Conferència d’en Tonucci a Granada

del Sr. Francesco Tonucci ja us n’he parlat més d’un cop. Me’n confesso, públicament, “addicte”, no ho puc evitar. Les seves reflexions a la “Ciutat dels infants” (Ed. Barcanova) em van captivar per sempre. Em van semblar d’una clarividència contundent.  A part, és clar, de declarar-me, també, enamorat de l’obra del seu “alter ego”, en FRATO. Doncs bé, pel que sembla, el Sr. Tonucci ja fa vora trenta anys que visita la ciutat de Granada. No és casual, però. En aquesta ciutat ja fa molts anys que hi ha una xarxa d’Escoles Infantils que són dignes de lloança. Moltes de les persones del món dels petits de casa nostra hi mantenen contactes regulars amb els seus responsables.

Fa ben poc, el Sr. Tonucci la tornà a visitar per impartir una conferència sobre l’Escola del segle XXI. La trobareu, si us interessa, a l’enllaç inferior. El vídeo és llarg, us aviso. Ara bé, s’ho val. En certa mesura, l’equiparo al Sr. Robinson del què us he parlat fa un moment. tots dos coincideixen en moltes de les anàlisis de l’escola actual i, també, en moltes de les propostes que fan per bastir el que, ara mateix, hauríem de saber fer: “L’ESCOLA PER A TOTS”.

Sense saber-ho, és clar, resulta que pregono pel país idees i arguments molt coincidents amb el Sr. Tonucci, vés per on:

1. No hi ha dret que, després de 13 anys d’escolaritzar el fill d’una família de treballadors li diguem que “el seu fill no se n’ha sortit” i ens quedem tan amples.
2. Els nostàlgics de l’Escola “d’abans” farien bé de ser rigorosos. Aquella Escola era, pel cap alt, per a un 12% per cents dels adolescents. La resta, havien anat desapareixent al llarg dels anys, sense “deixar cap rastre”.
3. Els nostres sistemes educatius només ho són per un nombre reduït d’alumnes. Molts, massa, no troben cap sentit en les propostes que els fem dia rere dia. Particularment, els infants i joves que podrien ser molt bons en alguna de les arts o bé que podrien reeixir en activitats manuals o corporals. L’escola hauria de saber trobar el talent de TOTS els alumnes, perquè tots en tenen. Si en sabèssim, aquestes disciplines podrien esdevenir el “pal de paller” dels seus plans d’estudis i del seu èxit escolar. No hi som aquí, però. Si no ets bo en llengua i matemàtica, tard o d’hora “et mirarà l’EAP”.

Podria allargar la llista molt, però no cal.

De veritat, us la recomano. Estrictament, però, la conferència de Frato-Tonucci només ocupa els 50′ primers del vídeo, els finals us els podeu estalviar.

A veure si coincidim.
Gràcies.

One thought on “Conferència d’en Tonucci a Granada

1. mbc

Excel·lent!
    I si ens hi fixem bé, només diu coses de sentit comú. Per què no les apliquem?

Em quedo amb una idea:
    “els veritables materials amb què hem de treballar a l’escola no són els llibres de text, sinó els pensaments dels nens”.

Comments are closed.