Per Sant Jordi: taller de rapsodes

En el marc de la matèria Literatura universal l’alumnat hem elaborat una pràctica de recitació, tot construint un vídeo de cara a l’acte de lliurament de premis del certamen literari de Sant Jordi, que tindrà lloc el dia 21 d’abril.
És un poema de Gabriel Aresti que ens parla del drama dels desnonaments i de la resistència i lluita de la societat sobre aquesta injustícia.

Esperem que us agradi.

Els àudiotextos: un nou recurs al teu servei

Estem acostumats a llegir en veu alta o la lectura silenciosa, però no ens adonem que el llarg de la història de la literatura la majoria dels textos literaris foren concebuts per a ser escoltats, perquè la majoria de la població era analfabeta.

El nostre blog oferirà a partir d’ara un seguit d’àudios amb la reproducció de textos i fragments d’obres cabdals de la literatura universal.

Per obrir el foc et mostrem com fer-ho, a partir d’una selecció de textos dels primers continguts literaris del curs: les primeres literatures. En els temes següents ja haureu de ser vosaltres els que exercitareu la vostra competència oral.

• La literatura de les primeres civilitzacions:
      • L’ART DE LA GUERRA

• La literatura bíblica
      • CANTIC DELS CÀNTICS [Antic Testament: Càntic, 7, 7-10]

• PARÀBOLA DEL FILL PRÒDIG [Nou Testament: Lluc, 15, 30-32]

La dignitat del professor honrat

pensador-01L’ensenyament de la literatura és útil socialment, entre altres coses, perquè mostra que la paraula pot utilitzar-se també per al bé. Una paraula pot ferir i pot matar. Però també pot salvar, també pot emocionar, també pot embellir el món.

Comparteixo amb vosaltres l’enllaç a un article recentment publicat en premsa sobre aquesta qüestió d’Oriol Pi de Cabanyes, qui com a professor universitari, periodista i escriptor, director de la Institució de les Lletres Catalanes (1988-1996) i responsable de Relacions Culturals de la Generalitat de Catalunya, aporta una nova visió de síntesi al debat sobre l’ensenyament de la literatura a la secundària. I ens alerta també que una societat que no respecta els seus mestres i professors és una societat en descomposició.