Ho sabíeu?

A l’atenció de la Directora/r

Benvolgut, volguda,

fa poc us deia que quan jo era petit cap amic ni amiga meu “anava a música”. En pocs anys,però, hem aconseguit que a les escoles de música hi hagi cues els dies de matrícula. Ara, però, els han fotut una garrotada immoral, des del punt de vista econòmic. Doncs bé, quan era petit tampoc hi havia biblioteques, cap ni una. Bé algunes sí, poques però. En el meu entorn dues:

• A Reus, la meva ciutat, només la del “Centre de Lectura”, una entitat privada. Un goig de biblioteca (no puc dir el mateix de les bibliotecàries,d’aquell temps).
  • A Tarragona hi havia la “Provincial”. Es va construir, expressament, per emmagatzemar molts dels documents espoliats del Monestir de Santa Maria de Poblet l’any 1835 amb la desamortització del Mendizábal, recordeu? Encara dormen en aquest magatzems, mai he entès el perquè.

Bé, doncs, a partir d’aquesta misèria, el país, el nostre, en trenta anys, ha bastit una xarxa de lectura pública de més de 400 establiments. La majoria ben equipats materialment i molt ben atesos per persones amables i amb una formació excel·lent. Gent que saben que es porten entre mans. Cap país d’Europa ha fet això en tan poc temps us ho asseguro. També n’hem d’estar cofois d’això. Caldria que ho valoréssim des de les escoles i els instituts. Caldria anar a la biblioteca a llegir cada mes amb els alumnes, considero que hauria de sortir a les “Instruccions d’inici de curs”, mireu que us dic. Per què, a veure, que ens interessa com a país, que la lectura sigui un hàbit escolar o un de social? Si ens decantem pel segon, des de l’escola, hem de fer el possible perquè TOTS els alumnes ho puguin fer, perquè tots els alumnes tinguin el carnet de la biblioteca pública. Altrament passarà com amb les escoles de música: només hi van fills de les famílies “d’ordre”, les mateixes que ja porten els seus fills i filles a les hores del conte de les biblioteques públiques. L’escola hauria de compensar aquest dèficit, aquest també, no?

Compto amb el vostre compromís, amb el vostre gra de sorra.

Gràcies, un cop més.

EL PERIODICO. 19.10.12
LES BIBLIOTEQUES PÚBLIQUES TORNEN A ESTAR DE MODA
Amb la crisi, entre el 2007 i el 2011 els usuaris amb carnet s’han disparat el 38%
ESTHER CELMA / TARRAGONA

Les cues als taulells de les biblioteques públiques catalanes, com gràfiques vivents, són el reflex de les estadístiques de Cultura de la Generalitat: amb la crisi, entre el 2007 i el 2011, s’han disparat el 38% els usuaris amb carnet, que es calculaven l’any passat en 3.192.801.

El nombre de persones que participen en activitats també va créixer el 38% –2.024.300 en números absoluts–; la demanda d’internet i d’ofimàtica va pujar el 31% (3.109.099 el 2011), i el nombre de visitants va sumar 24.788.052, el 35% més que el 2007. No obstant, el préstec només ha augmentat un 10%.
“Això significa que vénen per altres temes”, resumeix Jordi Cabré, director de Promoció i Cooperació Cultural i responsable de la xarxa pública de biblioteques. Els números fotografien una realitat social complexa, amb més atur, menys diners, menys recursos, més temps lliure, més necessitat de formació i, afegeix, de “trobar punts de referència en un món empatxat d’informació i no obstant cada vegada més desorientat”.