Les gorres dels Xuklis

Els nois i noies de la Classe del Vampir hem fet un treball de sensibilització a la resta de cursos de l’Escola sobre els nens i nenes que pateixen càncer. Per fer-ho han venut les gorres dels Xuklis de l’Associació AFANOC. Se n’han venut 116 i s’han recaptat 812€ que s’han ingressat al compte de l’Associació per a fer possible el manteniment de la “Casa dels Xuklis”.

El justificant de l’ingrés estarà disponible per a ser contrastats a la secretaria de l’Escola. Moltíssimes gràcies.

Les gorres dels Xuklis

Els nois i noies de la Classe de sisè de Primària, Classe del Vampir, ens  solidaritzem amb l’Associació AFANOC de pares i mares de nens amb càncer i la casa dels “Xuklis” venent les gorres d’aquesta associació pel preu de 7€. En tenen 100 de disponibles. Si les voleu encarregar poseu-vos en contacte amb els nois i noies o bé acosteu-vos a la paradeta el dia 17 a la tarda en el decurs de la Festa de l’Hivern al pati de l’Escola.

 

VII Jornada de la Ciència

El passat dijous 23 de novembre hem celebrat la VII Jornada de la Ciència compartint experiments a l’entorn el turisme sostenible, amb motiu de la celebració de l’Any Internacional del Turisme Sostenible per al Desenvolupament, promogut per Nacions Unides, que aspira a sensibilitzar els responsables de prendre decisions i el públic en general de la contribució del turisme sostenible al desenvolupament.

L’Any Internacional del Turisme Sostenible per al Desenvolupament posa èmfasi en el paper del turisme en cinc àmbits clau: 1) creixement econòmic inclusiu i sostenible; 2) inclusió social, ocupació i reducció de la pobresa; 3) ús eficient dels recursos, protecció ambiental i canvi climàtic; 4) valors culturals, diversitat i patrimoni; i 5) la comprensió mútua, pau i seguretat.

Els nois i noies de la Promoció Roald Dahl de Segon Curs d’ESO ens han fet participar a la resta de grups de l’Escola en experiments sobre l’aigua, l’ús responsable d’aquesta. Per a realitzar els experiments els nois i noies han comptat amb l’ajut de la Companyia d’Aigües Vidal d’Esparreguera. L’acte estava organitzat en petits grups i cada classe ha pogut realitzar les preguntes que li han semblat. Moltes gràcies a totes les persones, alumnes i professors que han fet possible aquesta Jornada de Ciència Compartida.

Cooperativa la Fageda i cap a casa…

Divendres vam visitar la Cooperativa La Fageda. Allà vam fer un recorregut per les diferents dependències de la cooperativa per tal de fer una observació directa de la granja i de l’elaboració dels iogurts. Ha estat una gran oportunitat de conèixer un procés productiu. Hem observant les matèries primeres fins al producte manufacturat. El tast final amb un sol que acompanyava el nostre joc posava fi a una setmana plena de descobertes.

Cons volcànics del Croscat, Santa Margarida i Museu dels Volcans.

De bon matí , hem reprès el nostre treball al Camp d’Aprenentatge de la Zona Volcànica de la Garrotxa. Avui hem anat a observar els cons volcànics del Croscat i del Santa Margarida per a poder reconèixer les característiques dels volcans garrotxins, esbrinar-ne el seu funcionament i evolució al llarg del temps. A tocar dels volcans hem procedit a la localització i estudi del con volcànic i del seu cràter. Mitjançant l’observació, la manipulació, la classificació dels materials piroclàstics ens hem pogut fer una idea de desenvolupament de les erupcions volcàniques explosives comparant-les amb les efusives observades el dia anterior. Hem pogut realitzar també la interpretació dels canvis que ha sofert el volcà des que va deixar d’estar en activitat.

La visita al volcà Croscat, permet apropar-se fins a la xemeneia d’aquest. La pujada al cràter del volcà Santa Margarida ens ha permès fer-nos una idea de les dimensions dels volcans, de la vegetació i microclima que posseeixen  i la utilització humana dels materials piroclàstics.

A migdia, tot fent drecera hem dinat al restaurant Can Xel. Aquest moment de compartir taula i experiències ha estat formidable.

A la tarda un cop arribats de nou a Olot, ens hem dirigit al Parc Nou per visitar el Museu dels Volcans. Aquest museu serveix per a arrodonir la nostra estada al Camp d’Aprenentatge perquè sintetitza molt bé totes les informacions treballades sobre volcans i terratrèmols que hem conegut.

Havent sopat, la música ens ha acompanyat durant una bona estona abans d’anar a dormir.

Demà divendres finalitza la nostra estada a Olot. Finalitzarem la nostra estada visitant la Cooperativa La Fageda. Tornem amb un munt d’experiències.

Fageda d’en Jordà i Castellfollit de la Roca.

De bon matí després d’un bon esmorzar un autocar ens ha portat a la Fageda d’en Jordà. A poc a poc ens hem endinsat en aquest bosc gaudint de la plenitud de la tardor impressionant. El treball d’observació ha anat destinat a saber identificar els diferents elements que configuren una comunitat vegetal (estrats d’un bosc, superfície, relleu, fauna…) i veure la seva interrelació. Les mestres del Camp aborden l’observació amb molta cura i començant pels trets més sensorials per acabar pels elements més materials.
El treball comença amb la recitació del poema La Fageda d’en Jordà de Joan Maragall. Un cop recitat es contrasta vers a vers amb la realitat que observen nois i noies.
Això ens permet l’observació i descripció de la morfologia del bosc. Ens ajuda en l’estudi de la seva estructura. Coneixem l’estrat arbori, l’arbustiu i l’ herbaci. En menor mesura es fa un reconeixement de la fauna del bosc a partir dels rastres o empremtes…
Un dels moments més emotius de la visita a aquest bosc és el minut de silenci que nois i noies fan abraçats a un faig. La immersió a la natura és total.

Havent dinat ens hem desplaçat al municipi de Sant Joan les Fonts per a reconèixer les característiques de les colades de lava i la seva evolució en el temps. En aquest indret un mur geològic impressionant ens ajuda a realitzar la identificació dels diferents elements de l’estructura interna del basalt(esquerdes de refredament, hàbits de solidificació, colors, aspecte…). Prop de la llera del riu Fluvià es procedeix a la interpretació de la invasió del riu per les colades de lava i s’estudien els canvis que han sofert les colades al llarg del temps. Hem visitat el poble de Castellfollit de la Roca per a comprendre la formació de la cinglera espectacular. Amb la llum de dia justa hem agafat l’autocar de retorn a l’alberg.
Després d’un dia intens i havent fet un joc de nit ens preparem per a passar una bona nit tot somiant en les descobertes de demà.

Volcà Bisaroques i taller de maquetes de volcans.

Avui dimarts un cop llevats i polits ens hem adreçat al volcà Bisaroques per a realitzar un treball d’orientació i interpretació del mapa de la cubeta olotina.
Abans de sortir hem fet una simulació d’erupció volcànica controlada. Hem pogut entendre el procés eruptiu, la formació del con volcànic i la dispersió de les cendres gràcies al vent.
Un cop ben situats dalt del volcà Bisaroques, hem procedit a la localització i situació de diferents elements del paisatge. Simultàniament a aquesta observació es va construint una maqueta representativa de l’evolució del paisatge i es comprova la correspondència entre el paisatge, el mapa i la maqueta. Les diverses capes d’informació ens permeten fer una simulació del paisatge anterior a les erupcions volcàniques. Finalment es realitza una situació a la maqueta de tots els elements que configuren el paisatge actual.
A la tarda hem realitzat un taller de maquetes per a poder interpretar el relleu dels volcans treballant les corbes de nivell a partir d’un mapa . L’activitat serveix per a comprendre i representar correctament els elements que conformen el relleu de la zona volcànica.
Amb petits grups s’han confeccionat diverses maquetes dels volcans que visitarem durant la setmana. Per fer-ho hem treballat amb mapes topogràfics i geològics de la zona, plantilles de cons volcànics i fotografies aèries de la zona.
Hem fet un divertit joc de nit i tothom a dormir. Demà serà un dia d’immersió volcànica…!