DIA INTERNACIONAL DEL LLIBRE INFANTIL 2018

El dia 2 d’abril se celebra a tot el món el DIA INTERNACIONAL DEL LLIBRE INFANTIL per commemorar el naixement de Hans Christian Andersen.

Els país membre de l’IBBY que enguany s’ha encarregat d’elaborar el cartell i el missatge adreçat a tots els infants del món és Letònia. El text és d’Inese Zandere (1958) i la il·lustració de Reinis Petersons (1982). La traducció al català és d’Anna Rius i Anna Sagristà.

A la  web de l’ IBBY podeu llegir el  missatge original en anglès. A la web de l’OEPLI podeu descarregar-vos el missatge en diferents idiomes i informació sobre l’autora i l’il·lustrador.

EN UN LLIBRE, EL PETIT ESDEVÉ GRAN
Les persones tendeixen al ritme i la regularitat, de la mateixa manera que l’energia magnètica organitza les llimadures de ferro en un experiment de física o un floc de neu crea cristalls a partir de l’aigua. Ja sigui en una rondalla o en un poema, als infants els agrada la repetició, els refranys i els motius universals perquè els poden reconèixer un cop rere l’altre –aporten regularitat al text–. El món pren un ordre bonic. Encara recordo que de menuda lluitava amb mi mateixa per defensar la justícia i la simetria, la igualtat de drets entre l’esquerra i la dreta: si tamborinava un ritme amb els dits sobre la taula, comptava quants cops feia amb cada dit perquè els altres no se sentissin ofesos. Solia aplaudir picant la mà dreta contra l’esquerra, però vaig pensar que això no era just i vaig aprendre a fer-ho a la inversa, picant l’esquerra contra la dreta. Sens dubte aquest afany instintiu d’equilibri resulta graciós, però el que mostra realment és la necessitat d’evitar que el món arribi a ser asimètric. Tenia ben bé la sensació de ser l’única responsable de tot el seu equilibri.
La inclinació dels nens i les nenes cap als poemes i les històries prové, també, de la necessitat que tenen de donar regularitat al caos del món. Des de la indeterminació tot tendeix cap a l’ordre. Les cançons de bressol, les cançons populars, els jocs, els contes, les rondalles, la poesia… són formes d’existència rítmicament organitzades que ajuden les criatures a estructurar la seva presència en el gran caos. Creen la consciència instintiva que l’ordre en el món és possible i que cadascú hi té el seu lloc, que és únic. Tot flueix cap a aquest objectiu: l’organització rítmica del text, els rengles de lletres i el disseny de la pàgina, la impressió del llibre com un tot ben estructurat. La grandesa es revela en la petitesa i hi donem forma en els llibres infantils, fins i tot si no estem pensant en Déu o en els fractals. Un llibre infantil és una força miraculosa que fa créixer l’enorme desig dels infants i la seva capacitat de ser. Promou el seu coratge per viure.
En un llibre, els infants són sempre grans, a l’instant, sense que els calgui arribar a l’edat adulta. Un llibre és un misteri on podem trobar alguna cosa que no buscàvem o que no és al nostre abast. Allò que lectors i lectores d’una certa edat no poden entendre es manté en la seva consciència com una empremta i continua actuant encara que no ho comprenguin del tot. Un llibre il·lustrat pot funcionar com un cofre del tresor de saviesa i cultura fins i tot per als adults, de la mateixa manera que els nens i les nenes poden llegir un llibre destinat als adults i trobar-hi la seva pròpia història, un indici sobre la seva vida tendra. El context cultural modela les persones, prepara les bases per a les impressions que els arribaran en el futur, com també per a les experiències més difícils que hauran d’afrontar sense deixar de ser íntegres.
Un llibre infantil representa el respecte per la grandesa del que és petit. Representa un món que es crea de nou una vegada i una altra, una serietat lúdica i preciosa, sense la qual tot, inclosa la literatura infantil, seria senzillament una ocupació buida de sentit.
INESE ZANDERE

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *