La metamorfosi

La metamorfosi és un procés quasi màgic que tots em observat de en els cuc de seda (Bombix mori). Però és molt estès als insectes, i se’ls anomena holometàbols als que la tenen en el seu cicle vital. Per contra els insectes amb el desenvolupament directe s’anomenen homometàbols. Els insectes holometàbols són la majoria, coleòpters (escarbats), sifonàpters (les puces), els dípters (les mosques, tàvecs, típules i mosquits), els himenòpters (formigues, borinots, abelles i vespes), entre d’altres. Els lepidòpters (les papallones) són el grup d’holometàbols que fa els canvis més espectaculars, els insectes que fan la metamorfosi més famosos.

Doncs bé, el passat dia 7 de juny, els alumnes de primer de la ESO, vam anar a buscar insectes, i en una mata de fonoll van trobar una eruga de papallona rei (Papilio machaon). Aquesta espècie és possiblement la més espectacular de la fauna europea. La vam posar en un terrari al laboratori, i ara a cada dia observem la seva evolució.

Eruga de papallona rei trobada el dia 7 de juny
Eruga fent crisàlide amb el cordó de seda. Dia 11 de juny
Crisàlide el dia 12 de juny
Crisàlide el dia 13 de juny
Crisàlide el dia 14 de juny

El procés és ben “màgic”, en menys de tres dies a la crisàlide ja se li veuen els futurs òrgans de la papallona adulta.

En vermell es veu les futures ales, en blau les futures potes i en groc el futur cap i l’espiritrompa.

Algues i altres sorpreses

Aquesta setmana hem anat a buscar mostres d’algues al port esportiu de Blanes. Ens ha sortit algues brunes i roges.

Detall de les cèl·lules d’una alga marró del gènere Fucus
Detall de una alga vermella, Corallina oficinalis
Superfície d’una alga bruna del gènere Fucus

Entre les algues ens ha sortit molts animals que utilitzen les algues com a refugi i aliment. Entre ells hem vist un juvenil de bivalve.

També hem trobat el “cadàver” d’una barqueta (Valella vallella) on ple de larves nauplius de crustaci s’hi alimentaven.

Treballs de genètica.

Aquest trimestre hem fet un treball amb les mosques del vinagre (Drosophila melanogaster). L’objectiu ha estat comprovar la veracitat de es lleis de Mendel, la primera llei o de la uniformitat de la F1, i la segona, la segregació dels caràcters a la tercera generació. Es va utilitzar la soca salvatge i la soca vestigial de mosca del vinagre.

A continuació podeu consultar els treballs que han fet els alumnes.

BIO

ARTICLE; Gisela, Maryan i Karen.2