Quart (2016-2017)

Curs 2016-2017
Aquest curs treballarem amb les TAC el català.


SESSIÓ 12

PARAULES SINÒNIMES I ANTÒNIMES

Les paraules que tenen el mateix significat són paraules sinònimes (estómac és sinònim de panxa). Les paraules que tenen el significat oposat són paraules antònimes (obrir és antònim de tancar).

D’aquesta activitat fem sinònims i antònims:

Taller de semàntica

Sinònims

Antònims

Joc amb paraules sinònimes i antònimes:

Les paraules sinònimes:

Lletres bessones

SESSIÓ 11

Essa sorda i essa sonora

La lletra s pot representar la essa sonora i la essa sorda.
Exemples: serp ( sorda), oasi (sonora).
La lletra z només pot representar la essa sonora.
Exemples: zona, esmorzar, pinzell.
Les lletres c, ç i el dígraf ss sempre representen la essa sorda.
Exemples: oceà, forçut, pallasso.

Farem ESSE 1

SESSIÓ 10

Las Paraules Compostes són les paraules formades a partir de la unió de dues paraules. En aquest video pots veure uns quants exemples:

Aquí tens més exemples:

Fes aquest joc amb paraules compostes:

Treballem la br i bl:

Treballarem tamnbé sobre els emarbussaments:

Crea un document i afegeix els embarbussaments que t’agraden amb una imatge que li sigui adient.

SESSIÓ 9

Treballarem la C i la Q

Avui farem: Completa, Ordena i Endevina:

lectura-eficac

Repassem l’abecedari tot jugant: Confegir lletres i endevinar paraules

Juga a amagar lletres i endevinar-les desprès:

Has acabat? T’agrada fer sopes de lletres?. Clica sobre la imatge:

SESSIÓ 8

Augmentatius:

Diminutius:

Farem Qui soc?, Carta i Qui és qui?lectura-eficac

Hi ha moltes paraules que porten accent diacrític, algunes de les que més emprem són:

  •  dóna ( del verb donar )            dona (persona de sexe femení)
  •  és ( del verb ser)                      es ( pronom)
  •  més ( quantitatiu)                     mes ( part de l’any)
  •  món ( planeta)                          mon ( possessiu)
  •  mòlt ( verb moldre)                   molt ( quantitatiu)
  •  nét ( de l’avi o l’àvia)                net  ( que no està brut)
  •  ós, ( animal salvatge)               os, (part de l’esquelet)
  •  pèl, pèls ( cabell)                      pel, pels ( contracció de per+el(s))
  •  sé ( verb saber)                        se ( pronom)
  •  sí ( afirmatiu)                            si ( condicional)
  •  sòl ( terra)                                 sol ( astre, nota musical)
  •  són ( vern ser)                          son ( ganes de dormir)
  •  té ( verb tenir)                           te ( infusió)

Copiem aquest text en el nostre document i parctiquem amb els accents:

Això sí que em fa il·lusió. Aquestes flors que m’has dut són les més boniques que he vingut a la mà en ma vida. El ram està més bé, és el més gran que m’han regalat mai: té tota mena de flors i de tots colors. Si a la nit no tinc son, sé que m’asseuré a dibuixar-lo. En tot el món no hi haurà un dibuix tan ple de color. Si véns un dia del mes que ve, segur que te l’ensenyaré. Mon marit també estarà content perquè li agraden les flors. Et mereixes un deu. No hi ha cap àvia amb un nét tan eixerit com el meu. Fixa’t que fins i tot el gatet està content, no ho veus? Fa mèu, mèu.

Repassem els accents:

SESSIÓ 7

Treballem amb els tipus d’oracions fent un còmic

makebeliefscomix

Farem servir aquesta eina:

FAREM:  Recroda, llegeix, descripció.

lectura-eficac

Reordena les paraules per formar frases correctes:

Aventura’t amb l’ortografia – Nivell 2 (Accents 2)

SESSIÓ 6

Repassem les classes d’oracions:

Oració enunciativa: Serveix per explicar alguna cosa. Acaba amb un punt (.)

Oració interrogativa: Serveix per preguntar. Acaba amb el signe d’interrogació (?)

Oració exclamativa: serveix per expressar sentiments (alegria, tristesa…) Acaba amb el signe d’admiració (!).

 

RECORDA: PODEN SER AFIRMATIVES O NEGATIVES

Ara fes aquesta activitat per a identificar el tipus d’oracions:

Farem:  Repeticions, memòria visual, ordre i diferències

lectura-eficac

Ordena les paraules segons l’ALFABET

T’agraden les endevinalles?. Aqui pots jugar en el nivell fàcil

Has dibuixat alguna vegada amb un espirograf?

SESSIÓ 5

Conjugarem verbs de la segona i tercera conjugació, present d’indicatiu:

  • prenc
  • prens
  • pren
  • prenem
  • preneu
  • prenen
  • serveixo
  • serveixes
  • serveix
  • servim
  • serviu
  • serveixen

captura-de-pantalla-de-2016-11-01-21-19-20

Paraules agudes, planes i esdrúixoles

captura-de-pantalla-de-2016-12-13-20-43-55

Aventura’t amb l’ortografia – Nivell 2 (Accents 1)

Crearem un divertida postal de Nadal

SESSIÓ 4

Paraules Homònimes

Joc de paraules homònimes:

1.- Vaca
2.- Bola
3.- Massa
4.- Vota
5.- Vall
6.- Buit
1.- Baca
2.- Vola
3.- Maça
4.- Bota
5.- Ball
6.- Vuit

Treballem amb un document sobre paraules homònimes

Avui farem l’activitat de les bruixes:

SESSIÓ 3

Ho sabies?: Els bandolers solien tenir sobrenoms.

Els sobrenoms: Els noms i adjectius que formen els sobrenoms, renoms i pseudònims s’escriuen amb majúscula inicial. Alguns exemples:

Miquel Calçada, “Mikimoto”
Avel·lí Artís Gener, “Tísner”
Martí l’Humà
Salvador Seguí, el Noi del Sucre
Pere III el Cerimoniós
Jaume I el Conqueridor

Ara farem una activitat de lectura que ens parla sobre els bandolers.

entrenat20per20llegir

Els verbs – comprova si ja te’ls saps. Avuí conjugarem com Cantar, l’indicatiu present:

INDICATIU PRESENT: 
I-a conj. II-a conj. III-a conj. (purs) III-a conj. (incoatius)
cant-o
cant-es
cant-a
cant-em
cant-eu
cant-en

captura-de-pantalla-de-2016-11-01-21-19-20

Crea els teus relats. Escriu, explica, grava, guarda i imprimeix la teva història, clicant sobre la imatge. Ho farem amb 6 imatges.

petites_histories

Posa molta atenció i fixa’t bé:

Farem els tres primers: Fixació, Memòria de nombres i Paraules.

lectura-eficac

Has acabat?. Copia aquest poema:

Joan Sala i Viladrau
era el nom que jo tenia;
per sobrenom, Serrallonga;
casat era amb la pubilla.
Quatre bandolers
van de camarada,
un n’era En Serrallonga,
fararà,
l’altre sa amiga Joana,
l’altre el Fadrí de Sau,
fararó.
Les ninetes ploren,
ploren de tristor
perquè En Serrallonga
n’és a la presó.

SESSIÓ 2

L’entrevista. Farem que uns personatges d’internet facin una entrevista.

Jocs de formació de paraules:

Treballem el vocabulari del mercat: Nivell 1. Frases.

Si has acabat pots continuar amb el treball de la B/V

SESSIÓ 1

Avui treballarem amb les onomatopèies

Cercarem una imatge a  google que tingui a veure amb les onomatopèies i farem una  presentació compartida. Podrem treballar per parelles.

4A

Saps l’abecedari? – Aquesta cancó ens el recorda:

I ara pots ordenar les paraules d’acord amb l’abecedari?

 

Treballem la B i la V.

La b i la v