Un tresor, diverses veus

A l’atenció del Directors/a

Benvolguda, volgut,

recordo haver-vos-ho dit algun cop: asseieu-vos davant d’un grup d’alumnes, de qualsevol edat, amb un àlbum, de qualitat, a les mans; obriu-lo i aneu passant les pàgines a poc a poc, sense dir res. Digueu-los que després els el llegireu. Us asseguro que difícilment haurà cap alumne a qui no li interessi. Us dic això perquè massa cops s’intenta “fer entrar” als alumnes a la lectura per una porta que no és: el gust per llegir entra per una porta especial.

Ho diuen les proves PISA: que t’agradi llegir, que llegeixis amb freqüència i que en puguis parlar amb els iguals, són tres de les activitats que desenvolupen, assíduament, el que PISA anomena “alumnes implicats en la lectura”. I per què us ho dic tot això ara? Doncs ve perquè els àlbums il·lustrats són una eina molt potent que tenim a l’abast i que no sempre valorem i emprem com caldria. E

l fet que combinin els dos codis, visual i lingüístic, fan que tots els alumnes puguin accedir al “seu” significat (al seu, personal).

Els àlbums, la majoria, són cars, no ens enganyem: no totes les famílies poden accedir-hi. Oferir-los des de l’escola o establir un conveni de préstec interbibliotecari amb la biblioteca pública més propera pot ajudar a compensar desigualtats entre els nostres alumnes.

Doncs en relació a aquesta temàtica estem d’enhorabona. Des del Departament d’Ensenyament s’ha encarregat l’elaboració d’un dossier – dels del “Gust per la lectura”-dedicat monogràficament als àlbums i les seves possibilitats didàctiques i d’aprenentatge. La feina l’han fet dues persones que en saben: la Sra. Mònica Badia – fins el curs passat Bibliotecària de l’Escola d’Alcover (Alt Camp) i la Sra. Cecília Lladó – Cap del Programa de biblioteques escolars “Puntedu”. La meva més sincera enhorabona a les dues, de veritat.

Potser estaria bé que poséssiu a l’abast del coordinador/a de la biblioteca aquesta informació.

Captura de pantalla 2013-09-22 a les 21.51.23

A criteri vostre.