Sortida a Sant Salvador de les Espases

Sense nomAquest matí dia 14 de maig un bon grup de pares i mares, nens  nenes i mestre hem pujat a Sant Salvador de les Espases. Hem fet un bon esmorzar, hem explicat els aspectes històrics i geogràfics d’aquest lloc i ens hem fet una fotografia tots junts. Moltes gràcies per venir.  Veureu que a banda i banda hi ha un espai on hem pensat en totes les famílies que no heu pogut venir. Us hem tingut ben presents.

La vida és art com un llibre.

Els nois i noies de la Classe del Bruixot, volíem expressar els canvis de la nostra vida servint-nos dels llibres d’artista. Un llibre d’art és un llibre diferent i creatiu en la forma i el contingut. Per això podria servir-nos per a explicar els nostres viatges vitals de la primera part del projecte. Un llibre-art no és un llibre com els de sempre. Pot tenir qualsevol forma  i s’hi poden incorporar  textos o imatges. Molts artistes han considerat la possibilitat de poder-se comunicar mitjançant eines de sempre transformades per a poder transmetre un missatge. Realitzar llibres d’artista ens ha posat davant la dificultat de treballar amb aspectes plàstics, literaris i pràctics que valorem molt tot parlant de nosaltres.

Quan ens vam proposar fer un llibre-art no sabíem com fer-ho. Per això vam convidar a l’Adela de Bara per tal que ens expliqués coses sobre els llibres d’artista. Ella ens va ensenyar alguns llibres que havia fet ella. Els vam poder tocar i observar i li vam preguntar com podíem fer el nostre llibre. Ens vam sorprendre molt ja que no havíem vist mai uns llibres com aquells. Mentre parlava emocionada i contenta ens vam sentir una mica artistes també. Per a fer un llibre d’artista cal pensar molt bé la forma  que tindrà, quins materials seran necessaris però de forma especial cal pensar molt i molt bé quin serà el contingut. Un llibre no sempre ha de ser rectangular i amb pàgines. Pot ser de moltes formes. Això ens va portar a imaginar-nos totes les  maneres que es pot construir un llibre que transmeti les nostres idees i inquietuds. L’Adela de Bara ens ha donat iniciativa per a crear nous llibres imaginaris que parlin de nosaltres.

“El llibre no és el resultat final d’un procés.

S’ha de considerar un inici,

un propulsor de noves

aventures intel·lectuals”

Pieter Verbeke

Classe del Bruixot 10 anys

Participem al IV Congrés de Ciència a Martorell

Imatge de previsualització de YouTube

Els dies 8 i 9 de març es va celebrar a l’Auditori Joan Cererols del Centre Cultural de Martorell, el 4t Congrés de Ciència a l’Escola adreçat a tot l’alumnat d’Educació Infantil i Primària de les escoles del Baix Llobregat Nord.

Aquesta nova edició va comptar amb la participació d’11 centres i més de 500 alumnes que, amb la seva actitud i coneixements,  van demostrar ser uns veritables congressistes.

L’Escola Cooperativa El Puig hi va participar amb els nois i noies de cinquè curs de Primària que es van plantejar aquesta pregunta:

És important per a Esparreguera la meteorologia?

L’exposició va recollir aquests passos

Què volem saber

Des d’inici de curs volíem saber si la meteorologia i el temps atmosfèric era important pel poble d’Esparreguera. Volíem saber si els fenòmens meteorològics havien condicionat la vida de les persones de la vila. Sabíem que algunes pluges havien provocat inundacions i volíem investigar què havia passat i com és que havia passat. També volíem conèixer el funcionament d’una caseta meteorològica analògica i quines informacions en podem extreure.

Com ho hem fet

El desenvolupament del treball ha constat de diferents fases.

En primer lloc establir la pregunta que exposés molt bé què volíem saber. Això ens serviria per a establir hipòtesis sobre el tema. En aquest sentit la majoria de la Classe no creien que la meteorologia fos molt important a Esparreguera. La pregunta era “És important la meteorologia a Esparreguera?”

En segon lloc fer cerca d’informació. Revisaríem els aparells meteorològics de l’escola, la caseta meteorològica analògica i l’automàtica. Preguntaríem a casa si tenen referències sobre el tema. Buscaríem informació als mitjans escrits o a l’Arxiu Municipal.

En tercer lloc calia fer un treball de camp buscant evidències de la meteorologia a Esparreguera. També hem establert una prioritat en la investigació que ha estat centrar-nos en les precipitacions com les pluges i les tempestes.

En quart lloc hem realitzat diversos experiments que ens puguin ajudar a entendre les repercussions dels fenòmens atmosfèrics causats per l’aigua caiguda en gran quantitat en poc temps.

En cinquè lloc hem arribat a diverses conclusions. Hem pensat també com podríem seguir ampliant el nostre coneixement sobre el tema.

Conclusions

Tots valorem molt bé l’experiència que ens ha ajudat a entendre més bé el nostre poble. En relació amb la pregunta creiem que: Hem après coses sobre el nostre poble que a simple vista no es veuen però que al llarg del temps han estat importants. Antigament la meteorologia era molt important per les feines del camp i la terrisseria. Amb els experiments que hem fet hem pogut imaginar-nos la força de l’aigua que de tant en tant causa catàstrofes a la nostra vila.

Fonts documentals

GILI,Enric.(2012).Història del recull de dades meteorològiques a Esparreguera.Revista 777 núm 125. agost-setembre 2012

Diversos autors.(2010).Coneguem Esparreguera.Ajuntament d’Esparreguera. http://www.esparreguera.cat/documents/temes/ensenyament/coneguem_esparreguera_llibre.pdf

VALLS, Orenci. (1993) Topografia mèdica d’Esparreguera. Esparreguera: Ed. Fons Puchades