8 de març: avancem o estem aturats?

A l’atenció de la Directora, director

Benvolgut, benvolguda,
ara mateix no recordo si ja us n’he parlat en alguna ocasió, però m’arrisco a fer-ho.
No sé si esteu al cas de l’existència de l’Associació Europea “Du Côte des Filles”. Va néixer a França l’any 1994, però es gestà Sevilla en una reunió de l’YBBI; resulta que dins dels actes programats hi hagué una conferència de l’editora i autora italiana Adela Turin sobre el sexisme dins la literatura infantil i juvenil. Es va armar un pollastre enorme, hi hagué crits i gent molt enfadada entre el públic assistent. Sigui com sigui, la cosa es va engegar en tornar a França, pel que es veu. De la Sra. Turin us recomano, si no els coneixeu ja dos títols preciosos, ja clàssics a casa nostra:

imatge

Aquesta Associació està formada per un grup d’investigadors, de docents i d’animadores culturals que tenen per objectiu lluitar contra el sexisme en l’educació. Sobre aquest tema desenvolupen activitats d’investigació i de sensibilització, proposant als adults i a les institucions instruments i ajudes concretes. Un dels primers projectes va ser la posada en marxa d’un programa d’investigació que va comptar amb el recolzament econòmic de la Comissió Europea: Atenció, àlbum! n’era el títol i va consistir en l’anàlisi dels àlbums il·lustrats destinats als nens i nenes d’entre 0 i 9 anys. Alhora van elaborar una enquesta per comprovar Què veien els infants en els llibres de contes. Els resultats ja us els podeu imaginar, no? Preocupants, molt preocupants (Us n’adjunto la traducció que en va fer la FGSP)

No sé a vós però a mi el nas em diu que tota aquesta temàtica la tenim “aturada”, “somorta”, en els centres educatius de les dues etapes obligatòries. Se’n parla poc, talment com si ja fos una qüestió resolta quan, en realitat, està molt lluny de ser-ho. El sexisme impregna tota la nostra vida, ens envolta com l’aire, i arribem a no percebre’l. Mireu, us en posaré un exemple ben quotidià: el senyal de trànsit que teniu al carrer:

senyal

La meva sospita, és clar, no pretén posar una ombra de dubte sobre els centres educatius, amb caràcter general. Em consta que, cada any pel 8 de març “actuen i bé”. Mireu, per exemple que van fer fa un parell de dies a l’Escola Teresa Godes de la Joncosa de Montmell, a la Comarca del Baix Penedès. Ja fa uns quants anys que aquest dia conviden a l’escola persones que “trenquen el motlle” dels infants, que els fan ballar el cap perquè fan una feina que, molts, consideren que no gaire pròpia d’aquell sexe. La meva enhorabona, un any més, a l’Escola i al seu equip de mestres, amb el Toni al capdavant.

cartell

I ja per tancar la qüestió us ofereixo algunes propostes per ajudar-vos a mesurar com teniu aquesta qüestió ja entre els alumnes més petits. Feu-les arribar, si us semblen adients, a les persones tutores dels nivells del parvulari i del cicle inicial. Veureu, veureu, com tenim una feinada per fer. No s’hi val a donar-se de baixa d’aquesta qüestió.

Gràcies pel vostre compromís, amb les alumnes!!

Propostes 8 de març de 2015
Captura de pantalla 2015-03-07 a les 22.38.12Que modelos para la niñas FGSRCaptura de pantalla 2015-03-07 a les 22.37.55

One thought on “8 de març: avancem o estem aturats?

Comments are closed.