CONSTRUCCIONS AMB PINCES
Els nens de P3 i P4 fem construccions amb pinces! Mireu quins cucs!
PROJECTE GLOBALITZADOR
Aquest projecte es va iniciar per donar resposta a la necessitar de prendre contacte amb les ciències, d’una manera innovadora, ja des de l’entrada dels infants a l’escola.
El projecte es composa, fonamentalment, d’un paquet curricular, que parteix de l’àrea de DESCOBERTA DE L’ENTORN, i globalitza amb les àrees de “Descoberta d’un mateix” i “Intercomunicació i llenguatges”.
El material del projecte proporciona tot un seguit d’activitats i d’experiències per al nen/a, esdevenint una font inexhaurible de descobertes, alhora que desvetlla la seva curiositat, la seva imaginació i el seu esperit crític, avançant en els coneixements físics i lògics.
Donades les característiques i interessos dels infants de l’etapa d’E.I., s’ha triat un material que compleix una sèrie de condicions:
– Ser el més divers possible, pel que fa a les seves característiques o propietats.
– Afavorir l’observació, classificacions, comparacions, i tot un seguit d’activitats matemàtiques com a conseqüència de les seves propietats físiques.
– Propiciar la predicció, el plantejament de problemes, els canvis, les interaccions, i l’anàlisi de la pròpia intervenció.
ACTIVITATS AMB L’AIGUA
Investiguem quins materials eixuguen millor l’aigua quan cal recollir-la. Ho provem amb peces de fusta, esponges, una pilota de plàstic i draps de cotò.
– Ho provem amb la pilota, que no ens dona gaire bon resultat.
– L’esponja recull força bé, ja que l’aigua queda dintre.
– La peça de fusta ens fa un mal paper.
– El drap de cotó ens ho deixa tot ben eixut.
– Com que ja som molt grans, ho expliquem per escrit.
ACTIVITATS AMB BOLES
Amb boles que estan fetes de diferents materials: suro, vidre, cautxú, porexpan, escuma, goma,…. i que de cada material pot haver-hi boles d’una, dues o tres mides. Hi ha boles que tenen la mateixa mida, però són fetes de diferents materials.
Explorem què podem fer amb les boles de diferents mides i materials:
– Les desplacem per l’espai amb més o menys velocitat, depenent de l material, la mida, la pressió en empentar-la.
– Fem punteria.
– Les fem rodolar pel nostre cos: pel braç, sota el peu, la mà,…
– De quin material són?
– Com podem fer camins per les boles?
-Les classifiquem en diferents safates i hem fet cartells amb el nom del material.
ACTIVITATS AMB BOLES I RAMPES
Hem utilitzat boles de diferents materials: suro, plàstic, cautxú, porexpan, fusta, escuma,… i de diferents mides.
Amb les boles utilitzem també rampes de diferents llargades amb suports de diferents alçades.
Amb les boles podem explorar les característiques dels plans inclinats i el moviment de les boles de diferents materials i textures en els diferents plans:
– Fem el muntatge i l’acoblament de les diferents rampes en els suports adients.
– Fem hipòtesis del què passarà: quina anirà més depressa, o més a poc a poc ?
– Fem rodolar les boles per direrents plans.
– Les fem rodolar pel mateix pla amb diferents impulsos o sense impuls.
– Organitzem combinacions de rampes.
– Fer moure una bola a partir del moviment que porta una altra i les frenem.
– Després expliquem el que hem fet a la sessió i ho dibuixem en un paper.
ACTIVITATS AMB COTXES
Hem utilitzat dos cotxes iguals i els hem carregat de diferent material. Un portava cotó fluix i l’altre una pedra de riu.
Hem observat que el que portava la pedra pesava més que el del cotó.
Cada nen ha tirat el cotxe per la rampa i hem observat quin arribava més lluny. Quin anava més ràpid o més lent.
Cada nen ha apuntat el resultat a la pissarra.
Hem fet un recompte de les observacions.
Entre tots hem arribat a un resultat únic que ens ha permés arribat a la conclussió.
Passem la informació sobre el paper.
Qui arriba primer, el cotxe del cotó o el de la pedra?
![]() |
ACTIVITATS AMB DIFERENTS TIPUS DE TERRES
Hem observat les qualitats del sòl. La senyoreta ens ha dut sorra de la platja fina, terra del pati i terra del bosc.
– Tenim els tres tipus de sòls en tres safates: sorra de la platja, terra del pati de l’escola i terra del bosc.
– L’hem tocat, per saber si era fina o no.
– L’hem garbellat.
– La sorra de la platja era molt fina.
– En la del pati hi havia pedretes de diferents mides i sorra fina.
– En la del bosc, més negra, restes de fulles, closques, branquetes, animals, arrels….
– Per poder-les observar millor teniem una lupa.
– Com que ja som molt grans, ho expliquem i dibuixem per escrit.
ACTIVITATS AMB IMANTS
Experimentem amb imants:
· La senyoreta ens ha donat una cosa rodoneta i ens ha dit que era màgica i hem hagut de descobrir per què? …… ERA UN IMANT!
· Observem que els imants són freds, durs i que es poden separar i ajuntar.
· Quan s’ajunten ho fan molt ràpid.
· A vegades no s’ajunten, si no que fem màgia ja que sense tocar-se n’hi ha un que corre tot sól.
· Si posem una fullola entre mig , sense tocar-se els imants es mouen.
· Ens van caure a terra, i van anar rodolant fins a les potes de les cadires i de les taules.
· Hem buscat llocs de la sala on s’enganxen: les potes, la pissarra, les lletres magnètiques…
· Tenim una safata amb diferents objectes: clips, agulles d’estendre, petxines, cargols i femelles, …. i hem jugar amb els imants. Hem descobert quins materials s’enganxen a l’imant i quins altres no.
· Al finalitzar la sessió hem parlat de què hem fet i ho hem dibuixat en un paper.
![]() |
ACTIVITATS AMB TUBS
Hem utilitzat tubs que estan fets de plàstic: de diferents amplades i de diferents colors, n’hi ha també de transparents. N’hi ha de flexibles i de rígids, de buits i massisssos, de llisos i de rugosos.
Amb els diferents tipus de tubs podem explorar les seves característiques:
– Ens els hem lligat com un cinturó, els hem fet nusos, perquè alguns són flexibles.
– Els hem fet rodolar.
– Els hem encaixat els uns amb els altres.
– Hem bufat i hem escoltat el so que produeixen.
– Alguns es poden doblegar, d’altres no.
– Hem enfilat tubs prims i d’altres de més gruixuts.
– Hem fet passar boles per dins dels tubs.