de El canvi climàtic multiplica els incendis devastadors….