Racons de joc simbòlic

Una manera de jugar i descobrir els usos de la lectura.

Els racons de joc simbòlic (el restaurant, la botiga, la perruqueria…) són una activitat oberta i creativa. Permeten que els alumnes aprenguin la llengua i els seus usos en situacions lúdiques. A més, en aquest tipus d’activitats, la llengua s’aprèn de forma contextualitzada i funcional, ja que els racons reprodueixen situacions reals en què intervenen diversos interlocutors que interaccionen per resoldre situacions quotidianes. Mitjançant els jocs simbòlics l’escola pot incorporar habilitats comunicatives i exponents si no que difícilment trobarien el lloc per expressar-se a l’escola. D’aquesta manera, els ensenyants disposen d’un recurs molt valuós per planificar el desenvolupament de la llengua comunicativa dels infants. Això és especialment interessant per a les aules que segueixen un programa d’immersió lingüística.
Però en els racons de joc simbòlic els alumnes no només practiquen la llengua oral, també aprenen a utilitzar la llengua escrita. Perquè això sigui possible, cal reproduir en aquests racons la presència de la llengua escrita que hi ha en els contextos reals. Així, jugant, començaran a exercitar-se amb els usos socials de la llengua escrita.
“L’aprenentatge de la lectura s’ha de desenvolupar de manera natural en la mesura que l’infant conviu en un entorn on circulen textos escrits de tipus diferent (des de marques de productes diversos fins a cartells, contes, diaris, ordinadors, etc.) i veuen com els usen persones adultes. Aquest entorn, que anomenem alfabetitzador, és el que permet que els infants es mostrin encuriosits i comencin a indagar i a preguntar com s’usen, per a què serveixen i com funcionen els textos que tenen a l’abast” ( Fons Montserrat. “A poc a poc i bona lletra”. Guix d’infantil, número 45).

14_racons_de_ joc_ simbolic