Notícies del dia

A l’atenció de la Directora/r

Benvolguda, volgut,

Us heu aturat mai a pensar en la quantitat d’informació que es remena a diari a la premsa? Heu pensat mai quin profit educatiu en podríem fer tots plegats si dediquéssim una estona diària a fullejar-la, amb els alumnes, a la classe? Què me’n dieu de la lectura crítica, com es treballa sinó? Algú hauria d’ensenyar als alumnes a llegir “entre línies”, però també “rere les línies”, com diu el senyor Cassany. I una curiositat que vaig saber l’altre dia: per compensar l’impacte d’una notícia dolenta ens en calen CINC DE BONES. No anem bé.

Sempre que es proposen iniciatives d’aquesta mena en un claustre o reunió de coordinació surt algun docent que diu allò de “és que fem massa coses i no tenim temps”. Quan algú digui una cosa similar seria un bon moment per fer una llista. Una llista de les coses que fem cada dia. Un cop feta, convideu-los a analitzar si realment són necessàries i si, de veritat, ajudaran els alumnes a viure millor en el món que els espera. Potser algú se sorprendria de la pila de coses, amb no massa sentit, que es fan cada dia a l’empara, només, de la tradició: perquè “sempre s’ha fet” o perquè “ara toca això”.

Hi ha centres que això ja ho han fet: n’hi ha de primària que tenen un “lector diari” que escull una notícia que trobi interessant, se la prepara prèviament, i després la llegeix als seus companys, que li poden fer preguntes quan acabi.
Un centre de secundària, el del vídeo, ha arribat més lluny: ha creat un grup d’anàlisi d’articles de premsa relacionats amb l’economia. Cada dia, des fa tres anys, es trien notícies que consideren importants i se’n fa una anàlisi. Després les pengen en un bloc que acaba de ser guardonat amb Baldufa de plata als Premis Edublog Espiral.

La setmana passada vaig tenir el gust d’assistir a una conferència del Professor Carles Monereo a la Facultat de Ciències Jurídiques de la URV, dedicada a formadors i a professorat universitari de diversos estudis. En Monereo insistia en què cal fer competencial qualsevol aprenentatge de qualsevol branca del coneixement, i insistia molt que de vegades hi ha un hermetisme en algunes matèries i estudis, una resistència al canvi, com si fer aprenentatges competencials no fos possible. En aquesta assignatura d’economia de BAT de l’Institut “Illa de Rodes” demostra que sí ho és.

Podeu veure el vídeo on els mateixos alumnes expliquen el seu projecte:

EL PUNT AVUI.

18.06.12

PREMIS AL MILLOR BLOC EDUCATIU
UN BLOC DE PLATA

Els alumnes de batxillerat de l’Illa de Rodes guanyen el segon premi del concurs Edublogs Espiral
JENNIFER OLBRICH  El món 2.0 s’ha convertit en una eina educativa habitual en molts centres, un dels quals és l’institut Illa de Rodes de Roses, que fa uns mesos va engegar un projecte per fer un bloc d’economia, elaborat i treballat pels alumnes de primer i segon de batxillerat. El bloc ha estat premiat amb la Baldufa de Plata, el segon premi de la sisena edició del concurs internacional Edublogs Espiral, en la categoria del Millor Bloc d’Alumnes de Batxillerat. El projecte premiat, Notícies del dia-Economia, ha estat elaborat a partir de notícies econòmiques actuals, que els alumnes han seleccionat i treballat setmanalment. L’Illa de Rodes va ser l’únic centre gironí d’aquesta categoria, i el seu projecte va ser seleccionat entre 1.824 blocs, de dinou països.
L’elaboració del bloc s’ha fet durant l’assignatura d’economia, i té l’objectiu d’apropar aquest món als redactors del projecte i també als lectors. També vol afavorir el treball cooperatiu no només perquè el bloc és producte d’una feina en equip sinó perquè permet la interacció amb altres centres. Notícies del dia té cap a 1.500 visites setmanals i el quaranta per cent d’aquestes provenen d’altres països. “S’ha de reconèixer el mèrit dels alumnes, sense la seva implicació, les seves presentacions i el seu esforç, avui no tindríem cap premi” explica orgullós Francesc Nadal, professor d’economia del centre i coordinador del projecte. “Estem vivint un temps en què costa trobar notícies bones… però aquesta és molt bona i esperançadora, sobretot perquè aquest premi afecta el jovent del nostre país, que és molt ferm i potent i hi hem de tenir confiança.”, va dir el director del centre, Xavier Barranco, en una entrevista a COM Ràdio.

L’entrega oficial de guardons es va celebrar el 2 de juny a l’Espai de la Fundació Telefònica de Madrid, en un acte en què van assistir els professors responsables i alguns alumnes representants de cada projecte. Els guanyadors de la Baldufa d’Or i de Bronze de la categoria de blocs de Batxillerat, de l’INS Gallecs de Mollet del Vallès i l’INS Lluís Companys de Ripollet, respectivament, tractaven temes relacionats amb el món de les clàssiques.