La Probabilitat

Institut de Montilivi
Demapartament de Matemàtiques

Caixa de Varga1

  • Descripció: consta de varies taules amb caselles. Cada taula té associat o un dau de diverses morfologies (daus amb colors, daus amb números); o una bosseta amb boles de colors en el seu interior.
  • Procediment: el jugador ha d’avançar per les caselles fins a arribar a la meta. En cada casella hi ha una imatge que determina en quin supòsit es pot abandonar la casella. Els supòsits són probabilístics, com per exemple, extreure dos boles del mateix color o treure una puntuació superior a 4 en un dau de sis cares.
  • Activitat d’aprenentatge: és el mateix jugador que tria a quina casella avança, i per tant, ell és qui ha de observar en quina casella hi ha més probabilitat d’avançar.

Cursa de Camells i Cavalls

  • Descripció: consta de dos taulers grans penjats verticalment, que contenen uns taquets de velcro per poder-hi enganxar unes figures. Cada tauler te associat 12 figures de cavalls, o 12 de camells, amb2 dorsals numerats del 1 al 12 cadascú. S’utilitzen 4 daus de 6 cares.
  • Procediment: el jugador tria un dels 12 cavalls o 12 camells segons el tauler on es troba. Llavors en cada torn es tiren 2 daus i es sumen les seves cares, i el resultat indica quin és el dorsal que avança una posició. Guanya el dorsal que arriba abans a meta.
  • Activitat d’aprenentatge: a mesura que es van fent les tirades de daus, els jugadors se’n adonen que hi ha camells o cavalls que tenen més probabilitat de que aparegui el seu dorsal amb la suma de les cares dels daus.

Monty Hall3

  • Descripció: consta de 3 Gots, i una moneda.
  • Procediment: en el joc hi juguen un jugador i un crupier. Els gots estan posats de cap per avall, i un d’ells conté una moneda. És el crupier l’únic que sap on està la moneda. El jugador tria un got al atzar i el separa. Després el crupier aixeca un des dos gots restant on sap que no hi ha la moneda, i li ofereix si vol canviar el got triat pel jugador, per l’altre got que no ha aixecat el crupier.
  • Activitat d’aprenentatge: El jugador ha de fer varis torns per adonar-se quin dels got te més possibilitats d’estar premiat: el seu, o el que li ofereix el crupier.

Jocs de les Parelles

  • Descripció: consta de varis cordills d’uns 20cm de llarg.
  • Procediment: Després de l’explicació d’una història mil•lenària on es relata l’origen d’aquest joc, es trien parelles de jugadors. Cada parella agafarà 8 cordills amb les mans, deixant els extrems dels cordons visibles. Llavors, la Sacerdotessa del joc, ajudarà a que els jugadors cordin les parelles de cordills que els hi sobresurten per la mà. Segons el joc, només aquelles parelles que aconsegueixin crear un sol llaç amb tots els cordills, seran felices.
  • Activitat d’aprenentatge: els jugadors poden comprovar amb la repetició d’aquest joc, si es més probable que es formi o no un sol llaç amb els cordills. 4