14 d’abril, monarquia i educació republicana

A l’atenció del Director/

Benvolguda, volgut,ha tornat el 14 d’abril. Aquest dia de l’any 31 el rei borbó espanyol de torn va haver de tocar el dos. Començava la II República. Vet-ho aquí que, tot just avui, s’ha sabut que el borbó de torn, el d’ara pretenia passar aquest dia de mal record pels seus interessos familiars lluny de la capital del seu “reino”. Havia planificat, només, de passar uns dies caçant ELEFANTS en un país africà. Va passar però que, es veu que de nit (?) va caure i es va partir el maluc en tres bocins. Res, home. Un avió especial i cap a casa. Avui l’han operat i li han posat allò que els “normals”, de vegades, han d’esperar mesos: una pròtesi. Tot plegat xavalla, pel que es veu. Per acabar-ho d’adobar es veu que han clausurat per ordre governativa un web on es veia aquest reu al costat d’un pobre paquiderm abatut. No continuo perquè la diria massa grossa i algú em picaria la cresta, i tot. Immoral!!

Si aspirem a ser un país normal, del segle XXI, s’ho haurien de fer mirar això dels borbons, no trobeu? Doncs bé, un home lúcid, com el professor i filòsof Gregorio Luri resulta que tot just aquest dijous al vespre va presentar el nou volum de la col·lecció “Educació i valors” (Ed. Barcino). Una col·lecció, com recordeu, promoguda per la Fundació Lluís Carulla (Premis Baldiri Reixac) i ESADE. El va presentar, l’altre dia al Col·legi de Doctors i Llicenciats a BCN, ho va per perquè, resulta que l’ha escrit ell. El títol? : Per una educació republicana. Un títol esperançador. Un fragment:

Els alumnes catalans obtenen uns resultats que es troben molt per de sota del que el país pot legítimament aspirar. Però, si avaluessin el nostre sistema educatiu per les seves pretensions morals, probablement ocuparia la primera posició del món. Les nostres escoles s’avaluen més d’acord amb la noblesa dels seus propòsits que amb la realitat dels seus resultats. Això posa de manifest una gran confusió moral que no és, en absolut, aliena als resultats. Una de les manifestacions d’aquesta confusió és l’oblit de la dimensió política i republicana de l’escola. Avui la nostra escola es mostra més preocupada per preservar la salut anímica del “jo” dels alumne que per formar ciutadans competents i sembla considerar més noble fomentar l’espontaneïtat (suposadament) innocent que l’emulació de la virtut. Cal, doncs, recuperar la dimensió política de la pedagogia, sense la qual l’escola es desvirtua a ella mateixa. No deixa de ser sorprenent que a Catalunya, és a dir, al si d’una societat que vol entendre’s a ella mateixa com una nació, el valor de la transmissió sigui contínuament qüestionat.

No sé vós, però servidor, tot i ser creient, sempre ha estat contrari de tenir un sistema educatiu “aconfessional”. Anhelo un sistema educatiu “Laic”, ras i curt. Si les famílies volen transmetre aquests valors als seus fills que comencin, elles, per donar exemple de coherència cristiana en la seva vida. Passa però, que, de fet, a la majoria dels pares tan se’ls en dóna això de la classe de religió i dels valors ja que, en el fons, la majoria dels que opten per aquesta mena de centres ho fan, només i sobretot, pel fet que actuen de “filtre social”. Garanteixen que els seus fills i filles no “entraran en contacte” amb males companyies. Que algú em demostri el contrari.

Com ho veieu?