Sisè (2016 – 2017)

Curs 2016-2017



Al llarg d’aquest curs anirem treballant amb les TAC temes de Medi.

SESSIÓ 12

Treballem amb SCRATCH la progrmació de moviment, so, color… per aprendre desprès a programa el nostre robot. Clica sobre la imatge per vuere les fitxes.

SCRATCH

SESSIÓ 11

Hem començat a treballar amb el Mbot que ens ha arribat a l’escola. Primer ho hem començat a ensamblar entre tots:

20170418_161050

SESSIÓ 10

Avui treballarem sobre els diferents tipus de clima i rius d’espanya

Aquest joc és per situar els climes sobre el mapa d’Espanya.

Coneixes els rius més importants d’Europa

A continuació farem una taula amb la següent informació, seguidament ampliarem informació. Entraeu en el vostre espai:

ELS CLIMES D’ESPANYA I LES SEVES CARACTERÍSTIQUES

CLIMA ZONA PRECIPITACIONS TEMPERATURES VEGETACIÓ
Mediterrani típic Zones banyades pel mar Mediterrani.
Illes Balears, Ceuta i Melilla
Són escases Són suaus
12 – 27 ºC
Bosc Mediterrani:
Arbres: alzines, sureres, pins i roures
Arbustos: Estepes, timó, espígol, ginesta i romaní
A les zones àrides: Margalló i espart.
A les zones fredes: savina i ginebre
Mediterrani d’interior Comunitats de la Meseta i la depressió de l’Ebre Són escases Són extremes
4- 23 ºC
Igual Mediterrani Típic
Oceànic Comunitats del Nord de la Península: Navarra, País Basc, Cantàbria, Astúries, Galícia i part d’Aragó i Castella i Lleó Són Abundants Són suaus
11 – 20 ºC
Boscos amb arbres com roures, castanyers i faigs i plantes com falgueres i gatoses. Tambe trobem pins i eucaliptus.
Prats.
Subtropical Illes Canàries Són escases Són suaus
Al voltant dels 20ºC tot l’any
Depen de la humitat i l’altitud:
Zona Baixa: (0-400m)
piteres, tabaibes, palmeres, sabines i drago.
Zona mitjana: laurisilva
Zona de cims: Pi de Canàries, ginesta, violeta del Teide
Muntanya Zones més altes d’Espanya Són Abundants Són molt baixes
-0 ºC – 15 ºC
Zones més baixes: pins, avets i roures
Zones de cims: prats i gódua

SESSIÓ 9

La representació de la Terra:

Latitud i longitud

Podem utilitzar google earth o marble

Coordenades: Busqueu aquestes coordenades i podreu saber a quins monuments corresponen
  • 27º 10’ 29’’ N
  • 78º 02’ 32’’ E
  • 41º 53’ 24’’ N
  • 12º 29’ 32’’ E
  • 40º 20’ 37’’ N
  • 116º 00’ 05’’ E
  • 33º 51’ 26’’ S
  • 151º 12’ 55’’ E
  • 28º 58’ 44’’ N
  • 31º 08’ 01’’ E
  • 48º 51’ 29’’ N
  • 2º 17’ 38’’ E
  • 43º 19’ 23’’ N
  • 3º 01’ 00’’ O
  • 40º 41’ 53’’ N
  • 74º 02’ 39’’ O

Entre tots omplirem aquest document amb la informació que trobem:

Document col·laboratiu

SESSIÓ 8

Sobre el full de càlcul que hem creat introduirem les següents dades i crearem un gràfic. També farem servir alguna funció per fer operacions matemàtiques: enllaç

Treballem el tema de les màquines

Què és una màquina?

Una màquina és un objecte que ens ajuda a efectuar un treball d’una manera més còmoda, ràpida i descansada. Des del punt de vista tècnic, una màquina és un objecte capaç de transformar l’energia en un altre tipus d’energia o en un treball útil.

Les màquines poden ser:

  • simples, formades per una sola peça, per exemple barra utilitzada com a palanca,
  • complexes i sofisticades formades per centenars o milers de peces com rellotges, cotxes, avions, etc.

Les màquines simples fonamentals són:

  • El pla inclinat:
    inclined plane
  • La palanca:
    lever
  • El cargol
  • La roda:
    wheel
  • La politja:
    pulley

Saps quines són aquestes màquines simples:

Juga amb les màquines simples: Museu de Chicago

La palanca

Estudiem algunes màquines, clica sobre les imatges:

Si vols estudiar altres màquines, clica i les trobaràs ordenades alfabèticament:

Fes aquestes activitats per repassar i aprendre més coses sobre les màquines:

SESSIÓ 7

Què en saps de l’electricitat i el magnetisme?

La energia elèctrica que consumim es produeix de diferents maneres, en aquests vídeos pots veure els diferents tipus de centrals elèctriques:

central eléctrica de biomasa

central térmica de ciclo combinado

central térmica

central solar fotovoltaica

La energía nuestra amiga más cercana

El joc d’en Doll

Obrirem un full de càlcul

Estudiem l’ electricitat:

Comprova els teus coneixements:

SESSIÓ 6

Continuem parlant de l’energia. Tractarem de la LLUM i el SO.

Per repassar:

Perquè veiem les coses del color que les veiem?

La copa que vibra i s’escolta

Fem aquesta activitat sobre la llum:

Ho sabies?

L’ONU va proclamar l’any 2015 com a l’Any intenacional de la llum i de les tecnologies basades en la llum. Pots trobar activitats molt interessants a la pàgina que van fer, com aquesta:

Mapa lumínic del món per observar la contaminació lumínica del cel nocturn

Observa com es modifica l’ombra segons la llum que reben els objectes

Tipus de llum:

Estudiem la llum amb un prisma:

Estudiem la refracció de la llum:

Saps la diferència entre ombra i penombra?

Jugem amb Scratch i el color:

Fes aquesta activitat per repassar

Enllaç a la pàgina de l’any de la llum

Aquesta activitat et servirà per repassar i veure quant saps

SESSIÓ 5

L’energia

Pots veure aquest vídeo per repassar les diferents formes de l’energia:

Clica al quadrat inferior per fer gran aquests presentació

Ara contestarem aquestes preguntes sobre els diferents tipus d’energia i les seves transformacions

Les fonts de l’energia són diverses:

Has pensat en l’ús que fas de l’energia a casa:

Per saber-ne més: En aquesta pàgina trobareu molta informació sobre l’energia a Catalunya, és una web feta per alumnes d’un altre centre:

Copia aquest text sobre les energies renovables en un document i envia’l com adjunt als teus companys per email:

ENERGIA RENOVABLE

Les energies renovables són les que es poden reutilitzar, és a dir, que es renoven, són gratuïtes i no s’esgoten mai, per exemple l’aigua dels rius o del mar, el vent o el sol. Si podem realitzar el reutilitzament d’aquests fets naturals, es gràcies a algunes màquines o construccions que fan que per exemple: una pressa, els molins o les plaques solars, reutilitzin el vent, l’aigua o el sol.

L’energia no renovable fa emissions perjudicials de CO2, això fa que el canvi climàtic es faci cada cop més greu, i provoca complicacions en l’energia renovable.

Hi ha diferents tipus d’energia renovable com:

L’energia eòlica: Es tracta de l’aprofitament de l’energia cinètica del vent, que es transforma en energia elèctrica o mecànica.

L’energia hidràulica: L’origen d’aquesta energia també és el sol, que evapora l’aigua dels oceans, llacs i rius, i engega el cicle d’aigua, per això plou.

L’energia solar: l’energia solar prové del sol. Aquesta energia mai s’esgota, es pot concentrar, és gratuïta i no contamina.

SESSIÓ 4

Funció de relació

Primer farem una activitat amb un vídeo a classroom:

Consisteix en captar informació de l’ambient per mitjà dels órgans dels sentits, enviar-la al cervell i actuar. Per mitjà de la funció de relació responem als canvis que es produeixen al nostre medi extern.

wordle

Avuí crearem un “wordle” amb les paraules claus de la funció de relació que extreurem d’aquest text:

  • 1. Els órgans dels sentits : vista, oïda, olfacte, gust i tacte.
  • 2. El cervell, que pertany al sistema nerviós.
  • 3. L’aparell locomotor, format pel sistema muscular i el sistema ossi.

Per si vols tornar a veure el video:

Imatge de previsualització de YouTube

Sistema Ossi.

Sistema muscular

Fem aquestes activitats:

MUD. L’esquelet

L’aparell locomotor

SESSIÓ 3

Les plantes.

Què saps de les plantes?

Com viuen les plantes?

Clicant en la imatge accediràs a una pàgina amb molta informació sobre com són les plantes.

Animació: Les parts de les plantes.

Fes aquestes activitats:

Parts de les plantes

Les parts de les plantes

La forma i el color de les fulles ens ajuden a identificar les plantes

Enciclopèdia de la ciència 2.0: LES PLANTES.

Fem aquesta activitat:

Clic sobre la reproducció de les plantes amb flor.

Fem un mapa mental

SESSIÓ 2

Els animals: Vertebrats i Invertebrats

Les mascotes: En aquesta activitat podem reflexionar sobre les mascotes que de vegades tenim a casa. També trobaràs informació sobre animals vertebrats i invertebrats.

Fem un esquema entre tots i totes:

Made with Padlet

SESSIÓ 1

Estem estudiant la cèl·lula.

La cerca a Google.

També podeu consultar aquest enllaç.

O aquests:

La Cèl·lula

La cèl·lula animal i vegetal

Cercarem informació sobre el tema de la cèl·lula i l’anirem posant a una presentació compartida. Podrem treballar per parelles.

6A

6B

Voldriem saber què us agradaria fer a l’hora d’informàtica:

Què m’agradaria fer a l’hora de les TAC?

Quan acabeu feu aquest JCLIC.

Mòbils segurs
Juga amb la Cati i en Cesc i aprèn a usar el mòbil