Aneu-hi!

A l’atenció del Director

avui dia tothom s’ha d’espavilar, si vol sobreviure.
En un gran anunci de carretera hi vaig llegir alguna cosa com ara: “Et veuen?” “Si no et veuen, no existeixes”. Era d’una empresa de publicitat, és clar.

Avui dia per obrir un negoci “físic” no n’hi ha prou amb fer les obres corresponents per aconseguir un local digne. Cal, a més, donar-se a conèixer a la xarxa i mirar de mantenir-hi un nivell de presència sostingut, actualitzat: la majoria d’iniciatives empresarials tenen pàgina web i són presents a les xarxes socials.

Les llibreries no se n’escapen, la majoria tenen pàgines web que, com a mínim, donen compte de les novetats editorials i dels actes que s’hi desenvolupen (Debats, Clubs de lectura, Presentacions de llibres, etc). De ben segur que en coneixeu alguna, no? Qui més qui menys té “la seva llibreria”.

N’hi ha que, sortosament, ja tenen molts anys i s’han sabut adaptar, no sense esforç, a la nova situació comercial (“tothom ven llibres”) i han estat capaces de superar una crisi que se n’ha emportat per davant un nombre considerable. Una llàstima. Quan era menut, a la meva ciutat, només n’hi havia una. De llibres se’n venien a més llocs però “només llibres” en un. Era una llibreria que es va crear per “subscripció popular” per poder tenir accés a obres que costava molt de trobar fora de Barcelona. A més, era punt de reunió i de tertúlies mig clandestines. Creieu-vos si us dic que les seves prestatgeries servien també per passar-se missatges compromesos, a manera de bústies personals.

Molts dels vostres alumnes, la majoria diria, no han tingut l’ocasió de visitar-ne, ningú els hi ha acompanyat, m’hi jugaria un pèsol, com diu Mestre Puyal. Com a tantes i tantes coses, si no els hi porta l’escola no ho farà ningú i desconeixeran la seva existència. Molts alumnes acaben l’escolaritat obligatòria havent vist només els llibres de les grans superfícies comercials. Sóc de l’opinió que l’escola no hauria de defugir la funció compensatòria, també, en aquest aspecte: l’escola ha de situar les llibreries a la llista de llocs que cal visitar. Aquestes dues imatges serien un bon exemple del que us animo a fer: són alumnes de l’Escola “Licorella” de Gratallops (ZER l’Aglà) mentre visiten una llibreria de Reus. La visita és breu, però, intensa: 5-10′ d’explicacions del llibreter per situar-los i 10′ de regirar llibres lliurement. Tot plegat, ja ho veieu, 20′ de no res.

eedafjgijidifhji

La majoria de caps de comarca del país tenen llibreries molt dignes, establiments que desenvolupen una activitat cultural notable i meritòria. A Barcelona, és clar, a més, podem trobar grans llibreries i també d’especialitzades de literatura infantil i juvenil. No n’hi ha moltes, però una dotzena hi són. Un exemple, la Llibreria “A peu de pàgina” del Barri de Sarrià de BCN. Ara fa set anys que, enmig de la crisi, es van arriscar a engegar una llibreria. No em digueu que no és un goig?. Remeneu la seva pàgina web

banderolacarrerint11

Doncs això, porteu els vostres alumnes a les llibreries perquè si ho feu vós no ho farà ningú