“Una descripció val més que mil paraules”

Continuant el projecte “Construïm un relat 2.0” ara començarem una Seqüència Didàctica per treballar el text descriptiu.

Ho farem al llarg de sis sessions a l’aula dins l’horari de l’assignatura de català. Els dilluns i dimecres.

Trobareu tots els arxius i enllaços necessaris a la vostra carpeta del Drive que ja us vaig compartir i que porta per nom Català.

Per començar a ensalivar boca aquí us deixo el meu avatar i pel proper dia m’heu de portar la descripció del meu personatge, compte amb l’ortografia!

 

 

 

 

 

Plantilla projecte curs tac

 

Llicència de Creative Commons
La descripció de Mireia Gasch està subjecta a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons

Construïm un relat 2.0

Heu de construir un relat a partir de la lectura i posteriors activitats del llibre “Cicatrius de 1714” d’ Andreu Martín.

 

cicatrius de 1714

Autor/a: Andreu Martín Coberta: L’Onze de Setembre de 1714 (detall) d’Antoni Estruch (1872 – 1957), oli sobre tela, 254 × 400 cm. Fons d’art d’Unnim CaixaFormat: 13×20,5 cmPàgines: 248Edició: 3ISBN: 9788490260944De l’apèndix: Jordi Mata Viadiu

Us podeu descarregar el dossier de l’alumne clicant la fotografia del llibre, us durà a un enllaç on podreu imprimir-lo o desar-lo en el vostre ordinador en format Pdf.

Un cop descarregat l’heu de completar individualment en un document de Google Docs i guardar-lo a la carpeta del Drive que us he compartit, la carpeta porta per nom: Treballs de català. El vostre document el guardeu amb el nom de Dossier + el vostre nom, cognom i curs+cicatrius de 1714.

Després haureu de crear, organitzats en grups, una narració inspirada en la lectura d’aquest llibre.

En el següent enllaç teniu un Pdf on s’explica què són les narracions digitals,els elements que les caracteritzen, com construir una narració digital…narracions digitals

1. Per fer aquesta narració primer us cladrà fer una pluja d’idees sobre el tema, el títol, els personatges, el tipus de text (narració, còmic, poema…), l’ambientació (època, situació geogràfica, situació històrica, política…). Podeu utilitzar un mural col·laboratiu com Padlet per fer-la.

Us passaré l’enllaç del padlet compartit a cada un dels grups a on haureu de fer la vostra pluja d’idees. Trobareu un panell similar a aquest

En el següent vídeo de Princippia trobareu un tutorial que us explica com fer servir aquesta eina.

2. Feu un esquema de la que serà la vostra narració. Per fer-la  us poden ajudar els passos de la següent fitxa de l’equip Espurna, http://es.calameo.com/read/000197215ab115067db67 Cal elaborar una fitxa similar, sense fer les dues darreres pàgines  i penjar-la en el drive, en la carpeta compartida per els membres del grup i el mestre.

3. Fer un mapa conceptual amb l’esquema de la vostra narració que inclogui els aspectes més rellevants: títol, personatges, situació o problema, nus, desenllaç, il·lustracions, crèdits… Aquest mapa conceptual el podeu fer amb Pooplet http://popplet.com/ o similar.

En el següent enllaç trobareu un manual per aprendre com funciona aquesta eina. Autor Cesar Vallejo.

4. Decidiu quina eina TIC voleu utilitzar per construir el vostre relat, la podeu triar en els següents enllaços :

https://sites.google.com/site/2onatardortictallernarracions/per-crear-narracions http://odissea.xtec.cat/course/view.php?id=25883, a l’apartat eines i recursos.

http://www.tressisens.net/expressio/narracions.htm

http://www.slideshare.net/

5. Després, un cop creada la vostra narració digital, l’haureu de publicar en el Sites de la classe, creat pel mestre i/o enviar-me el codi per incrustar-lo en aquest blog

6. També haureu de respondre una rúbrica d’autoavaluació (creada a partir del treball DESENROTLLAMENT DE LES COMPETÈNCIES AMB LA CREACIÓ DE RELATS DIGITALS . Antoni de la Torre IES Joanot Martorell de València) de forma individual que trobaran en el drive i enviar-la al mestre (formulari de google forms). Rúbrica on podeu veure què és el que jo us avaluaré, els criteris d’avaluació que faré servir per valorar la vostra tasca.

Serà un formulari com aquest:

7. D’acord amb els companys del grup respondreu entre tots una rúbrica de grup que us trobareu en la carpeta del Drive.

Rúbrica d’autoavaluació del treball en grup. Autora Carme Barba, modificat per Mireia Gasch

Organització

Ens ha costat organitzar-nos

Ens hem organitzat força aviat i hem treballat conjuntament

Ens hem organitzat bé i ens hem repartit el treball

Ens hem organitzat de manera ràpida i eficaç, ens hem repartit el treball

Col.laboració

Ens ha costat compartir  idees

Alguns hem aportat idees

La majoria hem aportat idees i suggeriments

Tots hem aportat

idees i suggeriments significatius

Cerca d’informació

No hem trobat informació per treballar

Hem trobat informació però no ens ha estat útil

Hem trobat alguna infirmació útil

Hem trobat i analitzat informació que ens ha ajudat a fer el treball

Concentració

Hem divagat  i ens hem distret parlant d’altres coses

Hem perdut una mica el temps , però aviat ens hem concentrat en el treball

Hem anat directes  a realitzar la  tasca

Ens hem concentrat completament en la tasca

Aspectes 

emocionals

No m’he sentit gens a gust en el meu grup

A vegades no he estat del tot a gust en el meu grup

Quasi sempre m’he sentit a gust en el meu grup

Sempre m’he sentit a gust en el meu grup

Altres aportacions que vulguis fer

Activitat dissenyada per Mireia Gasch, de l’escola Sant Josep Teresianes,

Nom de l’activitat: CONSTRUÏM UN RELAT 2.0

Àrea/Matèria/Nivell: Català 1r 2n ESO

Descripció de l’activitat: Està tot detallat en l’article de les línies anteriors.

Organització de l’alumnat: Algunes tasques són individuals i altres en grups (4-5 persones)

Recursos necessaris:

  1. Llibre “Cicatrius de 1714”. Andreu Martín
  2. Dossier personal de l’alumne. El Gust per la Lectura. Departament d’Ensenyament Setembre 2014 CC
  3. Google Docs, Drive
  4. Document “Relats 2.0, Històries Digitals o Storytelling2. Departament d’Ensenyament
  5. Padlet
  6. Vídeo tutorial de Princippia
  7. Calameo, fitxa de l’equip Espurna “Què m’expliques?
  8. Popplet
  9. Manual de popplet de Cesar Vallejo
  10. Slideshare o similar
  11. Rúbrica d’autoavaluació i de valoració del mestre. Formulari de  Google Forms
  12. Rúbrica del treball en equip de Carme Barba i modificada per Mireia Gasch

DIMENSIONS I COMPETÈNCIES QUE ES TREBALLEN

Dimensió 1. INSTRUMENTS I APLICACIONS.

Competència 2. Utilitzar les aplicacions d’edició de texts, presentacions multimèdia i tractament de dades numèriques per a la producció de documents digitals

Competència 3. Utilitzar les aplicacions bàsiques d’edició d’imatge fixa, so i imatge en moviment per a la producció de documents digitals

Dimensió 2. TRACTAMENT DE LA INFORMACIÓ.

Competència 5. Construir nou coneixement personal mitjançant tractament de la informació.

Dimensió 3. COMUNICACIÓ INTER-PERSONAL I COL·LABORACIÓ.

Competència 7. Participar en entorns de comunicació interpersonal i publicacions virtuals per compartir informació.

Competència 8. Realitzar activitats en grup tot utilitzant eines i entorns virtuals de treball col·laboratiu.

Dimensió 4. CIUTADANIA, HÀBITS DE CIVISME I IDENTITAT DIGITAL.

Competència 11. Actuar de forma crítica i responsable en l’ús de les TIC, considerant aspectes ètics, legals, de seguretat.

Perquè aquest bloc

 

Les tecnologies digitals faciliten que el desplegament del currículum pugui estar al servei del procés d’aprenentatge de l’alumne/a. El canvi metodològic suposa buscar maneres per dinamitzar el currículum apropant-lo a contexts d’aprenentatge significatiu. En aquest escenari, l’ús de les tecnologies digitals en tant que tecnologies de la informació i comunicació és fonamental. 
Per això és necessari organitzar els recursos i sistematitzar metodologies col·laboratives  i eines digitals que ens permetin aconseguir el nostre objectiu.
Mireia Gasch

Recursos per a la ESO