Lectura

3-6 anys

En aquesta etapa els nens ja dominen el llenguatge oral i s’inicien en el procés d’aprendre a llegir i escriure. Per despertar l’hàbit lector, és positiu compartir el gust pel món dels llibres dins l’espai familiar.

Per escollir un conte per als vostres fills tingueu present que a partir dels 3 anys ja poden tenir una mica de text, amb vocabulari o frases senzilles i amb lletra grossa, tot i que encara han de tenir imatges que els ajudin a comprendre el text.

Per reforçar el seu procés d’aprenentatge de la lectura:

• expliqueu o llegiu contes, inventeu històries de manera habitual;
  • trieu contes adaptats als seus aprenentatges i rutines;
  • aneu sovint a les biblioteques amb ells, tant per triar llibres adequats per a la seva edat com per participar en les activitats que s’organitzen;
  • visiteu llibreries per conèixer les novetats, demanar consell sobre els temes que agraden més en aquestes edats o participar en les activitats que organitzen. A més, pot ser una activitat lúdica i divertida per fer en família.

6-12 anys

En els primers anys d’aquesta etapa els fills estan acabant d’assolir la mecànica de la lectura. Necessiten, per tant, llibres amb capítols curts, lletra grossa i amb imatges (dibuixos o fotografies) que ajudin a entendre la història.

A partir dels 9 anys, són més autònoms a l’hora de llegir i tenen més criteri per escollir les lectures que els interessen. Els llibres ja poden tenir capítols més llargs, històries més complexes, menys il·lustracions i informacions de temes actuals que siguin del seu interès.

Per estimular la seva imaginació i educar-los en l’hàbit lector, heu de tenir en compte que:

• en els primers anys prefereixen els llibres que relaten històries quotidianes i llegendes o faules amb varietat de personatges (reals i fantàstics);
  • a partir dels 9 anys els agraden les històries d’acció més complexes (misteri, ciència-ficció, còmics) i amb personatges que s’enfronten a problemes propis d’aquestes edats (la relació amb els amics, les seves emocions…);
  • és convenient que els acompanyeu a la biblioteca que tingueu més a prop de casa perquè mirin i triïn llibres, perquè participin en activitats lúdiques sobre lectures o perquè puguin estudiar, fer deures o treballs escolars;
  • també podeu anar amb ells a alguna llibreria, on us poden orientar sobre les darreres novetats, quins llibres els poden agradar més, etc.