Reconstrucció dels dos aqüeductes de Barcelona
Cultura Clàssica 3r, General, Llatí 1r, Llatí 2n agost 24th, 2010Del programa Sota Terra de TV3 d’ahir Carrer Ripoll 25, Barcelona em va cridar molt l’atenció aquesta reconstrucció dels dos aqüeductes que portaven aigua a la ciutat de Barcelona en temps dels romans i que els arqueòlegs n’han trobat restes en els fonaments de la casa del carrer Ripoll, 25 que té més de dos mil anys d’història:
Gaby

Aquesta obra, a no ser que s'indiqui el contrari, està sota una Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 2.5 Spain Llicència.















agost 24th, 2010 at 11:16
Gaby, moltes gràcies per fer difusió aquí d’aquest programa de Sota terra que ahir no vaig poder veure i gràcies al teu enllaç acabo de visionar. També vull agrair-te la selecció dels millors minuts pel que fa a la nostra temàtica, el món romà. Sempre m’ha agradat l’arqueologia, com bé saps, però en aquesta excavació del carrer Ripoll 25 de Barcelona es veu molt bé com la història és una superposició de moments i de fets. Tracten dos mil anys d’història i projecten el futur d’una casa de Barcelona. És fantàstic! És el que sempre pretén inculcar als meus alumnes, tot i que mal acostumats pels llibres de texts i les unitats didàctiques, no entenen la superposició de capes en un mateix lloc ni que grecs, romans, egipcis, … van coexistir en un mateix moment i no primer Egipte, desapareix tot rastre, Grècia i Roma.
Les reconstruccions virtuals dels aqüeductes de Barcelona les he posat en el nostre Google maps d’aqüeductes i a Bàrcino. Què seria del futur sense el passat? i del passat sense el futur?
setembre 1st, 2010 at 07:10
Polèmica a “Sota Terra” arran de la descoberta d’aquest aqüeducte romà a Barcelona: http://avui.elpunt.cat/noticia/article/13-comunicacio/20-comunicacio/239546-polemica-a-sota-terra.html
setembre 8th, 2010 at 16:26
He vist les dos reconstruccions i la veritat esque hauria de ser bastant bunic que s’hagués quedat sense destruir.Seria un patrimoni cultural importantisim.
Apartir d’aquests videos també ens donem conte del cambi cultural i el modernisme que hem adaptat amb el pas del anys.
setembre 8th, 2010 at 18:56
Es bastant impressionant veure com s’han sobreposat les nesecitats en cada època i com es va configurar la casa veient les reconstruccions fetes amb ordinador i la complexitat en que estava construïda tant la casa com l’aqüeducte que la traspassava.
setembre 10th, 2010 at 12:07
Avee !
Sii que m’en recordo d’aquest capítol, jo a vegades ho mirava perquè això d’arqueologia i trovar coses passades m’encanta i vaig veure el dels aqüeductes i em vaig enrecordar de la nostra estimada Teresa!
Igual em va passar a Malta que al damunt de l’edifici de l’ajuntament(suposo) hi havia un escrit en Llatí i ja ens veus a me mare i a mi traduïnt el que posava.
M’hi vaig fer una foto perquè vaig pensar que fer-ne un article estaria molt bé!
Valeeeeee!
setembre 10th, 2010 at 12:14
bon dia,
m’agrada aquest tipus de construccions, deixen molt clar el recorregut que seguien els aqüeductes i realment dóna una idea molt fidel de com eren. Està be que hi hagin programes d’aquest tipus, dedicats a rebuscar en el passat per tapar els forats obscurs, els espais buits que queden pel fet que no es conserven restes, en un temps en què la televisió s’ha convertit en un estri d’entreteniment on els programes educatius i d’investigació són molt limitats.
setembre 10th, 2010 at 12:27
Es increible com ha passat el temps i com ha canviat la zona, d’haver un aqüeducte per les necessitats dels antics habitants a passat a haver una carretera amb diferents blocs de pisos. Quan m’imagino coses d’aquella època penso que m’agradaria veure-ho tot tal i com estava abans, “in situ”, per veure realment tot i no veure-ho segons els historiadors van trobant o suposant.
Espero veure-ho tot amb més claretat quan anem a la sortida.
setembre 10th, 2010 at 12:29
Ave!!
Seria impressionant si aquestes reconstruccions es fèssin en la realitat perquè serien molt boniques de veure, sobretot la reconstrucció de la casa del segon video, sería el “summum”!
Jo crec que si Barcelona tinguès aquestes restes històriques, bona part d’elles serien Patrimoni de la Humanitat sense ningún dubte perquè il·lustrarien “grosso modo” els antics aqüedcutes i demés de l’antiga Barcino.
M’ha semblat un article molt interessant, espero que ens fagis més aportacions Gaby!
Vale!
setembre 10th, 2010 at 12:31
hola gaby
Aquest any estudiarem Barcino, així que quan pugui escriure un comentari amb informació de més cualitat i aprofundir en el tema ho fare.
De moment l’ únic que puc dir es que els romans van ser dels primers en organitzar i canalitzar les seves ciutat per avastir al seu poble d’ aigua.
Els aqüeductes eran edificacions gegants que permetian portar aigua d’ un riu a la ciutat, aprofitant els pendents de les muntanyes.
L’ any passat vem fer una excursió a Tarraco (Tarragona) i uns dels lloc a visitar era l’ aqüeducte, per el qual podriem haver passejat per damunt les pedres antiquisimes romanes; pero estva tancat.
setembre 10th, 2010 at 12:37
Ave!
Com diu l’Eric, a cada època els homes han tingut unes necessitats i uns problemes, i fins ara tots els em solucionat. Aquest es un clar exemple. A l’època dels romans, a les “domus” necessitaven aigua tant per veure com per a igiene personal.
Els aqüeductes doncs, feien aquest funció, la de transportar l’ aigua de rius o llacs cap a les ciutats, cosa que feien la funció de les canonades d’ avui en día.
Vale!
setembre 13th, 2010 at 22:07
Tal com diuen l’Andrea i l’Ana, espero un comentari amb més coneixement de causa quan hageum preparat Bàrcino en profunditat. Recordeu-vos de tornar a aquest article.
Bona utilització dels llatinismes, Carlos. Mar, esperem aquest article de Malta; llegeix abans els meus per no repetir continguts i completar-los. Jo també vaig fotografiar la inscripció de l’edifici de la “Main guard”, actualmentcentres culturals Libi i italià, però finalment no ho vaig publicar. Aprofita, doncs, i comenta’ns aquesta frase, tot traduint el text. Desitgem veure la foto de tu i la teva mare traduint enmig de la plaça. Espero que no us mulléssiu amb els sortidors d’aigua de la plaça…
setembre 17th, 2010 at 12:41
Ave!!
La veritat és que es molt sorprenent veure aquestes reconstruccions dels dos aqüeductes de Barcelona.És una llastima no poder haver-ho vist “in situ”, però com ja sabem les cultures evolucionen i hem canviat les coses.
En aquell moment els romans van fer els aqüeductes per poder utilitzar l’aigua a les cases, per les seves necessitats, la higiene.. seria semblant a les canonades que nosaltres utilitzem.
Tampoc puc dir molt perquè encara no hem treballat “Barcino”, quan ho fem ja podré tornar a comentar i fer-ho amb més coneixements.
Vale!
setembre 22nd, 2010 at 20:02
Sembla gairebé impossible imaginar que fa tant de temps hi havia gent vivint i trapitjant el nostre sól.
És bastant interessant veure aquesta recontrucció, ja que t’ajuden a imaginar com podia ser en aquells temps.
Teresa, crec que nosaltres els veurem a la sortida pròxima a Bàrcino no?
Vale!
octubre 8th, 2010 at 12:16
Avee!
Estic d’acord en què es molt interessant què facin reconstruccions, encara que sigui en un programa!
Són impressionants les obres clàssiques i ens poden deixar bacabadats, per els mètodes que tenien fa tants anys!
vale!!
desembre 18th, 2010 at 00:01
Salve!
El que volia dir què es una gran pena de que els aqüeductes que els feien servir abans els nostres antics parents estiguin destruïts nomès per fer pisos. Crec que ha sigut una gran part egoista pensar en el present i el futur de le persones substituint restes històriques per pisos. Ahores d’ara podriem haguess vist les restes del equaductes i més coses.
Penso que haurien de pensar més els empresaris i els finançers en les restes històriques i no en el seu benefici com a negoci. Tot ha de ser per igual els empresaris fent pisos però respectant les restes his`tòriques perquè no les podrem aconseguir desde nou!
Vale!;)
abril 16th, 2012 at 22:40
Salve.
Primer de tot he de dir que és un article interesantissim. Em sembla mentida que encara, després de tants anys, es conservin aquests aqueductes de l’época romana. També és una pena que amb les contruccions de pisos i altres edificis arribin a degradar a poc a poc aquests antics aqueductes.
Vale.
abril 17th, 2012 at 00:47
Salve!
M’agrada molt aquest article. La veritat es que es una pena que no poguem gaudir de la vista d’aquests aqüeductes perque han sigut utilitzats per a aixecar altres construccions. No trobo massa be que s’hagin tapat amb noves construccions ja que estem parlant d’obres bastant importants historicament parlant. Els videos son molt interessants i les reconstruccions son molt bones i visualment ajuden a fer-se una idea de com eren els aqüeductes inicialment.
Vale!!!
abril 17th, 2012 at 09:14
Salve!!
Penso que és un article molt interessant. Crec que es una pena que no poguem visitar aquests aqüeductes per que ara ja s’han fet noves construccions sobre d’elles. No estic d’acord amb això per que aquests són molt importants per la història. Els vidios ens mostren com poder imaginar-nos com eren els aqüeductes des d’un principi.
Vale!!
abril 17th, 2012 at 09:38
Salve!
Trobo que aquests videos estan molt bé, i que gràcies a ells en podem fer una idea de la construcció d’un aqüeducte i de com eren.
Però per altre banda trobo que haver construit sobre d’aquests altres coses, fet altres construccions és en part una llàstima ja que formaven part de la història.
Vale!
abril 17th, 2012 at 19:29
Salve!
Jo penso que aquest videos ens ajuden molt a aprendre noves coses que no sabiem, i tambe a adonar-nos de que no li donem suficient importancia a coses com aquestes,que les veiem com alguna cosa antiga i que tenim dret a fer-los malbe
vale
maig 19th, 2012 at 10:29
L’aqüeducte és un dels grans invents dels romans. Els romans a més a més de per les seves ambicions militars, també van destacar per l’arquitectura i futura enginyeria. Els aqüeductes permetien que arribés la quantitat d’aigua necessària als pobles i per tant que als seus habitants no els hi faltés.
Vale!
maig 19th, 2012 at 10:59
Eulàlia, vols dir que has visionat els vídeos? Què en sabem dels aqüeductes de Bàrcino?
maig 22nd, 2012 at 13:01
És una pena no poder-los veure, ademés tant aprop de casa com és Barcelona, però el més alucinant de tot és veure com s’han pogut fer aqueestes iamteges virtuals sobre com devia ser. És molt bo que amb les noves tecnologies poguem ajudar a saber més del passat! És graciós i tot aajajajaj!
En el cas dels dos videos trobo molt curiós el segon que mostra com s’ajuntaven, suposo que per les imatges dels aqüeductes que veiem normalment, tendim a imaginar-los rectes i “sols”.
Molt interessant l’article!
juny 9th, 2012 at 23:15
Salve!!
Em sembla un video i un article molt interessant la veritat. És increíble com s’han anat sobreposant les necessitats de cada època en un monument tan antic com són els aqüeductes! Em sembla fascinant i alhora marevellós que es conservin coses com aquesta!
juny 12th, 2012 at 00:49
Salve!!!
He introduit el Aqüeducte Aqua Appia.
Vale!!!
juny 17th, 2012 at 14:01
Salve!
És impressionant com una civilització com la romana arrivés a construir grans edificis com els aqüeducctes per on acon seguien portar l’aigua cap a la ciutat , és magnífic com ho feien.
La reconstrucció està molt bé feta, enorabona!
Vale!
juny 18th, 2012 at 01:44
Es impressionant veure com s’han sobreposat les nesecitats en cada època i com es va configurar la casa veient les reconstruccions fetes amb ordinador i la complexitat en que estava construïda tant la casa com l’aqüeducte que la traspassava.
desembre 6th, 2012 at 16:33
Carta arqueològica de Barcelona: aqüeductes http://cartaarqueologica.bcn.cat/3424