Forum Jove: seminari “Rius per a viure’ls” 2008/09

Antecedents

El Camp d’Aprenentatge del Delta de l’Ebre ve oferint des de 1985 programes i activitats didàctiques que aborden els diferents aspectes del riu a les Terres de l’Ebre: cursos de formació sota el nom de “Conèixer l’Ebre”, sortides amb alumnat a l’assut de Xerta-Tivenys i a la desembocadura del riu, o actuacions de descoberta i sensibilització com l’aplicació del Projecte Rius a l’Ebre.

Amb el nom de Rius per a viure’ls, al curs 2007/08 es posen en marxa projectes i activitats amb el professorat i alumnat de secundària del Baix Ebre i Montsià, i es participa en la Trobada de Joves de l’Expo de Saragossa.

La següent proposta formativa pretén continuar amb aquesta línia encetada, tot oferint continguts, propostes i recursos per a la planificació i realització d’activitats educatives en l’àmbit del riu Ebre.


Objectius

  • Caracteritzar el riu Ebre en els diferents trams objecte del curs.
  • Presentar les propostes de treball amb alumnes o assistents de diferents equipaments d’educació ambiental que treballen en l’àmbit del riu Ebre.
  • Analitzar els criteris d’actuació, metodologia, marc conceptual, etc que puguin ser d’interès a educadors.

Destinataris

Professorat de primària i secundària.


Lloc i horari

IES Joaquim Bau de Tortosa.

17,30 h. a 20 h.


Programa i contingut

4 de març, dimecres

Conferència

 “Com treballar el riu amb els alumnes”

A càrrec de Antoni Santisteban. Professor de didàctica de les Ciències Socials. Universitat Autònoma de Barcelona.

Guió:

  • L’estudi del riu i l’aprenentatge conceptual
  • Didàctica del riu: complexitat i interpretació
  • Riu i espai: nivells d’anàlisi i construcció del territori
  • La lectura del paisatge: “el país de l’aigua”
  • L’estudi del riu i la consciència històrica / consciència temporal
  • El riu com a patrimoni
  • Transdisciplinarietat: el riu natura i societat
  • El riu i la ciència: indagació, descobriment i reconstrucció
  • La formació del pensament crític i creatiu: problemes i conflictes sobre el riu
  • Ensenyament del riu i llenguatge

11 de març, dimecres

Conferència

“El riu Sènia”

A càrrec de Víctor Reverté . Centre Educació Ambiental Arabogues.

Guió:

  • Presentació: educació ambiental al Centre d’informació del PN dels Ports.
  • Introducció a l’espai natural: el riu Sènia, un riu que naix als Ports.
  • Desenvolupament d’una sortida al riu Sènia:
  •             Itinerari.
  •             L’estat de salut dels rius. Bioindicadors.
  •             Paisatge.
  •             El bosc de ribera i les seves funcions. Espècies.
  •             Treball amb claus dicotòmiques.
  •             Les plantes; fulla, flor, fruit, llavor.
  •             La fauna lligada al riu a través dels seus rastres.
  • Els aprofitaments humans: fàbriques de paper, molins fariners, peixeres, sèquies, etc.
  •             L’aigua, un recurs escàs ahir, avui i demà.

14 de març, dissabte

Conferència i sortida de camp

La reserva de Sebes i el Meandre de Flix.

Guiada per Pere Josep Jiménez . Entorn d’Aprenentatge – Grup de Natura Freixe.

Conferència. 9,30 a 11 h.

Guió:

  • L’Ebre a Flix: el meandre i l’embassament.
  • Propostes educatives de l’Entorn d’Aprenentatge de Sebes per als centres de secundària de les Terres de l’Ebre.

Sortida. 11 a 14 h.

  • La reserva de Sebes
  • El meandre de Flix
  • L’embassament

18 de març, dimecres

Conferència

Estudi del riu Estrets com a element vertebrador d’un crèdit de síntesi. Altres ofertes educatives entorn al riu.

A càrrec de Vicky Carles. Gubiana dels Ports. E A 094.

Guió:

Presentació:

L’estudi de l’entorn fluvial en el Parc Natural dels Ports; una eina educativa per a diferents situacions escolars.

El Crèdit de síntesi.(Aprofundiment i rigor científic)

    • Plantejament metodològic;
    • Organització per equips. Treball previ i posterior.
    • Treball de camp i recollida de dades.
    • Continguts de l’itinerari del riu Estrets;
    • Orientació i situació en el mapa.
    • Els treballs de l’aigua.
    • Diferenciació entre tres ambients de vegetació mediterrània.
    • La fauna associada al riu. Petjades i rastres.
    • Observació de voltors i cabres salvatges.
    • Els macroinvertebrats, bioindicadors de la salut d’un riu.
    • El riu i es humans. Conreus i aprofitaments.
    • Altres activitats lligades al riu.( Emocions i sensacions)

25 de març, dimecres

Conferència

“El riu com a recurs per a l’Educació Ambiental”

A càrrec d’Óscar Cid i Albert Gonzàlez del CdA del Delta de l’Ebre

Guió:

  • L’Ebre a la desembocadura: entre mar i riu.
  • El treball del Camp d’Aprenentatge a l’Ebre.
  •             Oferta didàctica.
  •             Metodologia de treball.
  •             El treball previ al centre.
  •             Per què els rius han d’arribar al mar?
  •             Contextualització i organització del treball.
  •             Treball de preconceptes.
  •             Recollida de mostres al camp.
  •             Experimentació al laboratori.
  •             Anàlisi de dades i elaboració de conclusions.
  •             Què podem fer a casa nostra pel riu?.

MATERIALS DEL SEMINARI

 Introducció al riu Sènia

 Desenvolupament d’una sortida al riu Sènia

L’educació ambiental al riu Sènia

 Sebes i meandre de Flix. Entorn d’aprenentatge

 Estudi del riu Estrets

Els macroinvertebrats d’aigua dolça 

El medi natural del delta de l’Ebre

Estudi dels ecosistemes aquàtics del Delta