Els ulls de Taüll

ELS ULL DE TAÜLL

Les pintures de l’església de Sant Climent de Taüll de 1123 són d’una qualitat excepcional, especialment l’imponent el Crist en majestat del seu absis, imatge emblemàtica del romànic. Tenint present que l’església era el temple de Deu a la Terra, per tal de reflectir aquest ordre universal que fluïa de la divinitat, era necessari que la seva estructura anés més enllà de les necessitats purament constructives i observés certes lleis simbòliques. Per l’home de l’època medieval, l’absis era, tanmateix, el contenidor i guia de totes les oracions i anhels. Si per el camperol l’església era el lloc on trobava la seva raó de ser i la seguretat física que no tenia en la seva vida quotidiana, per a la classe religiosa, amb un objectiu clar encaminat al poder temporal, l’església era el lloc per evidenciar d’una manera extremadament cruenta i efectista els perill que assajaven a les criatures humanes en cas d’abandonar-se a les preocupacions i plaers terrenals.

En una societat bàsicament analfabeta la manera de fer arribar aquest missatge varen ser les imatges, que a manera de recordatori mostraven el refusable d’aquest món i el sublim del més enllà. La lluita entre el bé i el mal, entre el desig i la llei, i la via de salvació, eren unes constants visuals que gravitaven contínuament sobre l’ésser humà i l’assetjaven des de la mateixa porta fins el més profund de l’absis. La decoració de l’església no només era una bíblia gràfica, era també un codi d’actuació.

En aquest projecte treballarem el concepte de Romànic a través de les pintures de Sant Climent de Taüll per tal de descobrir els lligams que persisteixes avui:

• Que ha arribat als nostres dies d’aquella societat?
  • Quins nexes té amb la societat actual?
  • Quin sentit tenen els projectes de conservació i museístics actuals?
  • Quines influencies reconeixement en la obra de Picasso?
  • Que té a veure la religió amb el món de la publicitat?

Segons afirma l’historiador Xavier Barral i Altet :

“L’arquitectura romànica catalana, com la d’altres països de l’Europa occidental, ha patit, durant la segona meitat del segle XX, el resultat sovint negatiu del seu propi èxit, del turisme de massa, de la utilització en clau nacionalista del que s’ha volgut que representés l’art romànic, en cada cas, per el passat de les nacions actuals.”

“Nosaltres no veiem els monuments romànics tal com eren a l’edat mitjana, sinó més aviat tal i com els han anat configurant els diversos restauradors del segle XIX fins avui”[1]

Des de el recorregut que proposem intentarem donar resposta a totes aquestes preguntes tot observant els punts d’inflexió que assenyala Barral i Altet.

___________________________________________________________________________     [1] BARRAL I ALTET,X. L’arquitectura religiosa d’època romànica a Catalunya (Segle XI-XIII): balanç i notes critiques. Catalan Historical Review nº 4, Intitut d’Estudis Catalans, Barcelona, 2011.

Música medieval

AVE MARIS STELLA

Ave Maris Stella (“Salve Estel del Mar”) és un himne llatí. El seu nom prové del fet que comença amb aquestes tres paraules. Es canta en la Litúrgia de les Hores de l’Església catòlica en les festes marianes, concretament en Vespres. El text es coneix des del segle IX; el seu autor és desconegut (s’ha atribuït a autors diversos; entre ells, a Venantius Fortunatus i Pau el Diaca). És un dels molts himnes marians medievals, com la Salve Regina o l’Stabat Mater.

Anem a investigar

LES PINTURES MURALS DE L’ABSIS DE SANT CLIMENT DE TAÜLL

El contingut d’aquest interactiu s’estructura en 7 seccions organitzades per ordre cronològic a partir del seu centre d’ interès principal: les pintures murals completes del 1123.El conjunt se centra en la comprensió de diversos aspectes d’aquestes pintures murals que, alhora, es poden fer extensius a la comprensió de l’època romànica. El contingut de cadascuna de les seccions s’entrellaça amb el de les altres. Cada recurs es pot complementar i tractar de manera transversal.L’objectiu és donar una visió de conjunt del projecte, facilitar eines per organitzar la recerca de la informació tot introduint les qüestions més rellevants.

logo_educaixa_cat

Pintures murals de Sant climent de Taüll

Qui és aquest home i on està mirant?

captura-de-pantalla-2017-02-27-a-las-7-40-46

En aquesta proposta construirem una nova mirada sobre aquesta obra. Consisteix a fer un petit treball d’investigació vinculat al Romànic, més concretament a la figura del pantocràtor de Sant Climent de Taüll, prenen com a referencia una nova perspectiva. L’objectiu és potenciar que l’alumnat es formuli preguntes i problemes vinculats a la relació entre obra i context. Considerarem tres vies d’apropament:

• La descripció dels aspectes visuals i procedimentals de l’obra.
  • El context cultural en el que s’ha produït.
  • La intencionalitat de l’artista.

Un aspecte que necessàriament apareixerà de forma zigzaguejant és el context cultural de l’alumnat, el lloc cultural des de el qual s’està parlant i és tan important o si més no, tant influent com la pròpia obra.

L’alumnat farà un seguit de tasques i diferents activitats individuals i grupals l’objectiu finals de les quals serà la creació d’un curtmetratge que pot ser un documental o bé un film de ficció que mostri i testifiqui els aspectes treballats.

@teresadibu