Un any més

A l’atenció de la Directora, Director

Benvolgut, benvolguda,

no penseu pas que amb això de les vacances de Pasqua m’ha passat per alt, no: el dia 14 d’abril de l’any 1931, el President Francesc Macià proclamava la República Catalana; poques hores abans, a Madrid, s’havia proclamat la II República Espanyola. M’ho heu llegit molts cops, segur, el que va representar aquesta època  per a l’educació a Catalunya. El 1930 gairebé un terç de la població era analfabeta (Els mestres de la República, Ara edicions).

Per això avui he pensat que, en aquests dies de calma, de reflexió, potser us agradaria una recomanació lectora: dos llibres excel·lents, per llegir un darrere de l’altre, així, seguits: segur que us faran pensar i no us deixaran indiferents. Perquè hem de parlar amb propietat, perquè hem de tornar a “agafar el fil” i perquè no podem permetre que MAI ni NINGÚ ens tornin a aixafar.

Bona Pasqua!

mestres_republica

PORTELL, R.; MARQUÈS, S. Els mestres de la República. Ara llibres, 2006.

Quan l’analfabetisme era un mal crònic que semblava que no tenia remei. Quan no hi havia escoles per a tothom i milers de nens corrien pels carrers, malnodrits, amb la salut precària. Quan no hi havia espais per jugar i hi havia una manca d’higiene i cultura, va néixer una generació de mestres que, amb el referents d’Europa, va crear una escola nova i moderna adaptada als nous temps. La gran innovació d’aquesta pedagogia era el respecte a l’infant, els seus temps, els seus ritmes, la seva capacitat d’entendre l’entorn, apropiar-se’l i construir-se’n una imatge.

mestresimatges

PORTELL, R.; MARQUÈS, S. Els mestres de la República en imatges. Ara llibres, 2007.

Recull les fotografies i els documents gràfics més representatius de l’escola catalana des del principi del segle XX fins que la guerra civil, l’exili i la repressió van esborrar del mapa els avenços aconseguits.

marededeu

PORTELL, R.; MARQUÈS, S. Mare de Déu, quina escola! Els mestres contra Franco. Ara llibres, 2008.

És un exhaustiu repàs de quaranta anys d’exercici de la docència; des de les difícils condicions de la postguerra fins als moviments alliberadors de la transició, un repàs amb noms propis com els de la pedagoga Marta Mata, l’Escola de Mestres Rosa Sensat o les primeres escoles catalanistes i progressistes que es van obrir al país. Un homenatge als mestres que van lluitar durant el franquisme per una educació de qualitat.