Fem un volcà amb dicromat d’amoni

fontferro3Primer de batxillerat
Institut Font del Ferro
Palafolls

Objectiu

  • Realitzar una simulació d’una erupció volcànica amb l’ús de compostos químics mitjançant una reacció redox.

Material

  • Dicromat d’amoni.
  • Tira de magnesi esmicolat.
  • Una punta d’espàtula de ferro sòlid.
  • Recreació d’un volcà amb fang.
  • Llumins.

Introducció teòrica
El dicromat d’amoni ((NH4)2Cr2O7) és una substància que quan reacciona forma una gran capa de cendra composta de diòxid de crom(III). Quan reacciona produeix una gran quantitat de guspires i reflecteix un color vermellós.

  • (NH4)2Cr2O7  —-> Cr2O3+ 4H2O+ N2

Procediment
En primer lloc, col·loquem el volcà de ceràmica a sobre d’un paper o qualsevol material que cobreixi la superfície on està situat, evitant així possibles taques.
A continuació, introduïm aproximadament 20 grams de dicromat d’amoni, al cràter del volcà o part superior d’aquest.
També afegim una petita cinta de magnesi tallada a trossos petits a la part superior del volcà i una mica de ferro.
Tot seguit, engeguem un llumí volcà.

Observacions
Un cop engegat el volcà, es pot apreciar una gran quantitat de guspires produïdes per la combustió del dicromat d’amoni i altres més clares, de color  blanc produïdes pel magnesi. Un cop finalitzada la reacció es veu com queda abocada tota la cendra al capdamunt del volcà i als voltants d’aquest.