Dia Mundial de la Poesia

El 21 de març va ser proclamat per la UNESCO Dia Mundial de la Poesia.

Des de la Institució de les Lletres Catalanes, i amb la col·laboració de diverses entitats, entre elles el Departament d’Ensenyament, s’impulsa la celebració d’actes commemoratius al voltant de la poesia.

Com cada any, s’ha editat un fulletó amb un poema commemoratiu traduït del català a 20 llengües més. Aquest any la poetessa ha estat Zoraida Burgos, amb el poema “Només la veu”:

Només la veu

Emmudit el vent,

inventem el silenci, l’equilibri.

Nom.s la veu, el poema,

atansa espais oberts,

acull el temps

—arena que sense pietat

llisca i no es detura—,

arrela l’instant, tan fràgil.

Només la veu, el poema,

desxifra la clau, el somni,

el so profund dels morts,

els signes ara obscurs de la mirada,

la ferida encesa dels amants,

la vermellor dels núvols

a trenc d’alba,

els contrallums opacs dels paisatges

i les llunes surant sobre les aigües.

Només la veu, el poema,

dissol els temps dels verbs,

sotmet l’oblit.

El vers reté als dits el gest,

el calfred intacte de la pell.

Zoraida Burgos

La poesia és un recurs bàsic per treballar amb els alumnes a l’escola: perquè afavoreix la descoberta de les possibilitats plàstiques el llenguatge, de la llengua com un joc i perquè mitjançant la poesia els nens i nenes accedeixen a un tipus de vocabulari que no acostuma a ser el seu habitual.

Des de les primeres moxaines i cantarelles, passant pels embarbussaments (que resulten fonamentals per avançar en la consciència fonològica) fins als poemes, són recursos que hauríem de fer servir cada dia a l’aula.

L’Emili Teixidor deia ”

“Per què a les pissarres de les escoles o als taulers de les biblioteques no s’escriu, sota del dia, el mes i l’any, o en lloc seu, un vers, només una línia!, d’un bon poeta encara que els alumnes no l’entenguin completament? Només que els sorprengui una paraula, una frase, un so és suficient. No han d’entendre-ho necessàriament tot. És com un regal; el que s’hi vulgui aturar, ho pot fer; el que no, passa de llarg. La renovació del vers diari té un efecte sorprenent.”

Si busqueu a la xarxa,  trobareu moltes webs interessants que  us poden ajudar. Un exemple en són les que s’han creat amb otiu de la celebració del centenari “Joana Raspall”.

I per celebrar el Dia de la Poesia…