DIA MUNDIAL DE LA POESIA

Celebrem el Dia Mundial de la Poesia a l’escola Martí Poch el dia 21 de març del 2018.
El poema porta per títol La poesia de Marc Granell.
S’ha llegit en diversos idiomes, en funció de les llengües que coneixen els alumnes del centre.


ESMORZARS SALUDABLES A L’ESCOLA

Aquest mes de març realitzarem el repartiment de fruita i hortalisses a l’escola dins del projecte ESMORZARS SALUDABLES.

Els dies de repartiment seran:

  • Dimarts 20: poma vermella

  • Dimecres 21: pera conference / taronja (berenar)

  • Dijous 22: maduixot i cirerol

Segons l’estat de la fruita es variarà l’ordre.

Com d’important és l’esmorzar?

El programa “Esmorzars saludables“, en què participem diferents centres educatius, dóna a conèixer els bons hàbits alimentaris, els beneficis de la dieta mediterrània i posa èmfasi en la importància d’un esmorzar equilibrat i nutritiu per començar bé el dia.

L’esmorzar és un àpat molt importat. Es pot dividir en dues parts: una a casa i l’altra a mig matí. La suma de les dues ha de proporcionar suficient energia fins a l’hora de dinar.

Els aliments bàsics en un esmorzar complert són els làctics (llet, iogurt, formatge, batuts…), els farinacis o cereals (pa, torrades, galetes, magdalenes, cereals…) i la fruita (fruita fresca, macedònia, sucs naturals, fruits secs…).

També poden formar part de l’esmorzar altres tipus d’aliments, com els aliments proteics (pernil salat, pernil cuit, gall dindi…), aliments greixosos (olis d’oliva, mantega…) i aliments ensucrats (sucre, mel o melmelada).

El més important és sortir de casa havent pres alguna cosa, tant pot ser un suc, un got de llet, una poma o un parell de galetes. Però cal aleshores aprofitar el mig matí per a completar-ho. Així, si a casa només prenem un suc, caldria a mig matí prendre un entrepà, o unes torrades amb un formatget, unes galetes i un iogurt líquid… Hi ha mil alternatives.

En canvi, si a casa fem un bon esmorzar, després podem aprofitar per prendre una fruita, o un grapat de fruits secs o un parell de galetes. No gran cosa perquè si mengem massa a mig matí pot passar que després no tinguem gana a l’hora de dinar. I, llavors, serem més llepafils amb el que ens posin i no ens menjarem tot el que caldria.

  • Mesures pràctiques per seguir un esmorzar adient cada dia
  1. Si l’excusa és que no tens temps, intenta llevar-te 10 minuts abans.
  2. Si el que passa és que no tens gana al llevar-te, intenta sopar una mica més d’hora i prendre un suc, una peça de fruita, un parell de galetes, un torrada… per poder aguantar fins a mig matí.
  3. Si el que et falta és imaginació:
    1. Dedica un dia amb la família a programar els esmorzars. Pengeu la programació a la nevera i recordeu-vos de tenir sempre els ingredients necessaris.
    2. Tingues sempre entrepans preparats. Sabies que es poden congelar ja llestos per menjar? Un cop descongelats, queden gairebé igual de bons que acabats de fer i tot sense haver-se de llevar abans per a fer-los.
  • Quants d’aquests esmorzars creieu que són saludables?

Us recordem que cada mes (de gener a juliol)  les famílies rebeu un correu electrònic on us indiquem quins dies i quina fruita o hortalissa es repartirà.  Aquest dies no cal que l’alumnat del centre porti esmorzar!

Des d’aquí volem agrair a totes les mares d’educació infantil i cile inicial que ens vénen a ajudar a pelar la fruita. Moltes gràcies!

EL BOSC I ELS INCENDIS

La Conca de Barberà és una comarca amb alt risc d’incendis forestals, ja que comprèn una gran superfície boscosa, entre la qual destaquen les muntanyes de Prades, zona declarada Espai d’Interès Natural (EIN) o el Paratge Natural de Poblet. Per aquest motiu, el cos d’Agents Rurals i el Consell Comarcal de la Conca de Barberà duen a terme el programa El Bosc i els Incendis, adreçat a les escoles, per transmetre i conscienciar l’alumnat de cinquè sobre quins són els riscos i les conseqüències que comporta un incendi forestal.

El programa s’estructura en dues jornades. Una a classe, amb una xerrada sobre els efectes dels incendis; i una segona a camp, on es visita una zona cremada i una de no cremada per fer una comparació de les conseqüències dels incendis forestals. Durant la sortida a camp, també es planten pins o alzines a la zona afectada per un incendi, observar plantes o restes d’animals…  Durant aquest curs, la sortida a camp es farà a Vinaixa.

Una altra activitat que els agrada molt realitzar és l’alliberament d’algun animal o au que ha estat recuperat al Centre de Fauna Vallcalent (CFV), així com penjar una caixa niu.

Els nostres alumnes participaran d’aquesta activitat els dies 20 i 21 de març.

LA PREHISTÒRIA

Els dies 16 i 23 de febrer els alumnes de cicle superior vam assistir a dues xerrades que va fer un arqueòleg que treballa a l’IPHES (Institut Català de Paleoecologia Humana i Evolució Social). La primera va tractar sobre el Paleolític i la segona sobre el Neolític.

L’arqueòleg, el Sr. Lluís Batista (responsable de l’àrea de Socialització), ens va explicar diferents aspectes importants de la Prehistòria, com per exemple l’art, l’agricultura, els descobriments, els poblats, les diferents espècies, l’aparició de la ramaderia, noms científics… Per fer-ho, va portar moltes fotografies i rèpliques de cranis, ossos, utensilis, pedres…


Nosaltres ja havíem estudiat una mica la Prehistòria a l’àrea de PILE (medi en anglès) i aquestes xerrades ens van servir per aprendre’n més.

Per acabar de treballar aquest tema visitarem la Cova de la Font Major de l’Espluga de Francolí properament.

Des d’aquí volem donar les gràcies al Sr. Batista per venir-nos a visitar a la nostra escola i a l’IPHES per fer-ho possible.

Alumnes de 5è

Millorem els vincles per millorar els resultats.

Créixer en família és un programa formatiu dirigit a orientar, reforçar i donar eines a les famílies per exercir el seu paper educatiu de forma positiva, amb l’objectiu de potenciar el reconeixement i la confiança en les pròpies capacitats dels progenitors. Ofereix tallers, que pretenen ser espais d’intercanvi d’experiències entre pares i mares amb fills i filles d’edats similars, guiats per professionals experts en la formació de famílies en què les prioritats són reflexionar en relació amb per què educar, què fer i com fer-ho.

Aquests curs realitzem el taller de 6 a 12 anys. I els temes que es tracten són:

Les famílies que hi assisteixen en fan una valoració molt positiva.

8 DE MARÇ

En relació a la vaga convocada pel dia 8 de març us informem que el centre realitzarà les activitats lectives programades en horari habitual.
Tot i això, el claustre comparteix els motius pels quals es convoca la vaga i per tant es duran a terme activitats relacionades amb aquesta temàtica amb tot l’alumnat.

ERASMUS PLUS

Durant el mes de febrer s’han iniciat activitats amb els centres europeus que desenvoluparem el projecte Chess: black and white.

  • Coordinator: Sport Club de Sassari (Italy)
  • Partners:
    ?Federació Catalana d’Escacs (Escola Martí Poch de l’Espluga de Francolí)
    ?Latvian Chess Federation (Riga) (Letonia)
    ?Centro Social Paroquial Santos Mártires (Bragança) (Portugal)

Un projecte que realitzarem durant dos anys i on alumnes i mestres treballarem dins d’un programa europeu basat en els escacs com a eina educativa.