CONEIXEM OFICIS ARTESANS: EL PASTISSER.

La nostra escola cada curs treballa el mateix  projecte des de P-3 fins a 6è. Enguany el tema és: “Els oficis artesans de L’Espluga i els voltants”. A Educació infantil hem escollit el PASTISSER, ofici molt arrelat a L’Espluga.

Els objectius que ens hem proposat són: conèixer l’ofici, els estris que utilitzen, les tradicions artesanes de la pastisseria, establir relacions entre els dolços i les celebracions (castanyada, Nadal, Pasqua, Sant Joan,…) i el procés d’elaboració.

Per iniciar el projecte els nens i les nenes de parvulari hem anat de visita a la Pastisseria Farré-Gamell, empresa familiar de pastissers des de fa quatre generacions.

De camí i a mesura que ens anàvem apropant, l’olor de dolç ens guiava a l’obrador. Hem observat com s’elaboren artesanament les neules i els “vanos”, dolços típics de Nadal i que també se’n poden degustar tot l’any.

Els alumnes han gaudit veient i descobrint com es fa cada neula i han pogut contrastar els dos processos d’elaboració, un de manual i l’altre més mecanitzat.

La visita ha acabat, com no podia ser de cap més manera, assaborint els dolços.

Mestres Educació Infantilfrancoli 1

IMG_20141127_161657francoli 2

 

Eleccions al Consell Escolar

Dijous 27 de novembre el sector pares/mares va realitzar l’elecció dels seus candidats pel Consell Escolar. Amb una participació del 17,3%, els representants escollits han estat:

  • Jose Antonio Carayol Velasco
  • Jordi Bel Casanovas

Ocuparan el lloc de:

  • Gemma Pedrola Cid
  • Marta Vendrell Mitjans

A tots ells/elles els volem agrair la seva col·laboració.

L’ESCOLA MARTÍ POCH PARTICIPA A LA JORNADA DE RÀDIO ESCOLAR DE VILAFRANCA DEL PENEDÈS

 

La ràdio és un mitjà que a Catalunya compta amb una bona salut, tant pel que fa a les emissions, els oients, les entitats de ràdios locals o les agrupacions de radioaficionats.

La tendència ja ve de lluny i l’ús de la ràdio com a eina educativa, no és novedosa. Als anys vint, en època de la Mancomunitat de Catalunya, s’iniciaven a Barcelona les primeres emissions de ràdios escolars.

Aprofitant la facilitat dels mitjans actuals, ja fa quatre anys començava a l’escola Martí Poch el taller de ràdio internivells, en el qual partint de l’ajut mutu entre el grup i fomentant la iniciativa es donava la paraula als infants. El treball competencial de llenguatge oral i escrit, l’expressivitat, la superació personal, l’autonomia i el coneixement de l’entorn s’hi fan presents.

ràdio

El projecte s’ha presentat el passat 15 de novembre a Vilafranca del Penedès en el marc de la Jornada de Ràdio escolar, on s’han compartit experiències similars, emissions en directe realitzades pels alumnes, col·laboracions amb emissores municipals i conferències sobre la temàtica del dia.

Ens podreu trobar i escoltar a: http://empradio.blogspot.com.es/

radio

 Us deixem l’arxiu de la presentació: Radio Vilafranca1

L’enigma familiar 2014

L’ENIGMA FAMILIAR DEL MÀTIC

Hola família, sóc el MÀTIC, us animeu a resoldre aquest enigma?

Un jardiner ha de plantar 10 arbres en cinc files de quatre arbres cadascuna.
Com ho hauria de fer ?

ATENCIÓ: Si sabeu la resposta, ompliu la butlleta i la poseu a la BÚSTIA del MÀTIC, abans del 29 de novembre.

Màtic

Màtic

Els nostres castanyers i el Kidpix!

Kid Pix inclou una selecció d’eines que van més enllà de dibuixar línies i formes senzilles. Aquests inclouen:

Wacky Brush , conté una gran varietat d’opcions per a pintar diversos efectes sobre la imatge, com una línia de pintura que degota, una línia de formes o d’un atzar sense fulles de l’arbre .
Eina Mixer , ofereix diverses opcions per afectar tota la imatge amb distorsió, distorsió i efectes d’esvaïment.
Segells de goma , una col·lecció de petites icones que es poden afegir a la imatge d’una manera similar a la utilització de imatges predissenyades .
Eines Esborrat , aquests proporcionen diferents maneres d’esborrar diverses parts, o la totalitat, del seu dibuix. Per exemple, el pal popular de dinamita causaria tota la imatge a explotar en blanc i negre alternant cercles concèntrics .
Tint d’eines , que s’utilitza per escollir els colors que ja s’utilitzen en algun lloc del llenç.
Eina de text , inclou “segells de goma” de les lletres de l’ alfabet que parlen el nom de la lletra quan se selecciona.
Eina de mecanografia , inclou habilitats bàsiques per afegir text a la imatge en diferents tipus de lletra i mides diverses.

Amb totes aquestes possibilitats hem elaborat els dibuixos que podeu visionar. Penseu que és un treball força delicat i precís.

L’hora d’anglès

El Punt avui TV , va començar el passat 10 de novembre, una programació d’una hora diària en anglès, de 6 a 7 de la tarda, amb reemissions durant el cap de setmana. Podeu visionar el primer  programa en el següent enllaç:

El Punt Avui TV website: http://www.elpuntavui.tv/programes/english-hour.html

Els dilluns, dimecres i divendres l’emissió comença amb “The Clas” una sèrie que documenta la vida d’una classe d’anglès de primer de primària en una escola pública de BCN. La sèrie vol documentar el procés d’aprenentatge vist des dels ulls dels nens i nenes. Més enllà de la classe i els seus continguts d’aprenentatge, la sèrie va presentant aspectes de tot el que envolta el món de l’escola i el procés educatiu. Al fina de cada capítol de “The Class”, s’emet “Story Time” durant el qual tres diferents narradores ( professores de l’Institut Britànic) expliquen un conte en anglès. La resta de la programació de “L’hora d’anglès” l’omplen programes de debat, tertúlia i entrevistes on parlants nadius i no nadius utilitzen l’anglès com a eina de comunicació per assegurar la presència natural de la llengua anglesa en l’espai comunicacional de Catalunya.

La sèrie compta amb la col·laboració del Estudis de Comunicació Audiovisual de la Universitat Pompeu Fabra, el Departament d’Ensenyament  i l’assessorament d’APAC ( Asssociació de Professors i Professores d’anglès de Catalunya).

El punt Avui complementa aquesta oferta amb la publicació de la coneguda revista mensual “Catalonia Today” i la inclusió – també a partir del 10 de novembre- en l’edició en paper d’El Punt Avui de dues pàgines en anglès relacionades amb els continguts informatius del dia.

safe_image

 

Exhibició de tennis taula

Dilluns dia 10 de novembre vam gaudir de la visita a l’escola de dos esportistes del Club de Tennis taula de Borges Blanques que al llarg de la tarda ens van oferir una bona exhibició de joc dirigit a l’alumnat de Cicle Mitjà i Cicle Superior.

HPIM4891

L’alumnat va poder conversar amb l’entrenador, l’Albert Duch, que setmanalment tenim al centre, i l’Albert Soler,  jugador professional del club.

L’Albert Soler ens va explicar anècdotes i premis que ha rebut al llarg de la seva carrera esportiva. També ens va meravellar amb els tocs que feia: per sota les cames, assegut al terra, canviant la pala de mà…

HPIM4901

Amb aquesta exhibició els alumnes, que setmanalment practiquen aquest esport en el centre, van poder demostrar als seus companys el bon nivell que van assolint.

També es va aprofitar l’ocasió per facilitar la pràctica del tennis taula a tot l’alumnat dels dos cicles  que ho va voler provar.

HPIM4886

Moltes gràcies!

LES “VETES I FILS” ANEM D´EXCURSIÓ

Aprofitant la bonança de la tardor els alumnes de primer i segon  hem realitzat la primera sortida de curs a l´Espluga.

 El dia 21 d´octubre, dia de Santa Úrsula  – patrona de les puntaries-  vam anar al Museu de la Vida Rural. Allí vam veure els oficis artesans com el llenyataire, el boter, el ferrer, el baster.. i les eines que utilitzaven per treballar. La seva feina era molt dura i els costava molt de temps acabar una tasca.

Ens vam fixar especialment en l’ofici de sastre perquè aquest curs treballarem els oficis artesans de l’Espluga al nostre projecte interdisciplinari i els alumnes de cicle inicial hem escollit els oficis relacionat amb el nom de la nostra classe “Vetes i fils”.

També vam fer el  taller “L´ofici atrapat” que consistia en elaborar un collage a partir de materials que utilitzen normalment les modistes i els sastres: cremalleres, fils, botons, llana, trossets de roba… Tot això, i la nostra creativitat, va donar com a resultat uns quadres molt originals.

Després de dinar al Parc Fluvial vam anar a visitar  el grup de puntaires de l´Espluga “Els quatre gats”. Aquestes senyores es reuneixen un cop per setmana per fer punta de coixí a l´Oficina de Turisme.  Ens van ensenyar les seves obres, fins i tot en van deixar tocar els boixets  i  van respondre de manera molt amable a les nostres preguntes. Ens va agrada molt estar amb elles una estona perquè ens van explicar moltes coses i vam veure que a elles també els agradava ensenyar-nos com feien anar els boixets i les puntes tan boniques que sortien.

Alumnes de cicle inicial

                              Alumnes de cicle inicial

Va ser un dia diferent i que també ens va servir per conèixer, jugar i relacionar-nos amb els companys de cicle.

Cicle Inicial.

 

La ràdio a l’escola

Jornada “La ràdio a l’escola”
La veu de les escoles i els instituts a la xarxa

15 de novembre de 2014, Vilafranca del Penedès 

#jradioiescola

La ràdio és un mitjà de comunicació amb un gran potencial educatiu i dinamitzador. Ja des dels seus inicis el 1924, a Catalunya, hi ha hagut experiències radiofòniques en l’àmbit escolar. Les emissores radiofòniques catalanes, ja siguin municipals, institucionals, privades o creades a les escoles i instituts són moltes i constitueixen un patrimoni col·lectiu imponent.


La ràdio també s’ha adaptat a l’era digital. A través de la xarxa ofereix molts avantatges: immediatesa, la ràdio a la carta, elaborar podcasts en línia, emetre des d’un dispositiu mòbil… La ràdio com a eina pedagògica té un valor important ja que fomenta el desenvolupament de la competència comunicativa (lectura, escriptura, expressió oral…) a través d’una activitat viscuda i motivadora, que afavoreix el compromís de l’alumne amb allò que escriu i difon, a més de suposar la necessitat de conèixer l’entorn que l’envolta per tal de poder crear els programes radiofònics. 

Una mica d’història

El 1988  es van fer unes jornades de ràdio a les escoles, organitzades pel Departament de Presidència i el Departament d’Ensenyament.

El 1998 el Departament posa en marxa el projecte

XTEC Ràdio amb un servidor d’Streaming. El 2005 s’activa la universalització del projecte augmenta el nombre d’emissores escolars i es viu un moment fèrtil i vigorós en aquest àmbit.  La Jornada de ràdio i escola del setembre de 2005, organitzada conjuntament pel Departament d’Educació i la Facultat de Ciències de l’Educació de l’UAB i la Mostra de produccions audiovisuals escolars, del 2007 al 2010, en són un bon exemple.

L’any 2006 es crea un grup de treball, el grup de treball XTEC Ràdio, integrat per una dotzena de docents que participaven en experiències radiofòniques i tres tècnics del Departament d’Educació, que durant un parell de cursos van gestionar i coordinar esforços en aquest àmbit.

El curs 2006-07 es procedeix a una dotació de 152 maletes de ràdio XTEC Ràdio a centres i serveis educatius.  I la nostra escola és una d’elles.

Des del Departament d’Ensenyament  ( SSTT Barcelona Comarques, el CRP de l’Alt Penedès i l’Àrea TAC) sorgeix la iniciativa de tornar a posar en marxa un grup de treball de ràdio per tal de, a partir de les experiències més properes, coordinar i dinamitzar les iniciatives radiofòniques de l’àmbit educatiu català. Com a primer pas es considera oportú convocar una jornada de ràdio dirigida a escoles i a instituts. Per aquest motiu l’Escola Martí Poch s’hi inscriu i és escollida per explicar l’experiència en ràdio que des de fa temps duem a terme.

radio

Objectius de la jornada

  • Recuperar les Jornades de ràdio a l’escola i posar en contacte els centres i persones que ens aquests moments estan fent ràdio en escoles i instituts.
  • Revisar els nous estàndards de ràdio a Internet amb els dispositius mòbils.
  • Detectar noves experiències, recursos, aplicacions,…
  • Posar en contacte serveis educatius interessats  en muntar un grup de treball de ràdio que generi mecanismes de coordinació entre les diferents iniciatives radiofòniques de l’àmbit educatiu català.