Qui?

Ambels

Amb els peus a terra i la mirada al cel…

Enric Queralt i Catà

Amb els peus a terra és un blog de la XTEC. Ho és perquè, ara per ara, són els blogs de l’administració educativa del meu país. Porta un subtítol: “Obrador de formació permanent”. Vol ser justament això: un lloc on s’elaborin propostes formatives ajustades a les necessitats dels centres d’ensenyament no universitari. Té la pretensió d’adreçar-se a destinataris diversos: institucions vinculades amb el món educatiu (centres de recursos pedagògics, cooperatives d’escoles, escoles de mestres, grups de mestres, regidories municipals), equips directius i claustres de centres d’escolaritat no obligatòria (llars d’infants, escoles i instituts) i a les famílies, a través de les associacions de pares i mares d’alumnes.

Hi trobareu tres coses: les meves opinions sobre fets i notícies vinculats al món de l’escola, algunes propostes i materials que, potser, us ajudaran i, també, una llista de propostes formatives. Unes propostes que, és clar, s’ajustaran a la mesura de cada necessitat, talment com fan els sastres.

Fa més de trenta anys que estic dedicat, de ple, al món de l’ensenyament i vinculat al Departament d’Ensenyament de Catalunya. En tant de temps, és clar, hi ha hagut temps, i oportunitats, de treballar en feines ben diverses. Diguem-ne que abans de ser canonge he estat escolanet. Més o menys, la meitat d’aquest temps l’he dedicat a treballar amb infants molt petits i també amb joves i l’altra meitat a desenvolupar tasques de gestió educativa sense deixar de fer, alhora, formació permanent en centres.

Des l’any 1996 m’he dedicat a la “itinerància”. Com a formador i assessor de llars d’infants, d’escoles i d’instituts, sempre amb un únic objectiu: ajudar a millorar la coherència pedagògica de la resposta educativa a les necessitats dels infants i dels alumnes. He après molt, de temàtiques ben diverses però, sobretot he pogut aprofundir en dues didàctiques que considero claus per l’èxit educatiu: la del llegir i la de l’escriure. Sempre hauré d’estar agraït al SEDEC per permetre’m entrar en un món apassionant. He conegut mestres i professors excepcionals i també d’altres que, potser, ja estan cansats de ser-ho. També vaig tenir el privilegi de formar part de l’equip de la Inspecció d’Educació dels ST d’Ensenyament a Tarragona. Des d’aquí, us ho ben asseguro, algunes coses es veuen molt diferents i entens moltes realitats que fins aleshores eren enigmàtiques. Hi vaig aprendre molt i en servo una bona colla d’amics.

Els darrers quatre cursos escolars he dividit la meva activitat en dos àmbits: per un costat col•laborant com a assessor i formador de l’Estratègia d’Impuls a la Lectura i per l’altre atenent les demandes que m’han fet arribar institucions diverses i centres educatius de les tres etapes no universitàries. A partir d’aquest curs també ajudaré en el Programa “ara ESCRIC” que pretén millorar les bases conceptuals i metodològiques de la didàctica de l’escriptura.

Sempre m’ho he passat molt bé treballant, diuen que es nota. Estic agraït a la vida per això. També per les filles que hem tingut amb la Dolors, les de la fotografia, la Teresa i la Maria.

4 thoughts on “Qui?

1. Pingback: Dues professores del centre intervenen en la Jornada de Desenvolupament de l’hàbit Lector | Notícies i actualitat de l'INS Joan Oró (Lleida)

2. Cèlia

Bon dia!
    Sóc una estudiant de Segon de Batxillerat que acabada de llegir un article teu del 22 de febrer (http://blocs.xtec.cat/ambelspeusaterra/category/lectures-obligatories/) i m’ha semblat molt interessant. De fet estava treballant en el meu Treball de Recerca quan m’he entrebancat amb el teu bloc.
    En el meu TR estudio el sistema de lectures obligatòries català i l’americà i intento aportar alguna millora al català. Molts dels temes que tracto els he trobat en el teu article. Et volia agrair l’ajuda que m’has aportar amb l’article i et voldria demanar que si el tema t’interessa i em vols donar un cop siusplau envia’m un mail!
    Moltes gràcies,
    Cèlia Ventura i Gabarró

3. eqc Post author

Benvolguda,
    celebro que el comentari us hagi resultat d’utilitat.
    Per descomptat que m’agradaria poder donar un cop d’ull al vostre TR.
    Si és el cas, gràcies per endavant.

Cordialment,

Enric Queralt i Catà

4. Sóc.Mestre

Salut!