Nàufrags

ja a la nit dels temps (en termes  digitals, és clar) el professor Pierre Lévy (1998: La cibercultura, el segon diluvi. Barcelona: Ediuoc) ens avisava que estava “caient-nos” el segon diluvi. Un diluvi ben diferent al què el genial Miquel Àngel va representar a la Capella Sixtina de la ciutat-Estat del Vaticà. Aquell d’aigua, el d’ara d’informació. El primer devastador, el segon igualment mortífer, potser més i tot, perquè per a molta gent és imperceptible. El mateix any, el professor Carles Monereo ens avisava que els seus alumnes, simplement, naufragaven per l’oceà de la informació, no sabien què fer-ne i menys, encara, aprofitar-lo per aprendre.
Seguin amb el símil líquid, per la seva part del professor Daniel Cassany, de la UPF, ens remarcava de la necessitat de proveir els alumnes de les estratègies i dels coneixements necessaris per diferenciar les ” perles de les escombraries” que conviuen en aquest oceà. Vet-ho aquí però que som on érem, que els alumnes continuen sortint de sistema educatiu obligatori sense les eines bàsiques per nedar i, menys encara, per créixer i desenvolupar-se enmig d’aquest oceà que, cada any que passa, incorpora més i més enginys que faciliten encara més el proveïment informatiu.
L’anomenada “Estratègia d’impuls a la lectura” que, encertadament, promou la Consellera Rigau remarca com un dels tres eixos el saber “llegir per aprendre”. Cal situar-nos com cal. Llegir per aprendre en lectura digital, sobretot, i cada cop menys en lectura analògica (en paper). Els alumnes actuals de les escoles d’educació primària, vulguem o no, ens agradi més o menys, quan finalitzin la seva formació obligatòria llegiran, sobretot, i potser exclusivament, en “pantalles”.
Els professionals de l’educació cometrem una greu irresponsabilitat si dilatem encara més la necessària alfabetització digital dels alumnes. No pot ser que encara tinguem “aules d’informàtica”. Que concebem la “informàtica” com un suport o una pràctica que es desenvolupa un cop per setmana. Ens estem equivocant, ras i curt. La lectura analògica, en paper, té unes característiques (linealitat, continuïtat, text original, domini del text sobre el lector, autoria coneguda) que són totalment diferents de la lectura en pantalles (lectura tallada, inexistència de text original, autoria difusa, lectura recursiva i sense “ordre”).
De veritat, no sé pas qui ho hauria de dir, però ens cal que algú que “mani” s’hi posi i ben aviat. Simplement per responsabilitat professional.¡

Si sólo es información!

MARÍA RUBIO LACOBA

Vivimos bajo el diluvio de la información: al principio, pensábamos que escamparía, que había que conceder un tiempo a la sociedad informacional en tanto que fraguaban sus nuevas estructuras y se reubicaban las ya existentes. Según pasaban los días, nos incomodaba comprobar que, lejos de amainar, la tormenta se recrudecía, y cuando nos íbamos recuperando de la descarga de Google, adivinábamos la llegada de YouTube, y después Facebook, y más tarde Twitter, y recientemente Google+… Actualmente hemos de aceptar que el diluvio, más que un fenómeno ocasional, es un rasgo identitario de la nueva sociedad; y con el fin de integrarnos informativamente en ella, nos interesa entrenarnos para no naufragar. La cuestión es que equiparnos para el diluvio no está siendo nada sencillo. Alfons Cornella lo anticipó hace ya años al advertir que las infraestructuras no eran suficientes si estas no iban acompañadas de infoestructuras, esto es, de la formación y la capacitación idónea para gestionar la sobreinformación.
Una consecuencia de esta sobreexposición informativa es que nuestra atención se desenfoca. Y cuando fijamos la atención, lo hacemos tan levemente que su huella apenas es epidérmica. En este sentido, algunos pensadores se preguntan si la multitarea en red altera nuestra concentración y provoca un pensamiento más frágil, más superficial, en fin, menos pensamiento. ¿No resulta paradójico que los habitantes de la sociedad informacional vivan desinformados por sobreinformación? Con todo, mejor padecer esta contradicción que vivir extramuros del mundo conectado.
La planificación, la calidad del tiempo invertido, la experiencia acumulada, también la serendipia pueden equiparnos para gestionar el diluvio informativo. Evitemos estar tan absortos retuiteando, votando o recomendando experiencias que no tengamos tiempo para vivirlas. El reto puede ser incorporar, de forma selectiva yno intrusiva, las posibilidades del nuevo ecosistema que potencien nuestro trabajo, nuestro ocio, nuestra vida, haciendo lo de siempre, pero mejor.
Y en caso de duda, acudamos al sentido común, un impermeable infalible. Hace tiempo, apareció en un informativo de televisión un ciudadano de Euskadi habituado a mojarse. Cansado de que le preguntaran cuánto llovía en su tierra, exclamó: “¡Si sólo es agua!”. Pues eso, no nos preocupemos demasiado por que el diluvio nos esté empapando… ¡Si sólo es información!
M. RUBIO LACOBA, facultad de Comunicación de la Universidad Pontificia de Salamanca.