Propostes per l’estiu…

Recomanacions de vacances
Estiu 2017
Benvolgut, benvolguda

Aquest estiu descansa i reposa de la intensitat del curs. Ara és el moment de poder fer totes aquelles coses que durant el curs són més difícils d’aconseguir.

Recorda que a part de repassar tot allò que hem fet a classe, l’estiu és una bona oportunitat per posar en pràctica o observar tots els temes treballats a tutoria. Et recomano un munt de coses i tu mateix/xa amb els pares decideix què faràs, quan ho faràs i com ho faràs. Recorda que les excuses ja les sabem…TOTES…!

Gaudeix l’estiu. Quan es tenen 10 i 11 anys els estius són, potser, els millors de la vostra vida.

No et perdis els programa “ambfilosofia” que van filmar a la Classe i que el Canal 33 emetrà els dies 5 i 12 de juliol a les 22h de la nit.

Recorda que tenim obert el Bloc de la Classe durant tot l’estiu. El Bloc és molt més que un Bloc. Saps que pots escriure-hi o fer-hi articles i que si me’ls envies mirarem de publicar-los en primera línia o en alguna pàgina associada al Bloc. Ho trobaràs a la part superior de la pantalla amb l’encapçalament: Pàgines…Propostes d’estiu…

Bloc de la Classe del Bruixot

Molt bon estiu.
Fins el dia 12 de setembre a les 9h en punt.

Patrici Batalla Serra

Si em vols escriure procuraré respondre’t: pbatalla@escolaelpuig.cat

Recomanacions principals:

Llegeix, llegeix molt, molt…Aquesta és la meva recomanació més important i bàsica. Recorda que les biblioteques estan obertes per a tu amb un bon aire condicionat. Si demanes a pares i mares alguna lectura estaran encantats o encantades de comprar-te-la.

Durant el mesos d’estiu fes-te un horari de la setmana i pacta amb els pares què faràs al matí i la tarda.

Camp d’Aprenentatge de la Zona Volcànica de la Garrotxa. El curs que ve del 13 al 17 de novembre anirem a Olot, capital de la Garrotxa per gaudir del Camp d’Aprenentatge de la Zona Volcànica. Prepara la visita. Investiga, anota preguntes, fes una previsió de tot allò que vols saber.
Proposta de Fundació Joan Brossa. Aquest proper mes de setembre la es farà una gran exposició sobre Joan Brossa al MACBA de Barcelona. Per anar-nos preparant, et proposo que si durant l’estiu trobes objectes senzills a casa els vagis guardant perquè en farem poemes objecte. Poden ser objectes senzills que a casa ja no es facin servir i que ens els deixin per ser exposats o modificats. (Imatge: La Font del Cordill de Joan Brossa. Poema objecte)

Aprofita l’estiu per mirar el cel de nit. Durant el proper curs de sisè sereu els encarregats/des de treballar amb el planetari analògic que tenim al gimnàs. Pensa un tema relacionat amb l’univers o els astres que pugui interessar a la Classe i el mes de setembre en parlarem a classe. Pots consultar també el lloc web de Fora d’òrbita on hi ha informacions molt interessants sobre aquest tema. Enllaç.

Aprofita les sortides i viatges que faràs amb els pares i mares per fotografiar el teu viatge i preparar la teva conferència pel curs que ve. Tal com va fer la Mireia pots preparar la teva conferència aprofitant els viatges que facis aquest estiu.

Sant Salvador de les Espases. Recorda que tenim pendent acabar de treballar la predel•la de Sant Salvador. Pots investigar com es pintava a l’època del gòtic, quins colors es feien servir, d’on els treien, quines imatges apareixen al retaule…Hi seguirem treballant.
Altres coses que pots fer…

LLENGUATGE

• Llegir un mínim de dos llibres en català i un en castellà.
• Llegeix en veu alta i en veu baixa.
• Fes dictats preparats de l’ortografia que hem treballat.
• Fes dictats de les paraules que tens en els àlbums, tant en català com en castellà.
• Elabora encreuats, sopes de lletres, jeroglífics, cal•ligrames,..
• De tant en tant mirat el diari per saber com està el món. Retalla la notícia que et sembli més important i fes-ne el teu comentari.

LLENGUA ANGLESA

Aquí teniu algunes activitats que us recomanem fer al llarg de l’estiu:
• Mira alguna pel•lícula en anglès.
• Parla amb els turistes si tens ocasió.
• Escolta cançons i apunta’n la lletra.
• Practica spelling.
• Fes lectura i dictats de números.
• Pots fer exercicis de gramàtica amb el verb to be i to have.
• Connecta’t i practica amb edu365.cat (hi ha jocs, listenings,…)
• Llegeix llibres en anglès del nivell starter
(Els llibres que hem estat llegint a la classe aquest any són ed. Mcmillan, però qualsevol editorial pot ser vàlida, recomano que tinguin cd )
• Pots fer sopes de lletres, encreuats,…

MATEMÀTIQUES

• Repassa operacions bàsiques amb i sense decimals
• Treballa les mesures ( longitud, massa , capacitat)
• Repassa les potències.
• Treballa els problemes que vam fer a la classe
• Fes problemes diversos, posant les dades, les incògnites i fent l’esquema i la resolució.
• Inventa’t problemes tu mateix i fes-ne la solució.
• Repassa els nombres fraccionaris.
• Busca jocs i problemes de lògica. T’ajudaran a pensar.
• Repassa les taules de multiplicar. El curs que ve has de duplicar el teu resultat i rapidesa.

Més coses que pots fer:

A continuació el faig un seguit de propostes. Et demano que en triïs una com a mínim i me la presentis per escrit, imprès i enquadernat el proper més de setembre. Quan m’escriguis les teves investigacions fes-ho bé. Ben presentat amb al nom, títol, explicació de la proposta que has escollit, què has trobat, en parlarem la primera setmana de setembre.

El Deure-servei

Hi ha persones que decideixen fer una feina d’estiu que sigui útil. Et poso uns exemples :

• Un noi em va fer un treball sobre com va poder ajudar al seu pare i a la seva mare per a fer la ruta amb el cotxe. Va presentar. Mapes, gasolineres previstes, monuments, millors carretes… Amb aquest treball va poder ajudar a casa a fer unes millors vacances.

• Una noia va fer una recerca a Esparreguera sobre els preus dels productes que els pares compraven per tenir-los al rebost. Va realitzar una taula amb els establiments de compra i els llocs on sortia més bé comprar.

• Una noia es va proposar fer feines de casa que normalment no pot fer. El seu resum que em va portar parlava que havia après a cuinar, havia après a planxar… havia donat valor a l’endreça.

I a tu se t’acudeix alguna idea per fer? Me l’explicaràs? Ha funcionat? Es pot proposar als companys/es?

Com podem planificar el curs de sisè per tal de treballar al màxim i per tal d’arribar a final de curs. Què haurem de tenir en compte.

Investiga com organitza un bon entrenador d’un equip de bàsquet o futbol una nova temporada. Investiga també com poden rendir molt bé els jugadors o jugadores d’un equip durant tota la temporada i més quan l’equip ho ha guanyat tot. Creus que en Pep Guardiola pot ser un bon exemple? Pots escriure-ho? Ho comentarem a classe. Ja saps que durant aquest curs hem fet moltes metàfores esportives. Necessitem :

• Dominar el calendari del curs que ve.
• Saber de quins horaris disposem.
• Quins treballs setmanals farem.
• Saber les dates clau del curs.
• Saber com podem millorar els aspectes d’aprenentatge que costen, lectura, escriptura, ortografia, càlcul, …
• Com podrem incorporar els talents que hem descobert que el grup té per fer un gran curs…?
• Quins projectes podrem fer per avançar al màxim?
• Com podem fer participar als pares i mares del progrés de la classe?
• Com podrem valorar allò que va bé i allò que s’ha de millorar de forma pràctica?

Com continuaria el llibre de Kio i Gus?

Com continuaries el llibre de Kio i Gus. Si escrius una història interessant i ben pensada la farem arribar a l’Institut per a la Recerca de la Filosofia a la Universitat de Girona. De què tractaria un llibre de Filosofia per treballar a sisè. Recorda que seguirem amb el llibre de PIMI que t’agradarà molt, molt…!

Busquem més tresors d’Esparreguera? On aniríem?

Si durant el curs que ve seguim descobrint tresors d’Esparreguera, on aniríem? Et deixo un enllaç a un lloc web on podràs trobar damunt d’un mapa grans tresors d’Esparreguera. Vols investigar-ho? Quan cliquis l’enllaç arribaràs a un mapa que ha fet la Diputació de Barcelona. Si t’hi apropes amb el ratolí veuràs els tresors del terme. Què te’n sembla?

Punts d’interès d’Esparreguera.
Activitats domèstiques:
• Anar a comprar: Fer la llista de què cal comprar (Llengua) i saber pagar i calcular el canvi.
• Cuinar: Seguir una recepta entenent cada pas i mesurar les quantitats que diu la recepta. Es poden fer receptes senzilles com: gelats, granissats, batuts, gelatina, truites, galetes, magdalenes …
• Ajudar en la neteja i les taques de casa: parar taula, ordenar i netejar l’habitació, llençar les deixalles al contenidor, rentar els plats, …

Altres activitats:

• Descobrir i visitar museus
• Mirar pel•lícules educatives i documentals en diferents idiomes
• Jugar a jocs de taula: Parxís, escacs, dòmino, l’oca, jocs de cartes, rummykub, scrabble, monopoly…
• Fer dibuixos al natural
• Descobrir gran diversitat de parcs
• Observar insectes i animals en el seu hàbitat natural
Jardineria: Plantar plantes, regar, fer un hort….
• Experimentar amb diferents elements: sorra, aigua, gel, fang, plastilina, gelatina, colorants …
• Crear un hàbitat i estudiar algun animal: cap grossos, grills, insecte pal, peixos, papallones, cargols… Cuidar-los durant uns dies i descobrir com són, què mengen, com es reprodueixen…
• Experimentar amb bombolles gegants de sabó
• Land art: elaborar obres d’art contemporànies amb elements de la natura. Pots veure aquest vídeo.
• Amb fotografies fer vídeos amb la tècnica stop motion Fer experiments diversos. Podeu visualitzar els capítols del “Dinamiks” al Youtube
Riure cada dia i abraçar molt a la gent que estimes.