Coneguem la Música Popular o Folklòrica del nostre país i d’arreu del món

Al llarg d’aquest curs hem parlat de la Música CULTA i  la Música POPULAR o LLEUGERA, dos formes de classificar la música que no estarien complertes si no parléssim de la Música POPULAR o FOLKLÒRICA.

Escolta aquests tipus de música i intenta reconèixer quina és la Popular o Folklòrica ( Fet per Julio Payno del CEIP Gerardo Diego )


Us proposo primer de fer un recorregut per la Música Tradicional o Folklòrica de Catalunya.

Escoltar el nostre ball típic, la Sardana, i descobrir quins instruments composen la Cobla….

I perquè no, a continuació, fer un breu recorregut per la de tota Espanya ? I per la dels diferents països dels nens de la nostra escola ?

Ho farem entrant en aquest Wix que he preparat:


I ara haureu de respondre les següents preguntes en el vostre Kidblog per a veure si us ha quedat clar.

  1. Cita les 4 característiques principals de la M. Popular o Folklòrica
  2. Nombra tres instruments típics de la M. Folklòrica de cada família ( Vent-Corda-Percussió ) i cita el país d’on provenen
  3. Què és la Cobla i quants instruments la formen ? Nombra’ls
  4. Nombra els principals instruments tradicionals catalans i descriu el que més t’agradi
  5. De quines comunitats Espanyoles són típiques les castanyoles ? I el  ball de la Jota ?

 

El projecte KANTACONMIGO viatja aquest mes de maig cap a Sevilla i Logronyo

Els dies 7 i 8 de maig al CEP de Sevilla es va celebrar la Fira de Bones pràctiques, innovació educativa i projectes col · laboratius amb TIC. Kantaconmigo hi va estar representat  pel nostre company Juan José Flores @ tatarachin. GRÀCIES EN NOM DE TOTS  els membres de Kantaconmigo !
L’objectiu principal d’aquesta Fira és presentar i difondre projectes col · laboratius en xarxa i experiències innovadores de centres / aula que s’estan desenvolupant actualment.


I aquest passat 11 de maig, el nostre company i col · laborador Ángel Alsasua, va parlar del nostre projecte KANTACONMIGO a Logronyo. La trobada va estar organitzada per Didactalia (Grup Gnoss).

Fem Presentacions d’Instruments amb Google Docs

A 4rt, des de l’aula TAC, hem après a fer PRESENTACIONS amb Google Docs ( Drive ). Cadascú ha triat un instrument i n’ha fet 4 diapositives: nom-família, imatge-explicació, videos i signatura. Un cop publicades les he penjat en aquest Glogster per a tenir-les totes recollides.

Cliqueu sobre els instruments i les veureu.

Ens ha agradat fer aquest treball !!!

De grans volem cantar !!!!

Resulta que a 5è tenim un grupet de noies a qui agrada molt cantar…. Són la Nadia, la Megan, l’Ariana i la Iana.

Ja fa uns dies em van proposar que els gravés una cançó i després d’uns quants intents i d’uns quants patis sense jugar avui, per fi, l’hem pogut enregistrar. Es tracta del tema “Ready or not” de la cantant de pop americana Bridgit Mendler.

Però la cosa no queda aquí. !!! Ara que ja tenen l’audio volen editar com un videoclip de la cançó amb el programa Windows Movie Maker. Així que l’editin el penjarem també al bloc.

De moment us haureu de conformar amb l’audio que us deixo a continuació.

Ánim noies, i a seguir cantant !!!

“La Dansa del Sabre”, una Audició per 2on

Anem a escoltar una música del compositor armeni Aram Khachaturian (1903 – 1978). S’anomena “La Dansa del Sabre“.

La Dansa del Sabre està inclosa dins del ballet Gayaneh. Aquest ballet està ambientat en la terra natal del compositor, Armènia, una de les ex-repúbliques socialistes soviètiques. Conté temes populars del seu folklore, amb l’objectiu de fer una música comprensible per a tots els públics. La Dansa del Sabre té un ritme vitalista.

Mentre escoltes amb atenció imagina què deu estar passsant…


Una Cançó de Bressol Popular Mallorquina per 5è

Cançó de Bres per a una Princesa Negra” és una bonica i tendra cançó de bressol que es canta a Mallorca. L’aprenem ???

Dorm, dorm, petitona, dorm

que en draps de fosca blava

t’embolcalla la lluna negra,

tan negra com tu.

La nit teixeix corrandes

quan pensa en tu;

te les canta ta mare,Poniegú.

Quan el vent arribi

naixeran als teus ulls

plors de bambú!


Catalunya i els seus HIMNES

Els nois i noies de 6è a Medi Social estan treballant el tema de Catalunya a l’Edat Moderna. Han estudiat la “Guerra dels Segadors” i han parlat dels “Bandolers“. I a mi se m`ha acudit que els agradaria conèixer aquells cants que anomenem Himnes o cançons representatives del nostre país i de la nostra història.

N’he recollit algunes en aquest wix. A veure si les coneixeu…

Preparem la Visita al MUSEU de la Música

ATENCIÓ, nois i noies de 4rt !!!!

Us agradaria veure instruments d’arreu del món ? I tenir la possibilitat de tocar una arpa, una guitarra elèctrica i un violoncel ? I veure com funciona un orgue ?Escoltar els diferents timbres dels instruments ?……

Tot això i molt més ho podrem descobrir ben aviat dins el MUSEU de la MÚSICA que està ubicat dins l’espai de l’Auditori de Barcelona.

Però primer cal preparar bé la visita per no perdre’ns cap detall. En aquest wix hi trobarem molt material per preparar-la.

Us animeu ???

 

Instruments de CORDA d’arreu del món

Continuem parlant a 3er dels Instruments de Corda. Aquest cop explorarem diferents llocs del món per conèixer diferents i desconeguts instruments de corda i com sonen.

Comencem entrant en aquest mapa. Hi trobarem una petita mostra de cada continent:



Buscant per la xarxa he trobat tot aquest material que ens pot ajudar a conèixer millor aquesta família d’instruments:


VIDEO INST. DE CORDA

MAPA INTERACTIU

SOPA DE LLETRES

Treballs des de l’aula TAC amb Windows Movie Maker

Els nois i noies de 5è ja fa dies que estan treballant a l’aula TAC amb l’editor de videos Windows Movie Maker.

Havien de fer un video amb imatges i audio de la Cançó de sant Jordi “El Regal“. Ha estat culpa meva de no penjar els seus treballs abans. Els demano disculpes….

Aquí us en deixo una petita mostra. Són els treballs de: John, Àlex, Klauss, Claudia, Zeqiang i Paulo. La música està enregistrada per tres nenes de 6è quan feien 5è.



Hem treballat el Musical del FANTASMA DE L’ÒPERA a 6è

Ja portem unes setmanes a 6è visualitzant la película que se n’ha fet del Musical d’ ANDREW LLOYD WEBBER, el FANTASMA DE L’ÒPERA.

Ara toca veure el que hem après i ho farem de dues maneres diferents. En primer lloc us proposo tres activitats fetes amb l’eina Educaplay. Són activitats  tipus test, sopa de lletres i de completar els mots que falten.

En segon lloc he preparat una petita enquesta de valoració on haureu de triar i votar els tres temes musicals que mès us han agradat.

Esteu preparats ???

TEST

SOPA DE LLETRES

COMPLETAR

 

Aquí teniu l’Enquesta de valoració:



Quins temes musicals del FANTASMA de l’ÒPERA t’han agradat més ?

Nova peça de Flauta per a 5è

Ja fa dies que no toquem la flauta a 5è…. i he pensat que aquesta peça us agradaria, és la cançó que cantem en els aniversaris.

Per molts anys és una cançó popular que s’entona en les celebracions d’aniversari. És la versió catalana del Happy birthday to you, que segons el Llibre Guinness dels Rècords és la cançó més popular en llengua anglesa, que ha estat traduïda a molts idiomes.

L’obra fou escrita per les germanes nord-americanes Patty Hill i Mildred Hill el 1893. Com que ambdues eren mestres de professió, la cançó va ser escrita per a que els alumnes es donessin el bon dia a classe. El seu títol original era “Bon dia a tots“.

L’aprenem ???

ATENCIÓ, que té el fa#


Escoltem la “Marxa Radetzky”, de J.Strauss

A 4rt escoltarem una peça súper coneguda d’un compositor vienès: Johann STRAUSS (Àustria, 1804-1849). Es tracta de la MARXA RADETZKY !!!

La Marxa Radetzky és una composició orquestral  escrita l’any 1848. Va ser composta en honor al mariscal de camp austríac comte Joseph Radetzky, que en una sèrie de victòries, va salvar el poder militar d’Àustria al nord d’Itàlia durant la revolució de 1848-49.

Actualment, la Marxa Radetzky deu la seva popularitat a què és la peça que clou el Concert d’Any Nou de la Filharmònica de Viena. Durant aquesta última obra, l’audiència aplaudeix al compàs i el director torna per dirigir el públic en lloc de fer-ho a l’orquestra.

Us proposo escoltar la música i pensar com acompanyar-la fent servir el nostre cos ( picar mans, cames, caminar, saltar …. ).

Entreu en el wix i escolteu-la….


Google celebra el 96 aniversari d’ELLA FITZGERALD amb un doodle

Avui, Google celebra el que seria el 96 aniversari d’ELLA FITZGERALD


Nascuda a Newport en 1917, l’eterna cantant de jazz, continua sent, juntament a Billie Holiday o Sarah Vaughan, la cantant més important i influent de la història del jazz.

Se la coneixia (i es coneix) com «La primera dama de la cançó» («The First Lady of Song»). La seva clara vocalització, el seu to i la seva improvisació sobre dels escenaris, la van portar a dalt de la cançó en poc temps. Es va apoderar dels anys cinquanta, donant-los ànima i força. Encara que també va ser criticada, sobretot, per la seva falta de dramatització a l’hora d’interpretar cançons emocionals.
I és que, els seus companys del cor Bethany African Methodist Episcopal Church no podien imaginar que entre les seves files es trobava una dona que revolucionaria el món de la cançó.

Abandonada pel seu pare i després de la mort de la seva mare, quan només tenia quinze anys, ella va haver de lluitar per seguir endavant entre la pobresa més extrema de Nova York. Va ser allà, precisament, quan als 16 anys va debutar com a cantant, al teatre Harlem Apolo, on va guanyar un concurs d’artistes amateurs amb la cançó Judy, interpretada tal com ho feia el seu ídol, Connee Boswell. En poc temps, les virtuts d’Ella córrer de boca en boca, i del lloc de col · laboradora en una banda musical, la de Chick Webb, amb la mort d’aquest, va esdevenir la principal vocalista, formant Ella Fitzgerald and Her Famous Orchestra. En 1941 va començar la seva carrera en solitari.

A causa de la seva diabetis, Ella va ser quedant cega a poc a poc i, el 1993, li van ser amputades les seves cames. Als tres anys, ella moria a Beverly Hills.

clica i l’escoltaràs

Coneguem els INSTRUMENTS de CORDA

Com ja sabeu en aquesta gran família d’instruments, la CORDA,  hi incloem tots aquells  instruments que sonen gràcies a la vibració d’unes cordes i que tenen una caixa de ressonància.

La seva classificació és en funció de la manera com aconseguim aquesta vibració. Per això parlem d’instruments de CORDA FregadaPolsadaPercutidaElèctrica.

En aquest WIX hi trobareu molta informació sobre la gran família de la CORDA. També podreu escoltar com sona i fer activitats per veure el què aneu aprenent.

 


ACTIVITATS EDUCAPLAY

1

2

3

4

5

6

7

8

“Vivim els CONTES”, un Taller dins les Jornades Culturals

Encara que el Taller “VIVIM ELS CONTES “d’enguany no té relació amb la música, la senyoreta Imma i jo hem volgut penjar-lo en aquesy bloc per a que us recordeu i gaudiu veient els petits fragments de les representacions dels contes. Creiem que ho heu fet molt bé i per això us deixem fotos i imatges en aquest wix.

A veure si us trobeu !!!!


La “Llegenda de Sant Jordi”, versió del Grup d’Animació “Ambaükatunàbia”

JA FALTA POC PER SANT JORDI !!!!

Acabo de descobrir una altra versió de la Llegenda de Sant Jordi cantada que m’ha agradat molt.

Es tracta d’una cançó del grup d’Animació AMBAÜKATUNÀBIA. Cinc joves músics i una animadora de Molins de Rei que ens transporten a Montblanc, davant la princesa, Sant Jordi , la Rosa i el Drac.

La voleu escoltar ????


Aquí els teniu ….

Una cançó popular catalana a 6è, “La Cançó del Lladre”

Aquest trimestre, a 6è, escoltarem i cantarem una cançó popular catalana, LA CANÇÓ DEL LLADRE.

És una de les cançons de bandolers més coneguda, sens dubte un dels temes més populars del repertori transmès oralment a Catalunya.
El seu origen és desconegut, tot i que durant els darrers quaranta anys nombrosos cantants i instrumentistes l’’han interpretada en estils diferents com el jazz, el rock i la música tradicional.
Com tants altres temes d’’origen popular i incert, presenta diverses versions amb finals diferents: l’’historiador català Milà i Fontanals, a meitat del segle XIX, en recollí una on el protagonista de la història salva la vida, però d’’altres versions el bandoler cau en mans de la justícia.

En aquest wix hi trobareu la lletra, l’audio i algunes versions que segur us agradaran….

Aprenem una nova eina, KIDBLOG

Atenció nois i noies de 5è !!!! Anem a aprendre una nova eina, es diu……KIDBLOG !!!

KIDBLOG és una plataforma de creació de blocs molt senzilla que ofereix una sèrie de funcionalitats específiques que la fan ideal per crear blocs educatius. KIDBLOG permet crear un bloc global anomenat Class (classe) així com la possibilitat de crear un bloc individual a cadascun dels  alumnes, amb l’avantatge de preservar la seva privacitat, ja que el professor és qui els dóna d’alta en el sistema..

Us deixo aquest tutorial de la meva amiga Adelaida per a que us refresqui els dubtes quan us hi poseu:

“El Moldau” de B.Smetana, una audició per 5è

A 5è ja sabem què és la Música Descriptiva. N’escoltarem una de molt bonica de la mà d’un gran compositor i pianista Txec, B.SMETANA. És un poema Simfònic anomenat ” El Moldau“.

Ens descriu el recorregut d’aquest riu per terres de Bohèmia i Moldàvia, a la República Txeca, des que neix fins que arriba a Praga.

L’escoltem ?


Per fer-nos més a la idea de com neix un riu i com és el seu recorregut podeu fer-li una ullada a la següent presentació. Us serà molt útil per entendre aquesta obra de Smetana. És de vcasas2:

Una cançó de Primavera: “Els Ocells han arribat”

Al Cicle Inicial aprenem una cançó plena d’ocells per celebrar la Primavera. Es titula “Els ocells han arribat“.

La coneixeu ? Diu així:

Els ocells han arribat,
amb la primavera
i ara canten tot volant,
tot reviu amb el seu cant.
Ai! quin goig poder cantar, és la primavera!

L’oreneta ve de lluny,
amb la primavera
amb el fang farà el seu niu,
xisclarà fins a ple estiu.
Ai! quin goig…

La puput també ha tornat,
amb la primavera
farà el niu sobre el teulat,
menjarà l’escarabat.
Ai! quin goig…

I tindrem el rossinyol,
amb la primavera
cantarà de sol a sol,
fins que al bosc surti el mussol.

Ai! quin goig…

ATENTS, QUE LA CANTEM !!!!


També la podeu escoltar en el següent Slideshare fet per Beatriumusical: