La Clàudia Sol té un do

Aquest curs 2016-2017 s’ha emprès de nou el repte de preparar conjuntament amb totes les escoles de la Conca de Barberà una nova cantata amb els alumnes de Cicle Mitjà, emmarcant aquesta activitat en el projecte Cantem Junts.

En aquesta ocasió, el concert serà al Pavelló de Pira el proper 24 de març a les 11:30h del matí i comptarà amb la participació de més de 400 alumnes, un conjunt instrumental format pels mateixos mestres i alguns professors de les escoles de música. També s’hi afegirà una representació teatral, en la qual hi participarà un alumne de cada centre.

La Clàudia Sol té un do” és la cantata escollida,  basada en l’obra de Miquel Desclot i amb la música d’Antoni Miralpeix. Està escrita per a cor infantil, narradors i conjunt instrumental. Aquesta obra, divertidament juganera,  narra les peripècies de la senyoreta Clàudia Sol, una mestra que té un do quasi màgic: sap fer reconèixer la pròpia personalitat dels seus alumnes. De manera que, al final de la classe, aquests alumnes tan especials s’adonen, precisament,  que són música.

El divendres 17 de març, es farà un assaig general al mateix espai de Pira en el qual es podran viure les primeres emocions d’aquesta especial experiència musical. I així, una setmana després, esperem que aquestes emocions creixin més mentre familiars, mestres, autoritats i alumnes gaudeixin plegats d’aquest tendre i imponent concert comarcal.

cartell-cantata-2017-petit

Descripció del projecte Cantem Junts

Aquesta serà la 6a edició d’aquest projecte, que es duu a terme cada dos anys i en el mateix cicle. D’aquesta manera, es garanteix que tots els alumnes de la nostra comarca siguin protagonistes i gaudeixin d’una enriquidora experiència musical, almenys, un cop al llarg de l’etapa de Primària.

Va ser el març de 2007 quan va tenir lloc la primera trobada musical a Montblanc. El concert va incloure una primera part amb Amanida de cançons i una segona part on s’oferia La cantata de l’espai, editada per Supermúsics.

El març de 2009 es repetia l’experiència a l’Espluga de Francolí amb la cantata El petit príncep, basada en l’obra del mateix nom d’Antoine de Saint-Exupéry, amb poemes de Jordi Enjuanes, música de Ricard Gimeno i l’adaptació del text d’Imma Solé i Anna Valls.

L’abril de 2011 es va representar la cantata Els nas de nap salven el mónde Debbie Compbell i adaptació de Joan Plaja a Santa Coloma de Queralt.

Poblet acollia el maig de 2013 la cantata Et regalaré totes les estrelles del cel basada en l’obra  de Susanna Arjona i música de Mercè Rigau sobre els drets de l’infant aprovats per l’ONU.

El març del 2015 es va preparar i representar la cantata El nen trapella de Dani Coma al pavelló de Sarral.

I aquest any, amb el concert a Pira, es tancarà el cicle itinerant d’aquesta activitat per tota la comarca, ja que cada població amb escola o Zona Escolar Rural ha pogut gaudir i participar en la preparació d’aquest especial concert en alguna ocasió.

Les valoracions de l’activitat en cadascun dels anys sempre han estat positives: per les vivències que aporta a l’alumnat, pel valor pedagògic de l’activitat i per la satisfacció del públic que hi assisteix, familiars, companys d’escola o responsables de l’administració local, comarcal i territorial.

És per això que continua ferma la voluntat que, almenys una vegada durant la seva vida escolar a primària, tots els alumnes puguin  viure i sentir el cant coral i participar d’un concert musical de gran format.

Organització del l’activitat pedagògica

En començar el curs 2016-2017 les mestres de música de la comarca, juntament amb els Serveis Educatius, el CRP de la Conca, van optar per començar un Seminari de treball dins del Pla de Formació de Zona, tal i com havien fet en les passades edicions del projecte, donada la complexitat i també la magnitud d’aquest tipus de trobada.

Evidentment, ha estat necessària la previsió i planificació de tots els detalls. Per això, al llarg d’ aquestes sessions de treball s’han tractat qüestions relacionades amb l’organització de l’acte (espai, patrocini, cartell, programes, etc), qüestions didàctiques,  i temes musicals: tractant aspectes més tècnics per adequar la cantata original a la realitat dels alumnes i unificar criteris a l’hora de posar-la en escena conjuntament.

Per això, en la planificació d’aquesta jornada són moltes les persones i institucions que hi participen, des de diversos nivells i vessants. En primer lloc, els alumnes, sens dubte, els protagonistes, els mestres de les escoles i serveis educatius, el Consell Comarcal de la Conca de Barberà i Diputació de Tarragona, les entitats, ajuntaments i empreses col·laboradores de la Conca, i molt especialment les AMPAs de totes les escoles que, malgrat l’esforç que això suposa, sempre han col·laborat.

Així, doncs, seran 14 les escoles de la Conca que participaran en aquest concert dels pobles de L’Espluga, Montblanc, Santa Coloma, Sarral, Pira, Rocafort, Solivella, Barberà, Vimbodí, Blancafort i Vilaverd, on s’espera que s’hi apleguin prop d’un miler de persones.

Mestres de música de la Conca de Barberà

programa-cantata-2017-pira-bd

PEIXOS, EL PROJECTE DELS ALUMNES DE P-4

Els alumnes de P-4 d’Educació Infantil el dia 23 de febrer hem anat a visitar la peixateria “El llagut”. Nosaltres ens diem la classe del PEIXOS i estem treballant aquest projecte durant el segon trimestre.

Hem aprés què són, com són, com neixen, com respiren, per què no s’enfonsen, com dormen, què mengen, on viuen, com ho fan per protegir-se,…. i també hem conegut molt noms de peixos i moltes paraules noves.

La Catalina i l’Àngel, que en són els propietaris, ens han acollit molt bé i han posat a l’alçada del nostres ulls tota la varietat d’animal que tenien. Hem vist molt prop nostre: ulls, dents, cues, aletes, brànquies,…. La visita a la peixateria ha estat una activitat dins del projecte, molt enriquidora i motivadora.

De tot cor els hi diem moltes gràcies!

1 2

Alumnes de P-4 a la peixateria "El llaüt"

Alumnes de P-4 a la peixateria “El llagut”

ELS MOSSOS D’ESQUADRA

El divendres dia 3 de febrer  ens va visitar el mosso d’esquadra Raül i ens va fer una xerrada als alumnes de tercer i quart de l’escola Martí Poch. Ens va explicar tots els diferents treballs que hi ha dins del cos dels Mossos d’Esquadra i en què consisteixen cada un d’ells. També ens va dir que els mossos són la policia més antiga de tot Europa i quin va ser el seu origen.

Després vam baixar al pati i ens va ensenyar la seva furgoneta i com es protegeixen dels dolents. Al final de la visita ens vam posar les seves proteccions: el casc, l’armilla reflectant, l’escut i la llanterna que utilitzen per dirigir el trànsit i de tres en tres ens vam fer una foto.

De regal ens va donar un dibuix de la seva furgoneta per pintar.

Nerea i Sebastian, alumnes de 4rt.

 

1

3
2

Treballem la veu

Divendres 10 de febrer,  els representants lectors de quart i de sisè, van fer les seves lectures en veu alta davant dels seus companys de cicle i de la Rosa Mateu, per demostrar-nos com de bé ho fan.

La Rosa és actriu, directora i professora de teatre, d’expressió i comunicació. Un any més els seus consells ajuden a millorar la capacitat expressiva de l’alumnat.

la-foto-1

“…Les persones que llegeixen en veu alta i aprenen poemes de memòria són més riques lingüísticament i espiritualment més sofisticades. Pensen millor i poden comportar-se millor…”  Narcís Comadira

SORTIDA A SANTES CREUS

El dia 7 de febrer els alumnes de 5è i 6è vam fer un visita al monestir cistercenc de Santes Creus, una barreja d’estils arquitectònics gòtic i romànic.

Tot seguit vam sortir de l’escola i  vam pujar a un enorme autocar, va ser un trajecte molt llarg però ens el vam passar cantant i jugant.

En arribar vam esmorzar i llavors vam fer tres grups. Més tard ens vam presentar als monitors, i immediatament ens van ensenyar les parts del monestir: el bonic claustre, el gran dormitori, la sala capitular, el locutori i l’església on hi ha enterrats Pere II el gran, el seu fidel company de guerra, Roger de Llúria, i a l’altra banda el seu fill Jaume II el just i la seva muller Blanca d’Anjou. També ens van explicar llegendes i vam fer activitats molt divertides com ara disfressar-nos de personatges medievals i construir un arc de creueria i una volta de canó; també vam aprendre a  orientar-nos. En fi, vam aprendre un miler de coses.

En acabar les activitats i amb ganes de matar el cuc, vam anar a una arbreda molt gran i amb taules de fusta i pedra, fins i tot hi havia un petit riu amb un pont. A continuació vam dinar i jugar una bona estona. Aleshores les mestres ens van dirigir cap al monestir altre cop.

En arribar vam intentar de veure un vídeo però el projector no funcionava. Aleshores mentre el reparaven vam anar a contemplar la cuina i el menjador. El monitor ens va avisar per anar a veure el vídeo… per fi funcionava!!!!

Va ser molt interessant ja que explicava com vivien els monjos i ens traslladava a l’edat mitjana a través d’imatges i objectes.

La tornada en autocar no va ser tan divertida perquè les professores ens van renyar i no vam poder fer res. Però quant les senyoretes no miraven, jugàvem una mica. A l’arribar ens en vam anar directes a casa.

Ens ho vam passar molt bé !!!

Alumnes de sisè

4 1 2 3

Practiquem hoquei patins a l’escola

A les classes d’educació física del mes de febrer els alumnes de cicle inicial un any més realitzen classes pràctiques d’hoquei, impartides pel Xavi Camell (entrenador de la Federació de Tarragona d’hoquei patins) . Dos dies a la setmana aniran a la pista del Casal per poder desenvolupar aquest esport.

La idea principal del projecte és que els més joves tinguin una primera aproximació a l’hoquei patins, aprenent primer a patinar correctament -d’altra banda essencial en aquest esport esport- i tastant els primers cops d’estic.
Un dels grans al·licients de l’activitat, que està impartida per un monitor qualificat, és el nul cost del material, ja que serà el club i l’escola, qui facilitarà tot el necessari per la pràctica de l’esport i l’Ajuntament ens cedeix les instal·lacions.

3 1 2

II Trobada d’escacs comarcal

Dijous 2 de febrer a partir de les 17:30h a la biblioteca de l’escola es va realitzar la trobada comarcal d’escacs. Hi van participar una seixantena d’escaquistes d’educació primària de les escoles de la Conca de Barberà.

Aquesta trobada té un caràcter lúdic i els alumnes inscrits hi fan tres rondes. Al mateix temps, els alumnes que comencen a aprendre’n, poden fer diferents jocs per aprendre a jugar-hi, a una zona habilitada on hi ha dues mestres que ho dinamitzen.

1 2

L’avi del Martí ens assessora

El passat dijous 26 de gener va venir a l’Escola Martí Poch l’avi del Martí Huguet de 6è i ens va respondre les preguntes que ens havíem plantejat sobre l’hort.

Seguidament ens va donar informació sobre la relació de la lluna amb les hortalisses, ja que aquesta fa una espècie d’iman que atreu les plantes. A continuació ens va dir quines plantes és millor sembrar al gener com ara els alls, les cols, els enciams, les faves, els pèsols,… a quants cm. es poden plantar i a quina profunditat, cada quant les poden regar, si són compatibles entre elles, si es fan molt altes, si és millor sembrar llavors o planter i per acabar quines malalties poden agafar.

2

En conclusió vam aprendre bastant informació que no sabíem. Així doncs ens vam decidir a plantar alls, enciams, faves i pèsols. Gràcies a ell ara ja sabem que aquestes hortalisses s’han de regar un cop a la setmana i més sovint si fa calor. S’han de plantar a 3-4 cm de profunditat i a una distància d’entre 10 i 30 cm. Sí són compatibles entre elles i cal estar alerta a les epidèmies de pugó. Un consell que ens va donar, va ser que les marietes es mengen el pugó i així es poden eliminar de forma natural. També que les faves i els pèsols era millor sembrar-los en llavors, en canvi els enciams millor en planter.

Finalment el Sr. Antonio ens va regalar unes llavors de favera i nosaltres li vam agrair la seva visita i col·laboració.

Gràcies Sr. Antonio !!!

1

L’hort escolar pas a pas

Al llarg del primer trimestre el comitè verd ha realitzat diverses reunions per decidir com havia de ser l’hort de l’escola i com s’havia d’estructurar. El treball a les classes i la presa de decisions amb els delegats de cada curs, juntament amb la col·laboració de l’AMPA, ha fet realitat el projecte.

Hem iniciat el segon trimestre plantant-hi: faves, cebes, enciams… i els més petits també van tenint cura de l’entorn: la zona enjardinada de l’entrada de l’escola, les flors de la terrassa…

images

Els avantatges que podem trobar amb la realització d’aquest projecte són:

Alumnes :

  • Major motivació en l’aprenentatge, ja que l’hort permet la participació de tots els i les alumnes, independentment del seu nivell i necessitats.
  • El seu treball afavoreix que es treballin unes actituds i valors cívics i ecològics.
  • Potencia el contacte amb la natura, donat que possibilita realitzar activitats que no es poden desenvolupar dins les quatre parets de l’aula, podent observar in situ els aspectes treballats. Per exemple: observar el cicle vital de les plantes, identificar les seves parts, mesurar,….
  • Facilita l’adquisició de comportaments responsables, ja que si no treballen l’hort les hortalisses es moren.
  • Aprendre a acceptar que a la vida succeeixen imprevistos que ens desbullen els nostres plans, i com no, hem de tirar endavant.
  • Possibilitat d’inferir coneixements apresos durant el projecte a altres contexts: familiar, social,…

Només s’estima allò que es respecta, només es respecta allò que es coneix i només es coneix allò que se’ns ensenya a descobrir.

16729440_1416895045008140_5317920771552520144_n 16684302_1416893885008256_8964092903718090290_n

16602911_1416894628341515_176317339688664368_n

16730573_1416894101674901_8778717847237096025_n

Sigues el canvi: per una Internet millor

El dia de la Internet Segura, 7 de febrer, ofereix l’oportunitat de reflexionar al voltant de la seguretat a internet per a joves i menors, des del ciberassetjament a les xarxes socials. Cada any la xarxa Insafe té com a objectiu estar a l’avantguarda de les noves situacions a la xarxa i escollir un tema que reflecteixi la preocupació del moment.

Enguany, el tema tractat a la xarxa ha estat la responsabilització de tothom per una Internet segura sota el lema:

SIGUES EL CANVI: PER UNA INTERNET MILLOR

Participa seguint el hashtag usat #SID2017 a les xarxes socials o bé assistint a la xerrada que hi haurà a l’Espluga adreçada a pares i mares.

interent-segura-pares-pee-espluga-2017