00.- Editorial.-

Ateneu de Tarragona

EDITORIAL

EN MARXA LA CAUSA COOPPEL PER LA PAU 2022

EL COOPPEL UN CLAM D’ESPERANÇA COM A MOTOR DE CANVI CULTURAL LOCAL I MUNDIAL

–      Des d’avui s’inicia la campanya d’iniciativa ciutadana la Causa Cooppel per la Pau. Aquesta causa suposa impulsar el Cooppel arreu de tot el món amb el valor de fomentar la justícia i la pau.

–      La secció Cooppel de l’Ateneu es consolidarà com a seu social de la “Confederal Cooppel” a partir del dia 27 d’abril del 2015 . En aquest dia es farà un acte commemoratiu de la Confederació en Xarxa de persones, grups, equips, club i federacions Cooppel arreu del món. Recordem que el primer club es va constituir en gener de 2013 i en maig del mateix any el Dr. Arcadi Oliveres presidia la constitució de la primera federació Cooppel.

–      El Cooppel es va presentar com a ponència d’innovació en el congrés internacional de psicologia de Madrid el passat mes de setembre. En aquest congrés es va rebre el suport moral d’investigadors espanyols i iberoamericans. El Cooppel es basa en l’Anàlisi Transaccional, en la PNL i en el coaching en família o en colla entre altres principis i tècniques científiques i pedagògiques. El Cooppel reivindica com a causa l’atenció social amb forma d’espectacle de les seves jugades, posant l’atenció cultural del què aprenem i decidim i com o fem. A més el Cooppel  és una fàbrica de materials de joc pels mateixos jugadors que de forma lúdica apliquen com a  competències bàsiques transversals les tècniques d’estudi i la mnemotècnica.

–      En el mes d’octubre passat vàrem participar en el Marketplace internacional de Barcelona

–      En el passat mes de novembre la nostra entitat Ateneu de Tarragona ha presentat als Premis Ateneu de Catalunya 2014 al Cooppel com a projecte que fomenta la capacitat d’innovació sota el títol el Recurs educatiu COOPPEL

–      L’Ateneu de Tarragona ofereix amb aquest Recurs un nexe entre les famílies i la societat per mitjà del Cooppel, joc de fabricació de jocs de taula i de taulers on s’organitza l’atenció social al voltant de les persones que aprenen i demostren l’agilitat dels seus coneixements, iniciatives i apostes d’ajuda als demés, a més de l’atenció cultural en el què aprenem i com ho fem amb la presa de decisions sol/a, amb ajuda i en cooperació.

–      També s’han presentat dos projectes més: un aspira en l’àmbit de la creativitat artística, el projecte “Eclipsi” que versa sobre els Campionats d’Europa de Màgia (ECM) que es celebren cada tres anys. Per a ser qualificat per a aquests campionats, cal demanar l’aprovació o llicència a les societats d’àmbit estatal que tenen l’autoritat per concedir o denegar-lo. A finals de 2013 i a partir de la iniciativa del Sr. Angel San Martín, LOOKING MAGIC, es proposa que el Col·lectiu Tarracadabra col·labori en la millora i perfeccionament del número artístic màgic denominat ECLIPSE i presentar-lo posteriorment, a la Sociedad Española de “Ilusionismo” per demanar l’aval o la llicència de concurs. Aquesta tasca es dur a terme des de l’Ateneu de Tarragona, on el Col·lectiu Tarracadabra hi està afiliat.” El tercer projecte està dins del foment de la participació i és el nostre projecte  Jordi Català i la nova Paper de Tornassol. Iniciativa nascuda a finals dels 70 en plena transició democràtica i a favor de la normalització lingüística del català.Que versa sobre la recerca de la música de ball, rock i cançons tradicionals catalanes en versions i ritmes musicals actuals.

–      El Cooppel també ha participat en el mes de desembre en els premis Esplai de la Fundació Lluís Carulla com a eina per a fomentar l’esplai creatiu i cooperatiu dins d’un projecte que porta per títol “Bancapren Cooppel” (La Banca de l’Aprenentatge Cooppel” i també participa en els premis Federico Mayor Zaragoza 2015, així també tenim pensat participar en els propers premis Baldiri Reixac 2015.

–      Un dels reptes importants és participar en el projecte Valors de Tarragona 2017 oberts als països i als ateneus de la mediterrània. De moment tenim contactes a Iberoamèrica i punts informatius a Europa i Amèrica. En el nostre territori proper tenim espais Cooppel OASIS de suport a les famílies en el repte de les tasques escolars a casa o en les tasques culturals en família a la ciutat de Tarragona (Ateneu i un institut) , a Cambrils (centre de Càritas de sant Pere) , a Falset  (ràdio Falset i biblioteca comarcal Salvador Estrem i Fa)  i a Cabacés (museu municipal) al Priorat.

–      Durant els mesos de gener, febrer i març seguirem donant a conèixer el Cooppel en les visites del museu El Port de Tarragona i a l’espai jove Kesse junt amb la campanya denominada la Causa Cooppel per la Pau 2022 oberta a tota Catalunya.

–      Serà el 27 d’abril de 2015 quan celebrarem el primer Aplec i la primera exposició digital Cooppel a l’Ateneu, en un acte en el qual proclamarem públicament la constitució oficial de la Confederació Cooppel, també presentarem la promotora Cooppel associada a la UNESCO i iniciarem la campanya pel Dia Mundial de la Cooperació Educativa Ciutadana Local per arreu del territori i de Catalunya.

–      Per aquest esdeveniment obert a tothom, entre avui i el dia 23 d’abril els pares i les mares es poden inscriure en el primer Aplec de jugades Cooppel i a la primera exposició de produccions Cooppel que són targetes, mapes, taulers sobre productes de saber i sobre processos de saber aplicar-lo.

–      Està demostrat científicament i per testimonis que jugant al Cooppel es millora en els aprenentatges, quan es domina el Cooppel aprendre és més fàcil i dura més amb el mateix esforç.

–      També avui iniciem fins al 23 d’abril la campanya “Reutilitzem-los”. Es tracta de recollir jocs de taula i de tauler utilitzats per a transformar-los en materials Cooppel i fer-los servir per finalitats solidàries.

–      Per a més informació en consergeria de l’Ateneu o escrivint a: info@cooppel.org

–      Més informació www.cooppel.org

01.- BaNC és un sistema de jocs fàcil d’aprendre .-

Sistema fàcil d’aprendre i d’implantar en família, colla, associacions, escoles, instituts i universitats.

Facilita la implicació de la família en l’educació i en l’ensenyament.

Permet crear estil a les persones del què i com recordar i aplicar els coneixements en situacions de problemes reals.

Al principi com en tots els jocs com les cartes, els dòminos, els escacs… suposa una inversió de +temps per guanyar +agilitat mental i +eficàcia.

És + fàcil, dura+ amb = esforç.-

02.- Definició de l’Atenció Bancapren Cooppel OASIS de suport a les famílies, a les dones i als joves.-

– El Cooppel és una pràctica accessible a tothom, per a totes les persones de qualsevol edat i condició en igualtat d’oportunitats.

– El Cooppel es basa en l’heterogeneïtat dels grups i en el repte del coèxit com a valor social d’aprendre.

–  El Cooppel reclama l’atenció social al fet de jugar i l’atenció cultural en els productes i en els processos d’aprenentatge autònom, exhibitori amb cerimònies festives com  altres pràctiques com sardanes, castells humans, etc.

– El Cooppel s’ensenya i s’aprèn en els espais OASIS. Els espais OASIS són espais per a l’Observació dels Aprenentatges dels Sabers i dels seus Suports cognitius personalitzats. És en el fons un espai d’Orientació, Assessorament i Suport formatiu a les iniciatives socials de les famílies, de les dones, dels joves, etc. i d’altres col.lectius.

– La Bancapren és el sistema pràctic de viure en esplai l’economia i la banca de les competències bàsiques que s’ensenyen a l’escola i a l’institut com a formació bàsica de la ciutadania lliure i responsable i a la vegada compromesa a nivell local com mundial. La Bancapren té per finalitat aconseguir consciència sobre els processos de els decisions i dels aprenentatges.

Aquesta Atenció A. B. Cooppel OASIS és un model científic i pedagògic per a canviar el món a favor de la justícia i la pau construida per les mateixes persones i per la mateixa ciutadania i la vegada donar resposta als reptes del treball escolar per casa, mal denominats deures

03.- Oferim el Cooppel a la ciutadania per a què sigui la protagonista.-

El nostre marketing operatiu es centra en:

3.1.- Què és el Cooppel?

1.- Ensenyar i aprendre a jugar al Cooppel.

2.- Celebrar cerimònies d’exhibició de jugades i mostres de produccions Cooppel:

3.- En organitzar-se

A nivell de la Confederació Cooppel hi ha el BaNC central de la Confederació Cooppel amb la patent de fabricació de moneda i timbres.

3.2.- Expansió local i mundial del Cooppel:

1.- A partir de tres persones les famílies poden constituir-se arreu del món en Clubs Familiars Cooppel.

2.- En cada municipi es pot constituir un Club Cooppel Local amb una CaixApren Cooppel, amb espais OASIS de suport a iniciatives socials i aprenentatge- ensenyament del Cooppel. En cada CaixApren Local la moneda Cooppel “la lliura” que es guanya en una jugada coexitosa Cooppel  pot prendre el nom propi sigui de persona, indret o fet històric. Dins dels OASIS es fan actes de demostració Cooppel i es guarden els diners “PAT” de les fabricacions dels jugadors/es Cooppel.

3.-  A les aules cada grup d’alumnes pot constituir-se en Club Aula Cooppel dirigit per personal docent.

4.- En cada recurs cultural local com biblioteca, museu, espai natural, sala d’exposicions, centre d’interpreta-ció  cultural, etc.  és pot constituir com a Club de Recurs Cultural i atendre a clubs de famílies, de colles i d’aules en les visites i en treure’n més profit de les mateixes.

5.- Els BaNC Central Cooppel tindrà:

5.1.- Un banc de dades sobre persones cooppelistes , un banc de grups, equips i clubs registrats Cooppel.

5.2.- Un arxiu sobre fotografies, gravacions orals i vídeos al voltant de fets sobre el Cooppel (jugades, trobades, mostres, fires, maratons…).

5.3.- Un banc de PAT o productes d’aprenentatge per targetes i per taulers fabricats pels mateixos jugadors/es.

6.- El projecte educatiu pel qual es presenta el sistema comunitari BaNC Cooppel el denominem “BancApren  Cooppel” i en poques paraules és una dinàmica mental de jocs de rols alternatius i seqüencials que el personal jugador pot fabricar els materials de joc (PAT) que poden ser targetes (cartes, postals, dòminos, cromos…) o taulers. Els trets destacats del Cooppel són que els mateixos jugadors escolleixen el tema i les fonts, s’agrupen de tres en tres de la forma heterogènia i a partir del treball personal d’elaboració de PAT s’inicia el treball cooperatiu de grup. Cada jugada coexitosa Cooppel és guanya un punt denominada “lliura” ja que funciona com una moneda.

Les PAT irrepetibles també poden funcionar com a diner de forma equivalent a la lliura.

3.3.- L’Honoris Causa Cooppel per la Pau 2022.-

És un ambiciós programa d’activitats a favor de la difusió mundial del Cooppel fins l’any 2022. Aprenent i ensenyant Cooppel afavorim la justícia i la pau a arreu sigui local o mundial.

El sistema comunitari d’aprendre “BancApren Cooppel” consciencia en els continguts i en els processos dels aprenentatges i sensibilitza a viure de forma comunitària col·laborativa a tots els àmbits socials on es juga, entenent l’economia com una eina de funcionament per a fer el món més just i sostenible.

A sota esborrany del disseny d’un tauler per a jugar a classificar en anàlisi morfològic. Cada fracció de foli és denomina PAT.

A sobre  la portada del fulletó PuC+? sobre Antoni Martí i Franquès

A sobre una fulla impresa per a retallar bons “Franquessos” utilitzats a Tarragona com a moneda “lliura” del Banc Cooppel a la ciutat.

04.- El primer Banc d’aprenentatges del món utilitza:

Bons: Són documents que indiquen el número de lliures que val com a diner, també són bons els bitllets i les monedes de Cooppel. Que es fabriquen en el mateix BANC de la Confederació Cooppel.

Accions: Es tracta de valorar el cost en lliures d’un projecte i distribuir el cost entre les persones participants on el grau de la contribució limita el poder de decisió dins del projecte. Exemple tenir el 51% de les accions en una persona s’evita ja que aleshores sempre manaria una persona. Es poden tenir accions inferiors a 50% en els projectes.

Nòmines: Quantitat de lliures que es valora dur a terme alguna cosa que resultarà una millora social, cultural o un producte comprovable. Aquí s’aporten accions o tasques.

Crèdits.  Fa un préstec amb interessos del 10%  per poder iniciar el Cooppel o per seguir jugant. També deixa coses materials o ven a canvi de pagar-les en un futur definit amb lliures guanyades en el Cooppel.- Per començar a jugar al Cooppel sempre es fa un crèdit com a mínim que s’aporta amb la fabricació de materials targeta o tauler. També es pot fixar una quantitat mínima per a fomentar el treball personal previ de la fabricació de materials.

05.- BanC o BanCCooppel és la primera iniciativa mundial de Banc d’Aprenentatges Nominats pel Cooppel.-

Tot jugant al Cooppel.

El Banc facilita diner i/o bitllets que faciliten els aprenentatges amb més dificultats  jugant al Cooppel.

Com ja sabem es pot jugar al Cooppel en família, en colla, al solitari, també en llocs com Biblioteques, Museus i Sales d’Exposicions, Espais Naturals, Centres d’Interpretació Cultural de tota classe…etc.

Ja tenim en marxa la Xarxa CuCS o de la Confederació universal adherida a la UNESCO  de persones, grups, equips, clubs i federacions de Cooppel Saber. Enguany serà motiu de presentació als premis a entitats de Federico Mayor Zaragoza que convoca Amigues i amics de la UNESCO de Tortosa.

La moneda del BaNCCooppel és la lliura. En cada Federació hi ha una il.lustració pròpia en memòria a fets, llocs  o a personatges rellevants de l’indret.

Per exemple a Tarragona la lliura es dedica al científic Antoni de Martí i Franquès i la denominem “Franqués o franquesos”.

Exemple de PAT o diner del Banc d’Aprenentatges fabricat com a producte de l’aprenentatge en targetes Cooppel. És diner que s’ha de provar la seva eficàcia mental de la persona jugadora com de l’equip.