Projecte del bloc de pràctiques

LES FESTES A L’ESCOLA és el tema que uneix les activitats que surten en aquest bloc i que van encaminades a confeccionar el projecte del bloc de pràctiques del curs DEI2. Com que no he volgut eliminar totes les experiències que havia posat en aquest bloc he numerat de l’1 al 6 les activitats que he volgut utilitzar pel projecte, espero que us agradin.

He intentat fer una mostra de les festes populars que treballem a l’escola al llarg del curs, incloent-hi la Festa Major que celebrem a l’escola on treballo i que per nosaltres té molta importància donat que fa referència als noms que tenen les nostres classes d’educació infantil (nans, bastoners, correfocs, dracs, gegants i castellers). Les activitats que aquí es mostren estan pensades per P-4 tot i què algunes també estan adaptades i es poden fer a P-5.

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Activitat 6-Sant Jordi

Aquí teniu una cançó que començarem a aprendre la setmana anterior de Sant Jordi. Primer els nens i nenes l’escolten sencera, després anem aprenent la lletra per estrofes, fent diferents entonacions sense música i després amb música. Cada dia podem aprendre una estrofa, finalment el dia de Sant Jordi la podem cantar tota sencera al final de la representació de la llegenda que ens fan els alumnes de 5è. i 6è. de la nostra escola.

 

Sant Jordi arriba
com un cavaller,
amb la seva llança
travessa el carrer.

Ja veu la princesa
que el drac vol menjar,
si no es dóna pressa
ella morirà.

Li clava la llança,
cau escalabrat;
la pobra princesa,
visca s’ha salvat!

La rosa creixia,
Sant Jordi l’ha agafat
i a la princesa
ja li ha regalat.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Activitat 5 -Un pòster per treballar el Carnaval

Hem preparat un pòster digital per poder treballar el Carnaval a la classe. A aquest Glogster li podem donar moltes utilitats, podem començar a treballar el Carnaval 15 dies abans de la festa i així li podem treure molt de suc a la festa, aquestes són algunes de les activitats que us proposo:
-Aprendrem la cançó “Ara arriba el Carnestoltes”, la posarem diferents vegades a la classe perquè els nens i nenes la puguin aprendre.
-Veurem com es balla la dansa del Tio Fresco que més tard treballarem dins l’àrea de música, aquesta dansa la treballarem primer amb mig grup i més tard amb els altres alumnes del grup-classe.
-Amb els de P-5 podem llegir el pregó que fa el Carnestoltes. Amb els de P-4 podem fer hipòtesis sobre que deu dir aquell cartell, intentar llegir aquelles paraules que coneixem (Carnaval, Plaça de la Pau, els números), amb la resta del cartell ens continuem preguntant què deu dir la resta del text, dades que ens faltin sobre la festa de Carnaval. Aquest treball estaria bé fer-ho amb la meitat del grup. Amb aquells infants que presenten més dificultats els ajudem a llegir les paraules que són més fàcils i que ells puguin conèixer, o fins i tot els números que apareixen i que per ells poden ser més fàcils.
-Amb les consignes del rei Carnestoltes sobre la setmana boja podem fer el mateix que en el punt anterior.
-Mirarem i escoltarem el conte de Carnaval al Bosc. Un cop explicat el conte ens assegurarem la seva comprensió per part dels alumnes, personatges que hi surten, conflicte entre la papallona i el cargol, la solució que hi posa el follet, la festa… El conflicte entre els dos personatges principals ens pot servir també per solucionar algun problema que sorgeixi entre dos nens o nenes. Finalment podem fer un teatre amb aquesta història.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Activitat 4 -S’acosta el Carnestoltes

A la classe estem treballat el conte del Flautista d’Hamelín ja que aquesta serà el tema per la nostra disfressa de Carnaval. Primer utilitzarem el conte de la prestatgeria que hem confeccionat per aquesta ocasió, on es representen diferents seqüències del conte. Després ens assegurem la comprensió del conte tornant-lo a explicar amb alguns errors que els nens i nenes segur que ens corregiran, comentar quins personatges surten, què fan, treballar l’honestedat (en alguna tutoria ens pot servir aquest valor per fer una reflexió). Farem la representació teatral d’aquesta història amb els nens i nenes de la classe.
El conte el treballarem durant dues setmanes: l’anterior i la mateixa setmana de Carnaval.

La comprensió d’aquesta història la podem reforçar a través d’aquest vídeo d’Una mà de contes:

Publicat dins de General | Deixa un comentari

El patge ens visita a l’escola

Un patge del rei ros ens va visitar a l’escola els últims dies del trimestre. Sort que ja teníem a punt unes cartes amb el dibuix de les joguines que volíem, d’aquesta manera els hi vam poder donar al patge per què els hi fes arribar als reis mags.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Un conte de Nadal

Edu3.cat

Aprofitant que aquests dies estem parlant del Nadal a la classe us penjo un conte de Nadal que hem vist amb els nens i nenes de la classe i que ens ha agradat molt: “Carolina i el tió”.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Activitat 3 -Treballem el Nadal

Aquesta és una presentació on es mostren algunes de les activitats que podem fer durant tot el mes de desembre per treballar el Nadal (2 o 3 setmanes):

-El calendari de l’Advent, donant a conèixer cada dia alguna tradició o costum que fa referència al Nadal, això ajudarà als nens i nenes a conèixer millor alguns aspectes de la nostra cultura.
-Aprendre algunes cançons típiques del Nadal com “Serra que serra”, “Fanalet de Nadal”, “A Betlem me’n vull anar”…
-Fer alguna manualitat. Aquí teniu alguns exemples: podem fer fanalets per després cantar la cançó “Fanalet de Nadal”, guarniments per l’arbre de Nadal amb fang blanc, que després pintarem, i diferents motlles, un arbre de Nadal decoratiu fet de cartolina i plastilina, i amb una base d’un CD per posar sobre una superfície plana.
-Aprendre algun poema de Nadal.
-Anar a buscar el tió en un parc o bosc que estigui prop de la nostra escola.
-Aprofitar l’Advent per treballar alguns valors, emocions i sentiments.

Les manualitats es poden fer treballant amb la meitat del grup per poder atendre les necessitats que tingui cada infant a l’hora de fer aquesta tasca d’una forma més individualitzada.
Les altres activitats es poden fer amb tot el grup-classe, i en aquells nens o nenes que tenen més dificultats se’ls pot reforçar més el poema o la cançó i treballar-los amb un grup més petit.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Activitat 2 -La nostra lluïda festa major

Ja hem celebrat la nostra particular festa major! Ha estat una festa molt lluïda, al matí han vingut els nens i nenes de l’Escola Bressol que tenim al costat de la nostra escola. Han vist els nostres balls que fan referència a la Festa Major, després hem ballat tots plegats la cançó “El Gegant de Can Sió”(he fet la tramesa del fitxer de la cançó). A la tarda han vingut els nostres pares i mares, han gaudit molt veient el munt de coses que estem aprenent, els nens i nenes de cicle inicial també han participat de la festa, i ens han obsequiat amb un poema i una cançó. La veritat és que és una festa que cada vegada que la fem ens agrada més.
En aquesta festa hi participem tots els nens i nenes de la nostra escola d’Educació Infantil.
Amb aquesta festa pretenem donar a conèixer alguns trets identificatius de la cultura catalana en els nostres alumnes de parvulari, ja que la majoria d’aquests nens i nenes són castellanoparlants o de pares i mares immigrants i per a ells són força desconegudes aquestes manifestacions. A part d’aquest objectiu també és una forma d’aprofundir amb el treball del nom de la classe.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Activitat 1 -Celebrem la tardor i la castanyada

A l’escola també hem fem diverses activitats per celebrat la castanyada: hem cantat cançons referents a aquesta festa, hem fet de cuiners tot preparant una coca, hem provat diferents aliments típics de la tardor amb un tastet, han vingut unes mares de la classe a explicar-nos el conte de la Maria Castanyera (podeu veure la imatge), hem explicat el conte del Gegant del Castanyer (el podeu veure en aquest video que hi ha a sota) , i també hem provat les castanyes que havíen torrat les mares delegades.
Alguns dels objectius que volem aconseguir amb aquestes activitats són: que coneixin característiques representatives de la Castanyada, que s’acostumin a provar diferents aliments propis de la tardor, que les famílies participin en activitats de l’escola, treballar vocabulari propi de la tardor, conèixer com s’escriuen algunes paraules senzilles (tardor, coca, castanyes, raïm…).
A l’hora de fer la coca si tenim nens o nenes que són celiacs podem fer una altra coca que enfornarem primer amb farina de blat de moro, si hi ha alumnes amb intolerància a l’ou podem suplir-lo per suc de taronja.
Aquestes activitats les podem repartir durant la setmana anterior i la mateixa de la Castanyada (dues setmanes).

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Sortida a l’ hípica

Avui hem anat a una hípica que tenim molt a prop de Terrassa, ens ho hem passat molt bé i ens han explicat algunes coses que encara no coneixíem dels cavalls.

Publicat dins de General | Deixa un comentari