Llegim en veu alta?

Captura de pantalla 2013-10-19 a les 23.05.57

A l’atenció del Director/Directora
Benvolguda, volgut,

M’ho heu sentit dir molts cops, ho sé, però no em cansaré de repetir-ho, assumeixo el risc de fer-me pesat: escoltar llegir en veu alta una persona que en sap, és una de les activitats que més ajuden a aprendre’n.

De llegir davant dels altres, però, no se n’aprèn en un “pim-pam”. Força alumnes finalitzen la seva escolaritat sense saber-ne, i és una llàstima. Un nombre important de persones adultes tampoc en saben. És urgent tornar a situar la lectura en veu alta en el lloc que es mereix ja que la lectura prosòdica, o lectura expressiva, té un gran impacte en la motivació del lector per llegir i en la millora de la comprensió lectora. Hi ha força investigacions que ho corroboren.

Per tenir èxit en una lectura expressiva cal saber-la preparar degudament. No et poden donar un text, així de sobte, i dir-te: “Té, llegeix”. Els capellans de les esglésies ho saben: els creients que han de llegir les lectures passen abans per la sagristia a “preparar-se-les”

En la preparació d’una lectura expressiva hi intervenen moltes variables: l’entonació, la postura, el ritme, l’expressivitat, el volum, la velocitat, el gest… No és fàcil. Les lectures que se seleccionin han de tenir sentit per als lectors i, també molt important, han de suposar una activitat realment “comunicativa”, en el sentit que l’auditori estigui realment interessat en escoltar-la.

Voleu proposar als vostres alumnes una activitat de lectura en veu alta amb sentit? Per què no doneu un cop d’ull a les bases del X Certamen infantil i juvenil de lectura en veu alta que convoca la Fundació Enciclopèdia Catalana? Us asseguro que els centres que hi participen no queden indiferents i, més important encara, els alumnes ho recorden tota la vida. Organitzeu un concurs intern a la vostra escola per trobar els millores lectors i les millors lectores. La vostra escola i el vostre institut s’ho mereixen, no? En els vostres equips esportius trieu els millors, no? Per què no ho hauríem de fer amb la lectura en veu alta.

Va, animeu-vos, proposeu-ho al vostre equip directiu i després al claustre a veure què en diuen.

Sort!!