Aprendre per competències

A l’atenció de la Directora/r

Benvolguda, volgut,

com podeu suposar, no sé com teniu al vostre centre la qüestió dels projectes interdisciplinars i els treballs de recerca del BAT.

Sabeu prou bé que, per llei, (Decrets 142 i 143/2007), s’assenyala que se n’ha de fer un mínim d’un per cicle. Ja hi som però, amb això dels “mínims”! La llei no diu pas que n’hi hagi d’haver un màxim, però molts centres agafen el rave per les fulles i es queden amb aquest mínim. Com amb les entrevistes amb les famílies, també, però aquest és un altre tema.

Us deia això dels projectes perquè val molt la pena aclarir i entendre la diferència entre el treballs per projectes i els projectes de treball. Sembla un joc de paraules però no l’és. Tots dos, però, coincideixen un una cosa: ni l’un ni l’altre són un sumatori d’activitats procedents de les diferents àrees. Malauradament una realitat freqüent

Remenant per la xarxa tot preparant una feina he trobat un petit tresor. Es tracta d’un PROJECTE DE TREBALL, és a dir se sabia què volien aconseguir però no així què haurien de fer per assolir-ho. Volien millorar el “pati”. Mireu quina feinada han fet a l’Escola Castellum de Sant Julià de Ramis. Observeu el vídeo, entreteniu-vos amb les imatges; fixeu-vos en les cares que fan les famílies: diria que allà tothom s’ho està passant bé, i la canalla estan fent uns aprenentatges realment competencials. Uns aprenentatges que, pel que sembla, costen tant,de vegades, de portar a la pràctica. La canalla pensen, parlen, treballen en grup, amb petits i grans; dissenyen, mesuren, fabriquen, comproven… tot activitats que els preparen per la vida adulta. Tot això ho aprenen amb els llibres de text? Tant vós com jo sabem que no.

Si veieu el vídeo comprovareu que no hi ha cap instal·lació d’aquelles de plàstic i fusta tractada que hi ha a molts jardins infantils ( i ara també a massa escoles). Tampoc lloses de cautxú perquè no es facin mal, sinó un entorn natural, molta creativitat i ganes per part de tots.

Observeu els vostres patis: són de la canalla? O són espais a mida d’adult? Tenen un lloc per seure i poder esmorzar, llegir…? Hi ha llocs on amagar-se? Hi ha llocs que els permetin un joc creatiu? I els materials que els posem a l’abast? Permeten una utilització creativa?

Potser, depenent de les ganes i dels vostres patis, estaria bé passar-lo als mestres del vostre claustre.

A criteri vostre, per descomptat.

noupaticastellum from CoCreable on Vimeo.